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Consolidated PT-1 Trusty

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Aircraft of the Royal Thai Air Force
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Development

Entwicklung

 

-The Consolidated PT-1 Trusty was a biplane primary trainer used by the United States Army Air Service (USAAS).

The airframe was advanced in its use of the new Clark Y thick-section airfoil and a welded fuselage framework of chrome-molybdenum steel tubing. A departure from the all-wood structures found in other trainers, the structure proved sturdy and dependable. It was offered to the USAAS as a replacement for the Curtiss JN-4D trainer, with a choice of Le Rhone or Clerget rotary piston engines. In 1922, the Army ordered three TA-3 machines for evaluation with the Le Rhone engine and dual controls. Evaluation showed that the type had the makings of a good trainer, but was somewhat lacking in power, so in 1923 Dayton-Wright modified one TA-3 with a more powerful 110 hp Le Rhone.

 

Die Consolidated PT-1 Trusty war ein Doppel-decker-Primärtrainer, der vom United States Army Air Service (USAAS) eingesetzt wurde.
Die Flugzeugzelle wurde durch die Verwendung des neuen Clark Y-Tragflügels mit dickem Quer-schnitt und eines geschweissten Rumpfrahmens aus Chrom-Molybdän-Stahlrohren entwickelt. Als Abkehr von den Vollholzstrukturen anderer Turnschuhe erwies sich die Struktur als robust und zuverlässig. Es wurde der USAAS als Ersatz für den Curtiss JN-4D-Trainer mit einer Auswahl an Drehkolbenmotoren von Le Rhone oder Clerget an-geboten. 1922 bestellte die Armee drei TA-3-Maschinen zur Bewertung mit dem Le-Rhone-Motor und Doppelsteuerung. Die Bewertung zeigte, dass der Typ das Zeug zu einem guten Trainer hatte, aber etwas an Leistung mangelte, also modifizierte Dayton-Wright 1923 einen TA-3 mit einem stärkeren 110 PS starken Le Rhone.

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Variants

Versionen

 

PT-1

Consolidated (Primary Trainer number 1), 221 built, 180 hp Wright-Hispano E (V-720) engine

 

PT-1

Consolidated (Primärtrainer Num-mer 1), 221 gebauter, 180 PS starker Wright-Hispano E (V-720)-Motor

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The plane was designated as training aircraft No. 3 (BF-3 บฝ.๓).

 

Die Maschine wurden als Trainingsfluigzeug No. 3 (BF-3 บฝ.๓). bezeichnet.

 

   

Vier Consolidated Fleet PT-1 wurden für Ver-gleichsflüge  mit der Avro 504N erworben. Die vier Maschinen wurden bis 1939 verwendet.

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Specifications PT-1

Wingspan

Spannweite

10.50 m

Length

Länge

8.46 m

Height

Höhe

3.00 m
Wing area Flügelfläche 26.38 m²

Engine

Motor

1× Wright-Hispano E eight cylinder water-cooled Vee, 180 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

148 km/h

Empty weight

Leergewicht

819 kg

Loaded weight

Startgewicht

1,169 kg

Climb Rate

Steigrate

210 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

4,099 m

Range

Reichweite

563 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung 1 Pilot / 1 Traniee
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Serial Consolidated PT-1 Trusty
Type

Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

PT-1 BF.3-1/ 1 ? Nov. 1928 1939 -
PT-1 BF.3-2/ 2 ? Nov. 1928 1939 -
PT-1 BF.3-3/ 3 ? Nov. 1928 1939 -
PT-1 BF.3-4/ 4 ? Nov. 1928 1939 -
Last Update 20. December 2021
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- Last update 30. December 2012

Written 20. May 2006

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