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  11th China International Aviation and Aerospace Exhibition in Zhuhai 2016
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Text:

Chakrit-Samithinan

Pictures:

Chakrit-Samithinan

   

The 11th China International Aviation and Aerospace Exhibition was held from 1st to 6th November 2016 in Zhuhai, Guangdong province. This event attracted 700 domestic and foreign exhibitors from altogether 42 countries. 151 aircrafts were exhibited, either on static or in flight. The first ever public showing of China’s Stealth Fighter Chengdu J-20 was eagerly awaited, and on the opening day, two J-20 made a flypast at low altitude and one of them gave a short demonstration of its manoeuvrability. They flew in from another airbase and left again without touching down in Zhuhai. Quite in contrast, China’s new transport aircraft, the Xian Y-20, which looks surprisingly similar to the Boeing C-17 Globemaster III, was exhibited on the ground and in the air. Only shown in the static park were China’s Xian H-6 strategic bomber, the AVIC AG-600 which claims to be the biggest amphibian airplane in the world, the KJ-2000 AWACS aircraft and the up-graded Chengdu J-10 fighter which is carrying the designation J-10B. Unsurprisingly, neither the Sukhoi Su-27/30 derivative Shenyang J-11 nor the updated J-11B was displayed. The Shenyang J-31 Fighter, which was presented two years ago in Zhuhai was neither seen nor heard from during the entire air show.

Die 11. China International Aviation and Aerospace Exhibition, auch Air Show China genannt, wurde vom 1. bis 6. November in Zhuhai, Guangdong Provinz abgehalten. Rund 700 einheimische und ausländische Firmen aus 42 Ländern stellten ihre Produkte aus. Insgesamt waren 151 Flugzeuge in der Ausstellung, die meisten allerdings nur im Vorfeld oder in der Halle. Die erste öffentliche Vorstellung des neuen Tarnkappenjägers Chengdu J-20 wurde mit Spannung erwartet, und zwei dieser Stealth Jäger machten zur Eröffnung einen tiefen Vorbeiflug. Einer der beiden demonstrierte noch kurz seine Manövrierbarkeit bevor er wieder verschwand. Beide Flugzeuge kamen von einer anderen Base und kehrten ohne Landung in Zhuhai auch wieder dorthin zurück. Im Gegensatz dazu zeigte sich der neue chinesische Transporter Xian Y-20, der überraschende Ähnlichkeiten mit der Boeing C-17 aufweist, sowohl am Boden wie auch in der Luft. Nur in der statischen Ausstellung zu bewundern waren der Xian H-6 strategische Bomber, das größte Flugboot der Welt, die AVIC AG-600, das KJ-2000 AWACS Flugzeug und die vom Chengdu J-10 weiterentwickelte J-10B. Keine Überraschung war, dass weder der vom Sukhoi Su-27/30 abstammende Frontline Jäger J-11 noch die weiterentwickelte Version J-11B gezeigt wurden. Außerdem wurde der mit viel Fanfaren vor zwei Jahren vorgestellte Jäger Shenyang J-31, der eine auffallende Ähnlichkeit mit dem F-22 Raptor besitzt, weder gezeigt noch in den Medien erwähnt.

1st August Team

   

Chengdu J-10 of the 1st August Team (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

Chengdu J-10 of the 1st August Team (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

Chengdu J-10 of the 1st August Team (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

Chengdu J-10 of the 1st August Team (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

   

Chengdu J-10 of the 1st August Team (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

Chengdu J-10 of the 1st August Team (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

Chengdu J-10 of the 1st August Team (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

Chengdu J-10 of the 1st August Team (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

China

While the Chengdu J-20 only made an appearance on the opening day, the Xian Y-20 transporter was on show and in the air for two days. The TFC-2000 “Mountain Eagle” which has been developed from the MIG-21 and China’s own 1st August aerobatic team comprising of 6 J-10 fighter aircrafts however performed on a daily basis.

Während der Chengdu J-20 nur kurz am Eröffnungstag gezeigt wurde zeigte sich der Xian Y-20 Transporter über zwei volle Tage. Der TFC-2000 “Berg Adler”, der eine Weiterentwicklung des altbewährten MiG-21 darstellt, und das bekannte 1st August Team mit 6 Maschinen des Typs Chengdu J-10 zeigten sich täglich in der Luft.

