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General
Dynamics F-16 Falcon |
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Aircraft of the Royal Thai Air Force |
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Development |
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Entwicklung |
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The General Dynamics F-16
Fighting Falcon is an American single-engine supersonic multirole
fighter aircraft originally developed by General Dynamics for the U.S.
Air Force. Designed as an air superiority day fighter, it evolved into a
successful all-weather multirole aircraft. Over 4,600 aircraft have been
built since production was approved in 1976.
The Fighting Falcon's key features include a frameless bubble canopy for
enhanced cockpit visibility, a side-mounted control stick to ease
control while maneuvering, an ejection seat reclined 30 degrees from
vertical to reduce the effect of g-forces on the pilot, and the first
use of a relaxed static stability/fly-by-wire flight control system that
helps to make it an agile aircraft. The F-16 has an internal M61 Vulcan
cannon and 11 hardpoints.
The first YF-16 was rolled out on 13 December 1973. Its 90-minute maiden
flight was made at the Air Force Flight Test Center at Edwards AFB,
California, on 2 February 1974. |
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Die General Dynamics F-16
Fighting Falcon ist ein amerikanisches einmotoriges Überschall Mehr-zweck
Kampfflugzeug, das ursprünglich von General Dynamics für die U.S. Air Force
entwickelt wurde. Als Luftüberlegenheits-Tagesjäger konzipie-rt, entwickelte
er sich zu einem erfolgreichen Allwetter-Mehrzweckflugzeug. Seit der
Pro-duktionsbeginn im Jahr 1976 wurden über 4.600 Flugzeuge gebaut.
Zu den wichtigsten Merkmalen der
Fighting Falcon gehören eine rahmenlose Kabinenhaube für eine bessere Sicht
im Cockpit, ein seitlich angebrachter Steuerknüppel zur Erleichterung der
Steuerung beim Manövrieren, ein Schleudersitz, der um 30 Grad aus der
Senkrechten geneigt ist, um die Auswirkung der G-Kräfte auf den Piloten zu
verringern, sowie die erstmalige Verwendung eines entspannten statischen
Stabilitäts-/Fly-by-Wire-Flugsteuerungssystems, das dazu beiträgt, dass das
Flugzeug wendig ist. Die F-16 verfügt über eine interne M61 Vulcan-Kanone
und 11 Hardpoints.
Die erste YF-16 wurde am 13. Dezember 1973 in Dienst gestellt. Der
90-minütige Jungfernflug fand am 2. Februar 1974 im Air Force Flight Test
Center auf der Edwards AFB in Kalifornien statt. |
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Variants |
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Versionen |
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F-16A |
Initial single seat
production variant. 475 produced. Around 300 aircraft were upgraded with
Mid-Life Update (MLU) standard, getting analogous capability to F-16C. |
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F-16A |
Erste einsitzige
Produktionsvariante. 475 produziert. Rund 300 Flugzeuge wurden mit dem
Mid-Life-Update (MLU) Standard aufgerüstet und erhielten damit die gleichen
Fähigkeiten wie die F-16C. |
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F-16B |
Initial two production
variant. |
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F-16B |
Erste zweisitzige
Produktionsvariante. |
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F-16A ADF |
(Air Defence Fighters)
version of the F-16A with upgraded AN/APG-66 radar, IFF to distinguish
friend from foe (AN/APX-109) and a night spotlight for identification. |
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F-16A ADF |
(Air Defense Fighters)
Version der F-16A mit aufgerüstetem AN/APG-66-Radar, IFF zur
Unterscheidung von Freund und Feind (AN/APX-109) und einem
Nachtscheinwerfer zur Identifizierung. |
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Operational
history |
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Einsatzgeschichte |
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The plane
was designated Fighter No. 19 (BKh.19 บข.๑๙).
