|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
De Havilland DH.82A Tiger Moth |
. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Development |
|
Entwicklung |
|
The de Havilland DH.82 Tiger
Moth is a 1930s British biplane designed by Geoffrey de Havilland and
built by the de Havilland Aircraft Company. The starting point for the
DH.82 Tiger Moth was the D.H.60 Moth. The DH.60T Moth was re-engined
with the Gipsy III. The DH.60T was further modified with swept back
mainplanes and the cabane struts were moved forward to improve egress
from the front cockpit in case of emergency. The changes were great
enough that the aircraft was re-designated, becoming the DH.82 Tiger
Moth.
The Tiger Moth quickly became a commercial success, and various models
were exported to more than 25 air forces of various nations. In addition
to the military demand, aircraft were also produced for the civil market. |
|
Die de Havilland DH.82 Tiger
Moth ist ein britischer Doppeldecker aus den 1930er Jahren, der von Geoffrey
de Havilland entworfen und von der de Havilland Aircraft Company gebaut
wurde. Ausgangspunkt für die DH.82 Tiger Moth war die D.H.60 Moth. Die
DH.60T Moth wurde mit dem Gipsy III Motor ausgerüstet. Die DH.60T wurde mit
nach hinten gepfeilten Flügeln weiter modifiziert und die Streben wurden
nach vorne verlegt, um im Notfall den Ausstieg aus dem vorderen Cockpit zu
verbessern. Die Änderungen waren gross genug, dass das Flugzeug umbenannt
wurde und in die DH.82 Tiger Moth wurde.
Die Tiger Moth wurde schnell ein kommerzieller Erfolg und verschiedene
Modelle wurden an mehr als 25 Luftwaffen verschiedener Nationen exportiert.
Neben dem militärischen Bedarf wurden auch Flugzeuge für den zivilen Markt
produziert. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Variants |
|
Versionen |
|
DH.82A |
Tiger Moth II:Two-seat
primary trainer aircraft. Powered by a 130 hp de Havilland Gipsy Major
piston engine and fitted with a hood over the rear cockpit for blind
flying instruction |
|
DH.82A |
Tiger Moth II: Zweisitziges
Schulflug-zeug. Angetrieben von einem 130 PS starken de Havilland Gipsy
Major Kolbenmotor und ausgestattet mit einer Haube über dem hinteren Cockpit
für Blindflugunterricht |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Operational
history |
|
Einsatzgeschichte |
|
The Tiger
Moth was designated as training aircraft No. 10 (BF-10 บฝ.๑๐). |
|
Die Tiger Moth wurden als Trainingsflugzeug No. 10 (BF-10 บฝ.๑๐) bezeichnet. |
|
In
1951, the RTAF took over the De Havilland Tiger Moth from the Royal Thai
Navy. The plane were designated as BF-10 (Training No. 10) and used for the
primarytraining of pilots. Approx. 31 planes were acquired. |
|
1951
übernahm die RTAF die De Havilland Tiger Moth von der Royal Thai Navy. Die
Maschinen wurden als BF-10 (Trainer Nr. 10) bezeichnet und für die
Grundausbildung der Piloten verwendet. Ca. 31 Maschinen wurden
übernommen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
Royal Thai Air Force |
Royal Thai Air Force |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Specifications |
Tiger
Moth |
Wingspan |
Spannweite |
8.94 m |
Length |
Länge |
7.34 m |
Height |
Höhe |
2.68 m |
Wing
area |
Flügelfläche |
22.2o m² |
Engine |
Motor |
1× de
Havilland Gipsy Major I4-cylinder inline, 130 hp |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
175 km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
506 kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
828 kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
205 m/min |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
4,145 m |
Range |
Reichweite |
486 km |
Armament |
Bewaffnung |
none |
Capacity |
Zuladung |
1
Pilot, 1 Trainee |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Pictures |
|
Bilder |
|
|
|
|
|
.. |
|
|
|
|
|
.. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
De Havilland D.H.82 Tiger
Moth |
Type |
Thai Serial |
UK Reg |
Reg. |
s/n |
Delivered |
Withdrawn
|
Remarks |
D.H.82A |
BF10- |
N6655 |
1 |
3959 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
N5448 |
4 |
3711 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
T6097 |
8 |
84564 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
T6025 |
12 |
84173 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
T7127 |
13 |
83578 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
DE737 |
14 |
85667 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
R4877 |
21 |
82794 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
R4783 |
? |
82727 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
R5038 |
? |
82939 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
DE146 |
? |
85216 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
N6969 |
? |
82207 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
T7327 |
? |
83838 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
N6787 |
? |
82057 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
T7094 |
? |
83479 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
DF134 |
? |
85883 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
T6254 |
? |
84680 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
N6713 |
? |
3986 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
T7809 |
? |
84187 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
T5603 |
? |
83296 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
T6033 |
? |
84212 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
N6614 |
? |
3915 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
N6634 |
? |
3938 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
N9387 |
? |
82457 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
R4899 |
? |
82816 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
R4778 |
? |
82722 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
T6920 |
? |
85149 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
T7154 |
? |
83613 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
N6485 |
? |
3822 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
N6931 |
? |
82175 |
1951 |
? |
|
D.H.82A |
BF10- |
T6045 |
? |
84275 |
1951 |
? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |