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North American F-86 Sabre

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Development

Entwicklung

 

The North American F-86 Sabre is a transonic jet fighter aircraft. Produced by North American Aviation, the Sabre is best known as the United States' first swept-wing fighter.

By late 1944, North American proposed its first jet fighter to the U.S. Navy, which became the FJ-1 Fury. North American had to quickly devise a radical change that could leapfrog its rivals. The North American F-86 Sabre was the first American aircraft to take advantage of flight research data seized from the German aerodynamicists at the end of World War II. These data showed that a thin, swept wing could greatly reduce drag and delay compressibility problems.

The XP-86 prototype, which led to the F-86 Sabre, was rolled out on 8. August 1947. the first flight occurred on 1. October 1947.

 

Die North American F-86 Sabre ist ein trans-sonischer Düsenjäger. Die von North American Aviation produzierte Sabre ist vor allem als erstes Kampfflugzeug der Vereinigten Staaten mit gepfeilten Flügeln bekannt.
Ende 1944 bot North American der U.S. Navy seinen ersten Düsenjäger an, der zur FJ-1 Fury wurde. North American musste schnell eine radikale Änderung entwickeln, die seine Rivalen überholen konnte. Die North American F-86 Sabre war das erste amerikanische Flugzeug, das sich die Flugforschungsdaten zunutze machte, die von den deutschen Aerodynamikern am Ende des Zweiten Weltkriegs beschlagnahmt wurden. Diese Daten zeigten, dass ein dünner, gepfeilter Flügel den Luftwiderstand stark reduzieren und Kompres-sibilitätsprobleme verzögern könnte.
Der Prototyp XP-86, der zur F-86 Sabre führte, wurde am 8. August 1947 ausgerollt. Der Erstflug fand am 1. Oktober 1947 statt.

 

The North American F-86D/K/L Sabre Dog, was an developed for the USAF in the late 1940s, it was an interceptor derivative of the North American F-86 Sabre. While the original F-86 Sabre was conceived as a day fighter, the F-86D was specifically developed as an all-weather interceptor. Production models of the F-86D/K/L differed from other Sabres in that they had a larger fuselage, a larger afterburning engine, and a distinctive nose radome.

 

Die nordamerikanische F-86D/K/L Sabre Dog wurde Ende der 1940er Jahre für die USAF entwickelt und war ein Abfangjäger-Version des nordamerikanischen F-86 Sabre. Während die ursprüngliche F-86 Sabre als Tagjäger konzipiert war, wurde die F-86D speziell als Allwetter-Abfangjäger entwickelt. Serienmodelle der F-86D/K/L unterschieden sich von anderen Sabres dadurch, dass sie einen grösseren Rumpf, einen grösseren Nachverbrenner und ein markantes Nasenradom hatten.

 

Its success led to an extended production run of more than 7,800 aircraft between 1949 and 1956, in the United States, Japan, and Italy. In addition, 738 carrier-modified versions were purchased by the U.S. Navy as FJ-s. Variants were built in Canada and Australia. The Canadair Sabre added another 1,815 aircraft and the significantly redesigned CAC Sabre, had a production run of 112. The Sabre is by far the most-produced Western jet fighter, with a total production of all variants at 9,860 units.

 

Sein Erfolg führte zwischen 1949 und 1956 zu einem erweiterten Produktionslauf von mehr als 7.800 Flugzeugen in den Vereinigten Staaten, Japan und Italien. Darüber hinaus wurden 738 trägermodifizierte Versionen von der U.S. Navy als FJ- gekauft. Varianten wurden in Kanada und Australien gebaut. Die Canadair Sabre fügte weitere 1.815 Flugzeuge hinzu und der erheblich neu gestaltete CAC Sabre hatte eine Produktion von 112. Der Sabre ist bei weitem der am meisten produzierte westliche Düsenjäger, mit einer Gesamtproduktion aller Varianten von 9.860 Einheiten.

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Variants

Versionen

 

F-86F

Version with uprated engine and larger "6–3" wing without leading-edge slats, 2,239 built;

 

F-86F

Version mit verbessertem Motor und grösserem "6–3" -Flügel ohne Vorderflügel, 2.239 gebaut;

 

F-86L

Upgrade conversion of F-86D with new electronics, extended wingtips and wing leading edges, revised cockpit layout, and uprated engine; 981 converted.

 

F-86L

Verbesserung der F-86D mit neuer Elektronik, verlängerten Flügelspitzen und Flügelvorderkanten, überar-beitetem Cockpit-Layout und ver-bessertem Triebwerk; 981 umgebaut.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

   

Die Bezeichnungen der F-86 waren BKh-17, also Jäger Nr. 17 บ.ข๑๗ für die F-86F und BKh.17A บ.ข๑๗ก für die F-86L Sabre Dog.

 

   

F-86F Sabre
1960 rüstete die 13 Staffel der 1. Wing in Don Müang auf die ersten F-86F Sabre um. Zuvor hatte die Staffel die Grumman Bearcat und North American AT-6 Texan geflogen. 1961 folgte die Schwesterstaffel Nr. 12 die von der Republic F-84G Thunderjet auf die Sabre umschulte. Die 1. Wing war damit die Jetwing innerhalb der RTAF, da die 11 Staffel mit der Lockheed T-33A ausgerüstet war. 1966 gaben beide Staffeln die Sabre an die 43 Staffel in Thakli ab. Obwohl die RTAF über 50 Sabre erworben hatte, zumeist Occasionsmaschinen aus Spanien oder von  der USAF, hatte sie nie mehr als 25 Maschinen im aktiven Dienst.

Die 43 Staffel flog die Sabre bis 1972. Die Aufgabe der Sabre war die Luftverteidigung und der Schutz der US Flugzeuge im Thailändischen Luftraum. In dieser Aufgabe wurden die Sabre auch durch die "Avon" Sabre der 75 Sqn (RAAF) aus Ubon unterstützt.
Die Sabre der 43 Staffel waren zu diesem Zweck mit der AIM-9 Sidewinder ausgerüstet.

 

   

F-86L Sabre Dog
Von 1962 bis 1967 flog die 12 Staffel 1. Wing in Don Muang die F-86L Sabre Dog. Die F-86L war als reiner Abfangjäger für die Luftverteidigung gedacht. Die Maschinen waren für die Thai's zu komplex und wurden daher schon nach nur fünf Jahren ausgemustert. Die Einsatzbereitschaft der F-86L war schlecht.

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12. Sqn. 1st Wing 12. Sqn. 1st Wing 12. Sqn. 1st Wing
 

 

 

12. Sqn. 1st Wing 12. Sqn. 1st Wing 13. Sqn. 1st Wing
 

 

 

13. Sqn. 1st Wing 13. Sqn. 1st Wing 43. Sqn 4th Wing
 

 

 

43. Sqn 4th Wing 43. Sqn 4th Wing 43. Sqn 4th Wing
 

 

 

43. Sqn 4th Wing 43. Sqn 4th Wing 43. Sqn 4th Wing
 

 

 

   
Test Plane    
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Specifications F-86F Sabre

Wingspan

Spannweite

11.30 m

Length

Länge

11.40 m

Height

Höhe

4.50 m
Wing area Flügelfläche 29.11 m²

Engine

Motor

1× General Electric J47-GE-27 turbojet, 
26.3 kN

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

1,091 km/h

Empty weight

Leergewicht

5,046 kg

Loaded weight

Startgewicht

6,894 kg

Climb Rate

Steigrate

41 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

15,100 m

Range

Reichweite

2,454 km

Armament

Bewaffnung

6 × 12.7 mm machine guns
2,400 kg of Bombes

Capacity

Zuladung 1 Pilot
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F-86F BKh17-21/04 USAF (Serial 52-4482) as 1211 (Photo from  Phakphum Tangkijjarak)

F-86F BKh17-23/04 (USAF Serial 52-4964)  as 1213 F-86F BKh.17-30/04 (USAF Serial 52-5015) as 1225 F-86F BKh17-29/04 (USAF Serial 52-5002) as 1224 later it became 4323 ..
  Sabre-12Sqn-09.jpg (55832 Byte) Sabre-12Sqn-11.jpg (64103 Byte) ..
 

F-86F BKh17-37/04 (USAF Serial 52-5047) as 1242

North American  F-86L North American  F-86L BKh.17A-5/06 53-0681 as #1215 North American  F-86L ..
  Sabre-12Sqn-12.jpg (54474 Byte) Sabre-12Sqn-14.jpg (50279 Byte) Sabre-12Sqn-15.jpg (37876 Byte) Sabre-12Sqn-16.JPG (54775 Byte) ..
  F-86L BKh.17A-2/06 53-0621 as 1212 F-86L BKh.17A-13/06 53-0916 as 1234 North American  F-86L F-86L BKh.17A-7/06 53-0848 as 1222 ..
  Sabre-12Sqn-13.jpg (54710 Byte) ..
  An mixed flight of T-33A from the 11 Sqn, F-86L from 12 Sqn. and F-5B from the 13 Sqn.  North American F-86L BKh.17A-8/06 53-0853 as #1223 North American  F-86L BKh.17A-9/06  (Picture courtesy Paul van den Elsaker) North American F-86L BKh.17A-8/06 53-0853 as #1223 ..
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  A picture taken from an USAF TF-102A over Thailand. (Photo courtesy of USAF). F-86L BKh.17A-3/06 53-0626 as  1213 F-86L BKh.17A-3/06 53-0626 as  1213 F-86L BKh.17A-4/06 53-0677 as 1214, preserved near RTAF Academy, Don Muang ..
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  F-86L BKh.17A-4/06 53-0677 as 1214, preserved near RTAF Academy, Don Muang F-86L BKh.17A-5/06 53-0681 as #1215 North American F-86L BKh.17A-3/06 53-0681 as #1215 F-86F BKh17-1/04 (USAF Serial 52-4694) as 1322 ..
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  Take over of the first F-86F Sabre from the RTAF in the spring of 1961. The 13th Sqn was the first operator of the sabre followed shortly by the 12th Sqn.  F-86F BKh.17-6/04 (USAF Serial 52-5019) as 1335 F-86F BKh.17-3/04 (USAF Serial 52-4942) as 1334 ..
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F-86F BKh.17-9/04 (USAF Serial 52-5037) as 1311  

F-86F BKh.17-44/06 (USAF Serial 51-13234) as 1326 was taken over from Spain.

F-86F BKh.17-3/04 (USAF Serial 52-4942) as 1334

F-86F BKh17-18/04 (USAF Serial 52-5112) 1343

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  F-86F BKh.17-3/04 (USAF 52-4942) as 1334 Lineup of six F-86F F-86F BKh17-5/04 F-86F BKh17-3/04 (Picture courtesy Paul van den Elsaker) ..
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  Preserved F-86F BKh.17-7/04 (USAF Serial 52-5022) as 1315 at RTAF Academy, Don Muang

F-86F BKh.17-2/04 (USAF Serial 52-4941) as 1313 preserved as Gate Guard at RTAFB Korat

F-86F BKh17-51/06 (USAF Serial 51-13331) as 4316 (Photo Koku Fan) ..
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  F-86F BKh17-27/04 (USAF Serial 52-4985) as 4322 BKh17-36/04 (USAF Serial 52-5044) and 4335  F-86F of 43 Sqn. (Photo collection of Phakphum Tangkijjarak) F-86F BKh17-41/06 (USAF Serial 51-13211) as 4314 and BKh17-21/04 (USAF Serial 52-4482) as 4311 in Front of the Aerobatic Team of the RTAF ..
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  F-86F BKh17-41/06 (USAF Serial 51-13211) as 4314    

F-86F BKh17-46/06 (USAF Serial 51-13288) as 4332

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  F-86F Kh17-21/04 as 4311 (Photo courtesy of G. V. Meiner) F-86F  BKh17-5/04 (USAF Serial 52-5000) as 4351 (Photo collection of Phakphum Tangkijjarak) F-86F BKh17-21/04 (USAF Serial 52-4482) as 4311 (Photo Koku Fan) F-86F BKh17-21/04 (USAF Serial 52-4482) as 4311 and BKh17-34/04 (USAF Serial  52-5030) as 4334 ..
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  North American F-86F Sabre BKh17-40/04 (52-5085) as 4315 at Saraburi Aero Park (Photo  courtesy Dean Milner) North American F-86F Sabre BKh17-40/04 (52-5085) as 4315 at Saraburi Aero Park (Photo  courtesy Dean Milner) North American F-86F Sabre BKh17-40/04 (52-5085) as 4315 at Saraburi Aero Park (Photo  courtesy Dean Milner) F-86F BKh17-10/04 (USAF Serial) 52-5060 as 4322 (Photo from  Peter Weinert) ..
                  ..
 