The twinseater has the designation BKh.19A บข.๑๙ก. |
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Die Maschine
wird als Jäger No. 19 (BKh.19 บข.๑๙)
bezeichnet. Der Doppelsitzer hat die Bezeichnung BKh.19A บข.๑๙ก. |
|
In
April of 1985, the government of Thailand made overtures to the United
States to purchase twelve F-16A's. At that time, the F-16/79 was considered
to be the only version that Thailand would be allowed to receive. However,
in July 1987, Thailand was given approval to go ahead and order the
F100-powered F-16, and a letter of agreement was signed in December of 1987
for the purchase of eight F-16A's and four F-16B's under the Peace Naresuan
I Foreign Military Sales program. All 12 aircraft are of the Block 15OCU
variety and where used by the 103 Sqn.
..
Peace
Naresuan II
Together
with the signing of the first contract, the RTAF was already seeking to add
6 more aircraft to the inventory. At the end of the eighties the Thai
government signed a contract to purchase 6 more F-16A's under the Peace
Naresuan II contract. These aircraft were also of the OCU version.
..
Peace
Naresuan III
In
September 1995 Thailand received the first aircraft of a second batch of
eighteen new F-16A/B Block 15OCU aircraft, 12 A-models and 6 B-models. They
have been used to establish a second F-16 squadron (403 Sqn.). The last six
of those F-16s were delivered to Thailand in February 1996.
..
Peace
Naresuan IV
On
July 14th, 2000, the Thai government decided to purchase 16 F-16s (15 A's
and 1 B in the ADF version) to establish a third F-16 squadron (102 Sqn.).
The aircraft were delivered in August and October 2002 and the remainder in
July 2003. Also 2 block 10OCU aircraft were purchased for spare parts
reclamation.
..
Singapore
donation
On
November 18th, 2004 it was announced that Thailand was to receive the
remaining 7 RSAF F-16A/B's (3 A models and 4 B models). They were all handed
over in the course of January 2005. Instead of a standard purchase between
two governments, these airframes are donated by the government of Singapore
to the RTAF. In return the RSAF can train on the RTAFB Udon Thani a number
of days each year. This deal signifies the good relationship between these
two ASEAN member countries.
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Im
April 1985 machte die Thailändische Regierung eine Anfrage an die
Vereinigten Staten um zwölf F-16A zu erwerben. Zu dieser Zeit war die F-16/79
die einzige Version die Thailand erwerben konnte. Dennoch wurde im Juli
1987 Thailand die Erlaubnis gegeben F-16 mit dem F100 Triebwerk zu
erwer-ben, im Dezember 1987 wurde die Vereinbarung zu Erwerb von acht F-16A
und vier F-16B gegeben. Der Kauf wurde über das "Foreign Military
Sales Program" abgewickelt mit der Bezeichnung Peace
Naresuan I. Alle 12 Maschinen waren Block
15OCU Versionen und wurden von der 103 Sqn. betrieben..
..
Peace
Naresuan II
Zusammen
mit der Unterzeichnung des ersten Vertrages suchte die RTAF sechs weitere Maschinen
in ihr Inventar zu bekommen. Am Ende der achtziger Jahre wurde ein Vertag
unterzeichnet über den erweb von sechs weiteren F-16A unter der
Bezeichnung Peace
Naresuan II. Bei diesen Maschinen handelte es sich auch um die OCU
Version.
..
Peace
Naresuan III
Im
September 1995 bekam Thailand die ersten Maschinen des zweiten Loses von
achtzehn neuen F-16A/B
Block 15OCU Maschinen, 12 A-Versionen und 6 B-Modelle. Diese wurden
verwendet um eine zweite Staffel zu gründen (403 Sqn.) Die letzten sechs
wurden im Februar 1996 geliefert.
..
Peace
Naresuan IV
Am
14 Juli 2000 entschied die Thailändische Regierung weitere 16 F-16 (15
A's und 1 B von der ADF Version)
zu erwerben um eine dritte Staffel zu gründen (102
Sqn.). Die Maschinen wurden im August und Oktober 2002 geliefert und die
restlichen im Juli 2003. Auch wurden 2 Block 10OCU Maschinen als Ersatzteillager
erworben.
..
