.

Korea Aerospace Industries T-50Th Golden Eagle

.
Aircraft of the Royal Thai Air Force
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The KAI T-50 Golden Eagle is a family of South Korean supersonic advanced trainers and light combat aircraft, developed by Korea Aerospace Industries (KAI) with Lockheed Martin. The T-50 is South Korea's first indigenous supersonic aircraft and one of the world's few supersonic trainers. Development began in the late 1990s, and its maiden flight occurred in 2002. The aircraft entered active service with the Republic of Korea Air Force in 2005.

The T-50 has been further developed into aerobatic and combat variants, namely T-50B, TA-50, and FA-50. The T-50B serves with the South Korean air force's aerobatics team. The TA-50 light attack variant has been ordered by Indonesia. The Philippines ordered 12 units of the FA-50 variant. Thailand ordered 12 units of the T-50 advanced trainer variant.

 

Die KAI T-50 Golden Eagle ist eine Familie südkoreanischer Überschalltrainer und Leichtflug-zeuge, die von Korea Aerospace Industries (KAI) zusammen mit Lockheed Martin entwickelt wurde. Der T-50 ist Südkoreas erstes einheimisches Überschallflugzeug und einer der wenigen Überschalltrainer der Welt. Die Entwicklung begann in den späten 1990er Jahren und der Jungfernflug erfolgte 2002. Das Flugzeug wurde 2005 in den aktiven Dienst der Luftwaffe der Republik Korea gestellt.
Die T-50 wurde zu Kunstflug- und Kampfvarianten weiterentwickelt, nämlich T-50B, TA-50 und FA-50. Der T-50B dient dem Kunstflug-Team der südkoreanischen Luftwaffe. Die TA-50-Light-Attack-Variante wurde von Indonesien bestellt. Die Philippinen bestellten 12 Einheiten der FA-50-Variante. Thailand bestellte 12 Einheiten der T-50 Advanced Trainervariante.

                  .

Variants

Versionen

 

T-50TH

Version of the T-50 for Royal Thai Air Force.

 

T-50TH

Version der T-50 für die Royal Thai Air Force.

..

Operational history

Einsatzgeschichte

 

The plane is designated leadinfighter No. 2 (BKhF.2 บ ข ฝ. ๒).

 

Die Maschine wird als Jagdbomber No. 2 (BKhF.2 บขฝ.๒)  bezeichnet.

 

   

Im September 2015 bestellte die RTAF die ersten vier Korea Aerospace Industries (KAI) T-50TH als Ersatz für die Aero L-39 Albatross. Im Juli 201z wurden weitere 8 Maschinen bestellt. Alle Maschinen werden von der 401 Staffel 4 Wing auf dem Stützpunkt RTAFB Thakli verwendet werden.

.
 

 

 

No. 401 Squadron (2018)

No. 401 Squadron (2019)

No. 401 Squadron (2022)

 

 

 

 

 

No. 401 Squadron (2023)

 

 
.
 
Specifications T-50Th

Wingspan

Spannweite

9.45 m

Length

Länge

13.14 m

Height

Höhe

4.94 m

Wing area Flügelfläche

23.69 m²

Engine

Motor

1 × General Electric F404 afterburning turbofan

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

1,640 km/h

Empty weight

Leergewicht

6,470 kg

Loaded weight

Startgewicht

12,300 kg

Climb Rate

Steigrate

198 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

14,630 m

Range

Reichweite

1,851 km

Armament

Bewaffnung

1× 20 mm cannon, up to 3,740 kg of Bombs

Capacity

Zuladung

Crew 2

.

Pictures

Bilder

 

 

 

         
           
.
 
KAI T-50KH
Type

Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

T-50KH BKhF.2-1/61 40101 18-0001 11. Jan. 2018 present -
T-50KH BKhF.2-2/61 40102 18-0002 11. Jan. 2018 present -
T-50KH BKhF.2-3/61 40103 ? 23. Feb. 1018 present -
T-50KH BKhF.2-4/61 40104 ? 23. Feb. 1018 present -
T-50KH BKhF.2-5/ 40105 ? 10. Sep. 2019 present -
T-50KH BKhF.2-6/ 40106 ? 10. Sep. 2019 present -
T-50KH BKhF.2-7/ 40107 20-0007 20. Nov. 2019 present -
T-50KH BKhF.2-8/ 40108 20-0008 20. Nov. 2019 present -
T-50KH BKhF.2-9/ 40109 ? 25. Feb. 2020 present -
T-50KH BKhF.2-10/ 40110 ? 25. Feb. 2020 present -
T-50KH BKhF.2-11/ 40111 ? ? present -
T-50KH BKhF.2-12/ 40112 ? ? present -
.

- Last update 22. January 2023

Written 16. December 2018

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -