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Cessna T-37 Tweety |
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Development |
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Entwicklung |
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The Cessna T-37 Tweet is a
small, economical twin-engine jet trainer type. In the spring of 1952,
the USAF issued a request for proposals for a "Trainer Experimental (TX)"
program, specifying a lightweight, two-seat basic trainer for
introducing USAF cadets to jet aircraft. Cessna responded to the TX
request with a twin-jet design with side-by-side seating.
The T-37 had a low, straight wing, with the engines buried in the wing
roots, a clamshell-type canopy hinged to open vertically to the rear, a
control layout similar to that of contemporary operational USAF aircraft
and tricycle landing gear with a wide track of 4.3 m. It first flew on
12 October 1954. |
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Die Cessna T-37 Tweet ist ein
kleiner, sparsamer zweistrahliger Jet-Trainer. Im Frühjahr 1952
veröf-fentlichte die USAF eine Aufforderung zur Ein-reichung von Vorschlägen
für ein "Trainer Experimental (TX)"-Programm, das einen leich-ten,
zweisitzigen Basistrainer für die Einführung von USAF-Kadetten auf
Jetflugzeuge spezifizier-te. Cessna reagierte auf die TX-Anfrage mit einem
zweistrahligen Design mit nebeneinander liegen-den Sitzplätzen.
Die T-37 hatte einen niedrigen, geraden Flügel, bei dem die Triebwerke in
den Flügelwurzeln versenkt waren, eine muschelförmige Kabinen-haube, die
vertikal nach hinten geöffnet war, ein Steuerungslayout ähnlich dem von
modernen einsatzfähigen USAF-Flugzeugen und ein Dreiradfahrwerk mit einer
Spurbreite von 4,3 m. Sie flog zum ersten Mal am 12. Oktober 1954. |
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Variants |
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Versionen |
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T-37B |
Variant, powered by two
Continental J69-T-25 turbojet engines, fitted with improved navigation
and communications equipment. |
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T-37B |
Variante, angetrieben von zwei
Continental J69-T-25 Turbojet-Triebwerken, ausgestattet mit verbesserter
Navigations- und Kommunikationsausrüstung. |
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T-37C |
Two-seat basic jet trainer,
light-attack aircraft, fitted with two weapons pylons, 269 built. |
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T-37C |
Zweisitziger Basis-Jet-Trainer,
leichtes Angriffsflugzeug, ausgestattet mit zwei Waffenstationen, 269
gebaut. |
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Operational
history |
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Einsatzgeschichte |
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The plane was designated as training aircraft No. 12 (BF-12 บฝ.๑๒). |
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Die Maschine wurden als
Trainingsfluigzeug No. 12 (BF-12 บฝ.๑๒). bezeichnet. |
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8
Cessna T-37B where delivered in 1961, folowed by 6 T-37C under MAP (Military Assistance
Programm)in 1970,
In 1972 two additional T-37C where delivered and in 1980 the final 6 T-37B.
The T-37 where used by the FTS in RTAFB
Khampaeng Saen, in 1996
all T-37 where withdrawn |
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8 Cessna T-37B wurden
1961 geliefert, gefolgt von sechs weiteren T-37C die 1970 im Rahmen des
MAP (Military Assistance Programm) geliefert
wurden. 1972 konnte die RTAF zwei weitere T-37C erwerben und
schlussendlich 1980 sechs T-37B. Die T-37 wurden von der FTS in RTAFB
Khampaeng Saen betrieben und 1996 aus dem Dienst genommen. |
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Flying Training School
(1962) |