Spende
von Singapur
Am
18 November 2004 wurde angekündigt, dass Thailand die verbliebenen 7 F-16A/B
der RSAF erhalten werde. Alle Maschinen wurden im Januar 2005 übergeben.
Die Maschinen wurden nicht gekauft, sondern von der Regierung von Singapur
der RTAF geschenkt. Als Gegenleistung kann die RSAF auf der RTAFB Udon
Thani einige Tage lang
trainieren. Der Handel zeigt die guten Beziehungen der beiden ASEAN
Länder.
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102 Sqn. 1. Wing |
103 Sqn. 1. Wing |
403 Sqn. 4. Wing |
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904 Sqn. 6. Wing |
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Specifications |
F-16A |
Wingspan |
Spannweite |
9.96 m |
Length |
Länge |
15.06 m |
Height |
Höhe |
4.88 m |
Wing
area |
Flügelfläche |
27.87 m² |
Engine |
Motor |
1 × F110-GE-100 afterburning turbofan
Dry thrust: 17,155 lbf
with afterburner: 28,600 lbf |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
2,120 km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
8,570 kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
19,200 kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
254 m/s |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
15,240 m |
Range |
Reichweite |
4,220 km |
Armament |
Bewaffnung |
1 × 20 mm cannon
7,700 kg of disposable stores |
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Pictures |
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Bilder |
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102 Sqn. "Starfighters" 1st Wing RTAFB
Khorat |
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General Dynamics F-16A ADF Falcon (Photo courtesy Chakrit Samithinan) |
(Photo courtesy of Phakphum
Tangkijjarak)
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General Dynamics F-16A ADF Falcon (Photo courtesy Chakrit Samithinan) |
More Pictures |
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103 Sqn. "Lightning" 1st Wing RTAFB
Khorat |
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More Pictures |
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403 Sqn. "Cobras"
4th Wing RTAFB Thakli |
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40307
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40303 |
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More Pictures |
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904 Sqn. 6th Wing RTAFB Don
Muang |
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General Dynamics F-16A Falcon BKh.19-18/38 #904
(Photo courtesy of Phakphum
Tangkijjarak)
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General Dynamics F-16A Falcon BKh.19-18/38 #904
(Photo courtesy of Phakphum
Tangkijjarak)
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General Dynamics F-16A Falcon BKh.19-18/38 #904
(Photo courtesy of Phakphum
Tangkijjarak)
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More Pictures |
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Serial General Dynamics F-16A Lockeed |
Type |
Thai Serial |
Reg. |
s/n |
Delivered |
Withdrawn
|
Remarks |
F-16A
Block 15 |
BKh.19-5/34 |
10305 |
2J-1
/ 86-0378 |
26. May 1988 |
Present |
- |
F-16A
Block 15 |
BKh.19-6/34 |
10306 |
2J-2
/ 87-0702 |
25. Jun. 1988 |
Present |
- |
F-16A
Block 15 |
BKh.19-7/34 |
10307 |
2J-3
/ 87-0703 |
25. Jun. 1988 |
Present |
- |
F-16A
Block 15 |
BKh.19-8/34 |
10308 |
2J-4
/ 87-0704 |
21.
Jul. 1988 |
Present |
- |
F-16A
Block 15 |
BKh.19-9/34 |
10309 |
2J-5
/ 87-0705 |
27. Jul. 1988 |
Present |
- |
F-16A
Block 15 |
BK.h19-10/34 |
10310 |
2J-6
/ 87-0706 |
15.
Aug. 1988 |
Present |
- |
F-16A
Block 15 |
BKh.19-11/34 |
10311 |
2J-7
/ 87-0707 |
24.
Aug. 1988 |
Present |
- |
F-16A
Block 15 |
BKh.19-12/34 |
10312 |
2J-8
/ 87-0708 |
29.
Aug. 1988 |
Present |
- |
F-16A
Block 15 |
BKh.19-13/35 |
10313 |
2J-9
/ 91-0062 |
Apr. 1991 |
Present |
- |
F-16A
Block 15 |
BKh.19-14/37 |
10314 |
2J-10
/ 91-0063 |
Apr. 1991 |
Present |
- |
F-16A
Block 15 |
BKh.19-15/37 |
10315 |
2J-11
/ 91-0064 |
Apr. 1991 |
Present |
- |
F-16A
Block 15 |
BKh.19-16/37 |
10316 |
2J-12
/ 91-0065 |
Apr. 1991 |
Present |
- |
F-16A
Block 15 |
BKh.19-17/37 |
10317 |
2J-13
/ 91-0066 |
1.
Mar. 1991 |
Present |
- |
F-16A
Block 15 |
BKh.19-18/38 |
904, 10318 |
2J-14
/ 91-0067 |
30.
Mar 1991 |
15. Jan 2004 |
w/o |
F-16A
Block 15 |
BK.19-25/38 |
40307 |
HN-1
/ 90-7020 |
6.
Nov.1995 |
Present |
- |
F-16A
Block 15 |
BK.19-26/38 |
40308 |
HN-2
/ 90-7021 |
19.
Jun. 1995 |
Present |
- |
F-16A
Block 15 |
BK.19-27/38 |
40309 |
HN-3
/ 90-7022 |
11.
Jul. 1995 |
Present |
- |
F-16A
Block 15 |
BK.19-28/38 |
40310 |
HN-4
/ 90-7023 |
15.
Aug. 1995 |
Present |
- |
F-16A
Block 15 |
BK.19-29/38 |
40311 |
HN-5
/ 90-7024 |
29.
Sep. 1995 |
Present |
- |
F-16A
Block 15 |
BK.19-30/38 |
40312 |
HN-6
/ 90-7025 |
26. Oct. 1995 |
Present |
- |
F-16A
Block 15 |
BK.19-31/38 |
40313 |
HN-7
/ 90-7026 |
30.
Nov. 1995 |
Present |
- |
F-16A
Block 15 |
BK.19-32/39 |
40314 |
HN-8
/ 90-7027 |
19.
Dec. 1995 |
Present |
- |
F-16A
Block 15 |
BK.19-33/39 |
40315 |
HN-9
/ 90-7028 |
4.
Jan. 1996 |
18. Oct. 2010 |
w/o |
F-16A
Block 15 |
BK.19-34/39 |
40316 |
HN-10
/ 90-7029 |
4.
Jan. 1996 |
Present |
- |
F-16A
Block 15 |
BK.19-35/39 |
40317 |
HN-11
/ 90-7030 |
24.
Jan. 1996 |
Present |
- |
F-16A
Block 15 |
BK.19-36/39 |
40318 |
HN-12
/ 90-7031 |
31.
Jan. 1996 |
Present |
- |
F-16A ADF |
? |
10202 |
61-349
/ 81-0668 |
21.Mar.
2003 |
14. Feb. 2011 |
w/o |
F-16A ADF |
? |
10203 |
61-456
/ 81-0775 |
21.Mar.
2003 |
Present |
- |
F-16A ADF |
? |
10204 |
61-478
/ 81-0797 |
21.Mar.
2003 |
Present |
- |
F-16A ADF |
? |
10205 |
61-574
/ 82-0981 |
21.Mar.
2003 |
Present |
- |
F-16A ADF |
? |
10206 |
61-297
/ 80-0576 |
21.Mar.
2003 |
Present |
- |
F-16A ADF |
? |
10207 |
61-371
/ 81-0690 |
21.Mar.
2003 |
Present |
- |
F-16A ADF |
BK.19-43/45 |
10208 |
61-435
/ 81-0754 |
21.Mar.
2003 |
24. Jun. 2015 |
w/o |
F-16A ADF |
? |
10209 |
61-446
/ 81-0765 |
21.Mar.
2003 |
Present |
- |
F-16A ADF |
? |
10210 |
61-601
/ 82-1008 |
21.Mar.
2003 |
Present |
- |
F-16A ADF |
? |
10211 |
61-296
/ 80-0575 |
21.Mar.
