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  Zürich-Kloten, Switzerland  
„Business-Jets” am World Economic Forum (WEF)
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Text:

Michael Fader / Andreas Herzog

Pictures:

Michael Fader / Andreas Herzog

Google Maps Position
    Map of the Airport
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The Annual Meeting of the World Economic Forum (WEF) in Davos, Switzerland is perhaps best known to the world of politics, governments, industries, civil society and academia.

Many of these „Top-Shots“travel in their own private, company or government Jets to Switzerland.

Sadly, Davos hasn’t got its own airport, so all the big jets land at Basel, Geneva and mostly at Zurich-Airport. From there the VIP’s travel by helicopter shuttle service to the town of Davos.

During the time of the WEF meeting, dozens of private aircrafts, some are really exotic, parked at a separate apron on the Zurich Airport. For these aircraft spotters like Mike Fader and me, it was no doubt to drive to Zurich Airport to get a few good shots! Even it was fogy and freezing cold we spend almost five hours along the runways and apron.

Here our report from Zurich Airport.

 

Seit Jahrzehnten findet jeweils im Januar das alljährliche „World Economic Forum“ (WEF) statt.

Ein weltweites „Stelldichein“  der Großen aus Politik, Wirtschaft und Business im winterlichen Davos. Ein großer Teil dieser „Top-Shots“ reist standesgemäß im Business-Jet in die Schweiz.

Da Davos keinen eigenen Airport besitzt fliegen die dutzenden Jets auf die großen Flughäfen, Basel, Genf und vorwiegend Zürich-Kloten. Von dort geht es dann per Hubschrauber Shuttle-Service nach Davos an das Meeting.

In diesen Tagen des WEF’s stehen besonders viele und auch exotische Business-Jets auf den drei großen Flughäfen. Für die angefressenen Spotter wie Mike Fader und Andy Herzog ein besonderer Leckerbissen.

Spontan haben wir uns am letzten Tag des WEF’s (30-01-2011) entschieden nach Zürich-Kloten zu fahren, mit der Hoffnung auch einige der Jets beim Abflug fotografieren zu können. Wir wurden trotz der Kälte und Nebel nicht enttäuscht! Hier unser Bericht über die WEF-Business-Jets in

   

Dassault Falcon 7X HB-JLK of the Jet-Link AG. (Picture courtesy Andy Herzog and Michael E. Fader)

A Spotter at work - note the holes in the fence.  (Picture courtesy Michael E. Fader)

Grumman Gulfstream G-IV (G-450) N470QS (Picture courtesy Michael E. Fader)

   
Dassault Falcon 7X  HB-JOB of Cat-Aviation (Picture courtesy Andreas Herzog) Dassault Falcon 7X  HB-JOB of Cat-Aviation (Picture courtesy Andreas Herzog)

Dassault Falcon 900EX N312P of the Marmon Group  (Picture courtesy Andreas Herzog)

Dassault Falcon 900EX N312P of the Marmon Group (Picture courtesy Michael E. Fader)

   

Eurocopter EC120 Colibri HB-ZBB owned by BB Heli AG (Picture courtesy Michael E. Fader)

Eurocopter EC120 Colibri HB-ZHD owned by BB Heli AG (Picture courtesy Michael E. Fader)

McDonnell 902 HB-ZDF Laska Aviation Est. Vaduz on the way to Davos. (Picture courtesy Michael E. Fader)

   
Agusta AW139 HB-ZUU of Swiss-Jet AG / Air Engiadina AG (Picture courtesy Michael E. Fader) Grumman Gulfstream G-V SP (G-550) N585A  from Saudi Aramco (Picture courtesy Andreas Herzog)  Dassault Falcon 7X CS-DSB of the NET JETS-Europe (Picture courtesy Andreas Herzog)

Airbus A319-133X  corporate jetliner (CJ) VT-VJM of Dr. Vijay Mallya (Picture courtesy Andreas Herzog)

   
Airbus A319-133X  corporate jetliner (CJ) VT-VJM of Dr. Vijay Mallya (Picture courtesy Michael E. Fader) Airbus A319-133X  corporate jetliner (CJ) VT-VJM of Dr. Vijay Mallya (Picture courtesy Michael E. Fader) Airbus A319-133X  corporate jetliner (CJ) VT-VJM of Dr. Vijay Mallya (Picture courtesy Michael E. Fader)

Airbus A319-133X  corporate jetliner (CJ) VT-VJM of Dr. Vijay Mallya (Picture courtesy Andreas Herzog)

Not too cold to fly, but surely to cold to do some pictures! Even the little birdie was not amused about flying. The sort, of going to Zurich was great, the weather was bad! Anyway we decided to show the pictures we made.

 

Nicht unbedingt zu kalt zum fliegen - doch wir haben noch selten beim fotografieren so gefroren wie an diesem Januartag 2011. Selbst die Vögel zogen es vor nicht zu fliegen!
Andreas Herzog hatte die Idee die Flieger des WEF in Zürich zu fotografieren. Die Idee war gut und das Wetter schlecht. Nicht nur die Kälte machte uns zu schaffen sondern auch der Nebel. Leider klarte es nicht wie vorhergesagt auf, sondern blieb den ganzen Tag bedeckt. Dennoch möchten wir die geschossenen Bilder nicht ins Archiv verbannen hat es doch einige seltene Vögel darunter.
   
Grumman Gulfstream G-IV (G-450) N771AV (Picture courtesy Michael E. Fader) Grumman Gulfstream G-IV (G-450) N771AV (Picture courtesy Andreas Herzog) Grumman Gulfstream G-IV (G-450) N771AV (Picture courtesy Michael E. Fader)

Grumman Gulfstream G-IV (G-450) N771AV (Picture courtesy Andreas Herzog)

Boeing B737-7HF Boeing Business Jet (BBJ) HL-7227 Hanwha Chemical Corp. South Korea (Picture courtesy Andreas Herzog)

Boeing B737-7HF Boeing Business Jet (BBJ) HL-7227 Hanwha Chemical Corp. South Korea ( (Picture courtesy Michael E. Fader) Boeing B737-7HF Boeing Business Jet (BBJ) HL-7227 Hanwha Chemical Corp. South Korea (Picture courtesy Andreas Herzog)

Grumman Gulfstream G-V (G-550) N628BD from Hewlett Packard (Picture courtesy Andreas Herzog)

   

Bombardier Learjet 45 G-GMAA from GAMA Aviation Corp. (Picture courtesy Andreas Herzog)

     

Andy knows the Airport pretty well because of its previous time, while he worked for the charter Airline SATA. In no time we found the best places to get the best shoots you can get. The west side of the airport was a very good position as you can see.

Andy kennt den Flugplatz Kloten recht gut aus seiner Vergangenheit bei der SATA - doch das war in den siebziger Jahren. Wir haben uns daher als Spotter an die guten Stellen herangepirscht. 
Auf der Westseite lassen sich die Privatflieger gut fotografieren. 
   

Grumman Gulfstream G-V (G-550) N628BD from Hewlett Packard  (Picture courtesy Michael E. Fader)

Grumman Gulfstream G-IV (G-450) N728LB of the  IC-Group (Picture courtesy Michael E. Fader)

Grumman Gulfstream G-IV (G-450) N728LB of the  IC-Group (Picture courtesy Andreas Herzog)

Dassault Falcon 7X HB-JSS Cat-Aviation  (Picture courtesy Andreas Herzog)
   

Bombardier BD-700-1A10 Global Express N51SE (Picture courtesy Andreas Herzog)

Bombardier BD-700-1A10 Global Express N51SE (Picture courtesy Andreas Herzog)

Bombardier BD-700-1A10 Global Express N51SE (Picture courtesy Andreas Herzog)

Bombardier BD-700-1A10 Global Express N51SE (Picture courtesy Michael E. Fader)

The best place was finally the terrace on the top of terminal E (Midfield dock) Even to get there was already an adventure on its own. Security check like the regular passengers. Handbag scanner etc. We almost looked like we are going to holyday. And beware if you forgot to remove your belt with the metal buckle!
But finally on the Terrace we had an excellent view to both runways and the apron and see many rare private aircrafts taking off.