Flying Training School
(1965) |
Flying Training School
(1977) |
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Royal Thai Air Force
(1980) |
Flying Training School
(1990) |
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Specifications |
T-37B |
Wingspan |
Spannweite |
12.58 m |
Length |
Länge |
8.92 m |
Height |
Höhe |
2.79 m |
Wing
area |
Flügelfläche |
18.70 m2 |
Engine |
Motor |
2 × Continental-Teledyne
J69-T-25 turbojets, 1,025 lbf thrust each |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
684 km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
1,840 kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
2,982 kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
17.1 m/s |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
11,800 m |
Range |
Reichweite |
1,500 km |
Armament |
Bewaffnung |
none |
Capacity |
Zuladung |
Crew 2 |
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Pictures |
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Bilder |
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T-37B
BF.12-02/04 as delivered in bare metall with parts in dayglo |
T-37B's
in Kamphaeng Saen, Note the aircraft had no markings |
T-37B
BF.12-06/04 still in bare metall. |
An
Flight of four Cessna's. T-37B
BF.12-17/23, BF.12-18/23, BF.12-22/23 and T-37C BF.12-11/13 |
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Four
shots of the Cessna T-37B BF.12-03/04 taken at Don Muang. The T-37B
was delivered in July 1961 from stocks of the USAF. |
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The Cessna
T-37B BF.12-18/23 was delivered in 1980 to the RTAF. |
An
Flight of nine Cessna's. T-37B |
An
Flight of four Cessna's. T-37B |
.. |
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T-37C
BF.12-14/13 |
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Cessna T-37 Tweety |
Type |
Thai Serial |
US Reg |
Reg. |
s/n |
Delivered |
Withdrawn
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Remarks |
T-37B |
BF.12-01/04 |
60-0133 |
RR01-04 |
40621 |
Jul. 1961 |
14. Jun. 1967 |
Crashed |
T-37B |
BF.12-02/04 |
60-0135 |
RR02-04 |
40623 |
Jul. 1961 |
24. Sep. 1973 |
Crashed
near Wat Manesathit |
T-37B |
BF.12-03/04 |
60-0137 |
RR03-04 |
40625 |
Jul. 1961 |
1996 |
|
T-37B |
BF.12-04/04 |
60-0138 |
RR04-04 |
40626 |
Jul. 1961 |
18. Sep. 1974 |
Crashed |
T-37B |
BF.12-05/04 |
60-0139 |
RR05-04 |
40627 |
Jul. 1961 |
18. Nov. 1976 |
Crashed |
T-37B |
BF.12-06/04 |
60-0140 |
RR06-04 |
40628 |
Jul. 1961 |
1996 |
|
T-37B |
BF.12-07/04 |
60-0142 |
RR07-04 |
40630 |
Jul. 1961 |
8. Feb. 1973 |
Crashed |
T-37B |
BF.12-08/04 |
60-0146 |
RR08-04 |
40634 |
Jul. 1961 |
7. Jun. 1968 |
possible
crashed |
T-37C |
BF.12-09/13 |
69-7068 |
RR09-13 |
42001 |
Jul. 1970 |
1996 |
|
T-37C |
BF.12-10/13 |
69-7069 |
RR10-13 |
42002 |
Jul. 1970 |
15. Jun. 1984 |
Crashed
in Song Phi Wong District |
T-37C |
BF.12-11/13 |
69-7070 |
RR11-13 |
42003 |
Jul. 1970 |
1996 |
|
T-37C |
BF.12-12/13 |
69-7071 |
RR12-13 |
42004 |
Aug. 1970 |
1996 |
|
T-37C |
BF.12-13/13 |
69-7072 |
RR13-13 |
42005 |
Aug. 1970 |
1996 |
|
T-37C |
BF.12-14/13 |
69-7073 |
RR14-13 |
42006 |
Aug. 1970 |
1996 |
|
T-37B |
BF.12-15/15 |
56-3495 |
RR15-15 |
40067 |
Oct. 1972 |
1996 |
|
T-37B |
BF.12-16/15 |
57-2274 |
RR16-15 |
40207 |
Oct. 1972 |
23. Jul. 1980 |
Crashed
near Koh Kut |
T-37B |
BF.12-17/23 |
56-3518 |
RR17-23 |
40090 |
1980 |
1996 |
... |
T-37B |
BF.12-18/23 |
56-3532 |
RR18-23 |
40104 |
1980 |
1996 |
... |
T-37B |
BF.12-19/23 |
56-3538 |
RR19-23 |
40110 |
1980 |
11. Aug. 1994 |
Crashed near Kamphaeng Saen |
T-37B |
BF.12-20/23 |
56-3552 |
RR20-23 |
40124 |
1980 |
1996 |
... |
T-37B |
BF.12-21/23 |
56-3585 |
RR21-23 |
40157 |
1980 |
17. Mar. 1987 |
Crashed
north of Don Muang IAP |
T-37B |
BF.12-22/23 |
57-2251 |
RR22-23 |
40184 |
1980 |
1996 |
... |
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