2003 |
Present |
- |
F-16A ADF |
? |
10212 |
61-455
/ 81-0774 |
21.Mar.
2003 |
14. Feb. 2011 |
w/o |
F-16A ADF |
? |
10213 |
61-384
/ 81-0703 |
21.Mar.
2003 |
Present |
- |
F-16A ADF |
? |
10214 |
61-465
/ 81-0784 |
21.Mar.
2003 |
Present |
- |
F-16A ADF |
? |
10215 |
61-580
/ 82-0987 |
21.Mar.
2003 |
Present |
- |
F-16A ADF |
? |
10216 |
61-582
/ 82-0989 |
21.Mar.
2003 |
Present |
- |
F-16A
Block 10 |
? |
10323 |
27-2
/ 87-0397 |
2005 |
Present |
Former
Singapoore AF |
F-16A
Block 10 |
? |
10324 |
27-3
/ 87-0398 |
2005 |
Present |
Former
Singapoore AF |
F-16A
Block 10 |
? |
10325 |
27-1
/ 87-0399 |
2005 |
Present |
Former
Singapoore AF |
F-16A ADF |
none |
spare |
61-109
/ 79-0324 |
21.Mar.
2003 |
? |
- |
F-16A ADF |
none |
spare |
61-160
/ 79-0375 |
21.Mar.
2003 |
? |
- |
Last Update 20. December 2021 |
|
|
|
|
|
|
|
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|
|
. |
|
Serial General Dynamics F-16B Lockeed |
Type |
Thai Serial |
Reg. |
s/n |
Delivered |
Withdrawn
|
Remarks |
F-16B
Block 15 |
BKh.19A-1/31 |
10301 |
2K-1
/ 86-0379 |
13. Jun. 1988 |
Present |
- |
F-16B
Block 15 |
BKh.19A-2/31 |
10302 |
2K-2
/ 86-0380 |
13. Jun. 1988 |
Present |
- |
F-16B
Block 15 |
BKh.19A-3/31 |
10303 |
2K-3
/ 86-0381 |
25. Jun. 1988 |
Present |
- |
F-16B
Block 15 |
BKh.19A-4/34 |
10304 |
2K-4
/ 87-0709 |
1991 |
Present |
- |
F-16B
Block 15 |
BKh.19A-19/38 |
40301 |
HP-1
/ 90-7032 |
16.
Nov. 1995 |
Present |
- |
F-16B
Block 15 |
BKh.19A-20/38 |
40302 |
HP-2
/ 90-7033 |
23.
Jun. 1995 |
Present |
- |
F-16B
Block 15 |
BKh.19A-21/38 |
40303 |
HP-3
/ 90-7034 |
19.
Jul. 1995 |
Present |
- |
F-16B
Block 15 |
BKh.19A-22/38 |
40304 |
HP-4
/ 90-7035 |
30.
Aug. 1995 |
Present |
- |
F-16B
Block 15 |
BKh.19A-23/38 |
40305 |
HP-5
/ 90-7036 |
18.
Oct. 1995 |
Present |
- |
F-16B
Block 15 |
BKh.19A-24/38 |
40306 |
HP-6
/ 90-7037 |
6.
Nov. 1995 |
Present |
- |
F-16B
ADF |
? |
10201 |
62-98
/ 82-1032 |
21. Mar.
2003 |
Present |
- |
F-16B
Block 10 |
? |
10319 |
28-1
/ 87-0401 |
2005 |
Present |
Former
Singapoore AF |
F-16B
Block 10 |
? |
10320 |
28-2
/ 87-0402 |
2005 |
Present |
Former
Singapoore AF |
F-16B
Block 10 |
? |
10321 |
28-3
/ 87-0403 |
2005 |
30. Mar. 2021 |
Former
Singapoore AF |
F-16B
Block 10 |
? |
10322 |
28-4
/ 87-0404 |
2005 |
Present |
Former
Singapoore AF |
Last Update 20. December 2021 |
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