Unbestritten der beste Platz ist jedoch die Terrasse auf dem Dock E "Midflield". Für einen Aviatik-Begeisterten ist schon die Zufahrt ein Genuss - Wird man doch wie bei einem Flug von der Security gecheckt. Scanner für das Gepäck und Metalldetektor für der Person und wehe dem der die Gürtelschnalle vergessen hat abzulegen. 
Nach einer kurzen Busfahrt und einer noch kürzeren Liftfahrt auf das Dach des Terminals. kann man die Aussicht auf das Vorfeld und die Pisten genießen. Beide Pisten sind gut einsehbar und liegen ideal zum fotografieren.
   

Airbus A380-800 9V-SSK of the Singapore Airlines, on the daily schedule flight to Singapore. (Picture courtesy Andy Herzog and Michael E. Fader)

(Picture courtesy Michael E. Fader) (Picture courtesy Michael E. Fader)
   
     

Lufthansa Fokker 100 (Picture courtesy Michael E. Fader)

Conclusion: we will go again to Zurich Airport but rather in the summertime, then in the winter. Definitely to cold!

Wir werden den Spotterday im Sommer bei angenehmeren Temperaturen und sonnigem Wetter auf jeden Fall widerholen.
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Swiss Air Lines at it's hub

     
   

Airbus A 320-214 of the Swiss Air Lines  (Picture courtesy Michael E. Fader)

Airbus A 321-111 HB-IOD of the Swiss Air Lines  (Picture courtesy Michael E. Fader)

Airbus A 340-313X HB-JMA of the Swiss Air Lines  (Picture courtesy Michael E. Fader) Airbus A 340-313X HB-JMA of the Swiss Air Lines  (Picture courtesy Michael E. Fader)
   

Avro RJ-100 HB-IXT of the Swiss Air Lines  (Picture courtesy Michael E. Fader)

Airbus A 320-214 HB-IJP of the Swiss Air Lines  (Picture courtesy Michael E. Fader) An Iberia Airbus A 320 passes a Airbus A 320 of the Swiss  (Picture courtesy Michael E. Fader)

Airbus A319-112 HB-IPT at Zürich (Photo courtesy Raimond Dollnik)

   

Airbus A 320-214 HB-IJV of the Swiss Air Lines  (Picture courtesy Michael E. Fader)

Airbus A 320-214 HB-IJX  of the Swiss Air Lines  (Picture courtesy Michael E. Fader) Avro RJ-100 HB-IYS of the Swiss Air Lines  (Picture courtesy Michael E. Fader) Two Airbus one from Swiss and and one from Aeroflott (Picture courtesy Michael E. Fader)
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Other Airlines at ZRH

     
   
(Picture courtesy Michael E. Fader)

Boeing 737-300 PH BTE(Picture courtesy Michael E. Fader)

(Picture courtesy Michael E. Fader) (Picture courtesy Michael E. Fader)
   

Fokker 100 OE-LVC of the Austrian arrow taken of with destination Vienna. (Picture courtesy Michael E. Fader)

(Picture courtesy Michael E. Fader) (Picture courtesy Michael E. Fader) (Picture courtesy Michael E. Fader)
   
(Picture courtesy Michael E. Fader) Boeing 737 UR-GAO (Picture courtesy Michael E. Fader) Boeing 737 UR-GAO (Picture courtesy Michael E. Fader) Boeing 737 UR-GAO (Picture courtesy Michael E. Fader)

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last update 7. February .2011

Written 7. February .2011

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