 

Xian Y-20 (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

Xian Y-20 (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

Guizhou JL-9 (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

Chengdu JF-17 (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

   

Chengdu J-20 (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

Chengdu J-20 (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

Chengdu J-20 (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

 

European

On the civilian front, Boeing, Airbus, Bombardier and Sukhoi all brought their latest aircrafts to Zhuhai. Boeing showed a 787-9 in the colors of Hainan Airlines, Airbus impressively demonstrated their A-350 test aircraft while the Bombardier CS-300 and the Sukhoi Superjet 100 in Yamal Airlines livery were seen only on the ground. This underlined the importance the aircraft manufacturers attach to the Chinese Market which is expected to grow tremendously in the years ahead. Airbus for example expects to have 2000 of their aircrafts flying in China by the year 2020. Bomardier hold a letter of intent from the Chinese lessor CDB Financial Leasing for 20 CS-300 while Sukhoi has not yet been able to secure any orders for the SSJ-100.

An der zivilen Front zeigten sich Boeing, Airbus, Bombardier und Sukhoi mit ihren neuesten Jets in Zhuhai. Boeing war mit einer buntbemalten 787-9 der Hainan Airlines und Airbus mit der Werksmaschine des A-350 im Flugprogramm vertreten, während man die Bombardier CS-300 und der Sukhoi Superjet 100 in den Farben der Yamal Airlines nur fuer zwei Tage am Boden zu Gesicht bekam. Die Präsenz von allen vier Herstellern untermauert die Vorrangstellung, die der chinesische Markt wegen der großen Wachstumsrate in Anspruch nehmen kann. Airbus erwartet beispielsweise, dass 2000 ihrer Jets bis im Jahr 2020 in China im Verkehr sind. Bombardier hat einen Vorvertrag für 20 Flugzeuge des Typs CS-300 mit der chinesischen CDB Financial Leasing unterschrieben, während Sukhoi weiterhin auf eine Bestellung des Superjets 100 wartet.

 

The new Airbus A350 (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

Boeing 787-9 Hainan Airlines (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

BaE Hawk of the Red Arrows (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

BaE Hawk of the Red Arrows (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

 

BaE Hawk of the Red Arrows (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

BaE Hawk of the Red Arrows (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

BaE Hawk of the Red Arrows (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

BaE Hawk of the Red Arrows (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

The Russians

The majority of the daily aerial demonstrations however was executed by the foreign participants who were in the air both in the morning and in the afternoon. They included the Russian Knights and the Swifts from Russia, the Red Arrows who stopped over in Zhuhai on their Far East Tour and a single Pakistani J-17 fighter aircraft. While the Russian Knights are regular participants in this bi-yearly event, the demonstrations by a mixed team of Russian Knights with their Sukhoi Su-27s and the Swifts with their Mig-29s was the first ever performed outside Russia. Both the Russian Knights and the Swifts also performed individually, the Knights with 5 aircrafts and the Swifts with 6 aircrafts.

Der Grossteil des Flugprogrammes wurde allerdings von den ausländischen Teilnehmern bestritten, die täglich sowohl am Morgen wie auch am Nachmittag ihr Können zum besten gaben. Es waren diese die Russian Knights und die Swifts aus Russsland, die Red Arrows, die auf ihrer Fernost Tour Zhuhai besuchten, und ein einzelner JF-17 Thunder der pakistanischen Luftwaffe. Während die Russian Knights in vergangenen Jahren immer wieder an dieser alle zwei Jahre stattfindenden Air Show teilgenommen haben, waren die Vorführungen des gemischten Teams bestehend aus 5 Sukhoi Su-27 und vier Mig-29 die ersten, die außerhalb Russlands gezeigt wurden. Beide Teams zeigten sich auch individuell in der Luft, die Russian Knights mit 5 Flugzeugen und die Swifts mit 6 Flugzeugen.

 
Suchoy SU-27 from the Russian Knights (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) Suchoy SU-27 from the Russian Knights (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) Suchoy SU-27 from the Russian Knights (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) Suchoy SU-27 from the Russian Knights (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)
 

Russian Suchoy SU-27 and MiG 29  (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

Russian Suchoy SU-27 and MiG 29  (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

Russian Suchoy SU-27 and MiG 29  (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

Russian Suchoy SU-27 and MiG 29  (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)

   
MiG 29 of the Swift  (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) MiG 29 of the Swift  (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) MiG 29 of the Swift  (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) MiG 29 of the Swift  (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)
       
MiG 29 of the Swift  (Picture courtesy Chakrit-Samithinan) MiG 29 of the Swift  (Picture courtesy Chakrit-Samithinan)    
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last update 29. December 2016

Written 29. December 2016

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