North American F-86F Sabre
Type Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

F-86F BKh17-01/04 1322 52-4694 30. Oct. 1960 24.  Jun. 1970 ...
F-86F BKh17-02/04 1313 52-4941 30. Oct. 1960 19. Jun. 1968 preserved at Korat
F-86F BKh17-03/04 1334' 52-4942 29. Oct. 1960 27. Nov. 1962 ...
F-86F BKh17-04/04 1341 52-4957 20. Oct. 1960 1961 ...
F-86F BKh17-05/04 1345 52-5000 20. Oct. 1960 10. Apr. 1969 ...
F-86F BKh17-06/04 1335 52-5019 20. Oct. 1960 1. Jul. 1965   
F-86F BKh17-07/04 1315 52-5022 27. Oct. 1960 25. Jul. 1966 preserved at RTAF Academy,
F-86F BKh17-08/04 4343 52-5033 20. Oct. 1960 27. May 1972 former 1312
F-86F BKh17-09/04 1311 52-5037 20. Oct. 1960 27. Nov. 1962   
F-86F BKh17-10/04 1314 52-5060 20. Oct. 1960 20. Jul. 1966 preserved in RTAF Museum
F-86F BKh17-11/04 1323 52-5070 20. Oct. 1960 16. Feb. 1964 ...
F-86F BKh17-12/04 1342 52-5072 20. Oct. 1960 22. Feb. 1967 ...
F-86F BKh17-13/04 1333 52-5074 20. Oct. 1960 Mar. 1964 ...
F-86F BKh17-14/04 1344 52-5076 20. Oct. 1960 4. Mar. 1965   
F-86F BKh17-15/04 4315 52-5085 20. Oct. 1960 11.  Jul. 1972 former 1332
F-86F BKh17-16/04 1325 52-5093 20. Oct. 1960 20. Jul. 1966 ...
F-86F BKh17-17/04 1324 52-5095 30. Oct. 1960 2. Jan. 1964   
F-86F BKh17-18/04 4334 52-5112 20. Oct. 1960 14. Jul. 1972 former 1343, preserved at Don Muang 
F-86F BKh17-19/04 1331 52-5134 20. Oct. 1960 4. Mar. 1968  
F-86F BKh17-20/04 4312 52-5153 20. Oct. 1960 14. Jul. 1972 former 1321
F-86F BKh17-21/04 4311 52-4482 21.  Aug. 1961 26. Sep. 1972 former 1211
F-86F BKh17-22/04 1212 52-4960 21.  Aug. 1961 26. Jun. 1963 ...
F-86F BKh17-23/04 1213 52-4964 21.  Aug. 1961 11. Jul. 1962   
F-86F BKh17-24/04 1214 52-4965 21.  Aug. 1961 4. Mar. 1968 ...
F-86F BKh17-25/04 1215 52-4970 21.  Aug. 1961 20. Jan. 1972   
F-86F BKh17-26/04 4321 52-4972 21.  Aug. 1961 26. Sep. 1972 former 1222
F-86F BKh17-27/04 4322 52-4985 21.  Aug. 1961 4. Mar. 1968 former 1222
F-86F BKh17-28/04 1223 52-4996 21.  Aug. 1961 15. Nov. 1962  
F-86F BKh17-29/04 4323 52-5002 21.  Aug. 1961 3. Feb. 1970 former 1224
F-86F BKh17-30/04 1225 52-5015 21.  Aug. 1961 14. Jul. 1972  
F-86F BKh17-31/04 4331 52-5017 21.  Aug. 1961 16. Feb. 1967 former 1231
F-86F BKh17-32/04 4332 52-5018 21.  Aug. 1961 14. Jul. 1972 former 1232
F-86F BKh17-33/04 1233 52-5027 21.  Aug. 1961 1965   
F-86F BKh17-34/04 4334 52-5030 21.  Aug. 1961 1963 former 1234
F-86F BKh17-35/04 1235 52-5038 21.  Aug. 1961 3. Feb. 1970   
F-86F BKh17-36/04 4335 52-5044 21.  Aug. 1961 26. Mai 1972 former 1241
F-86F BKh17-37/04 4335 52-5047 21.  Aug. 1961 14. Jul. 1972 former 1242
F-86F BKh17-38/04 4342 52-5079 21.  Aug. 1961 14. Jul. 1972 former 1243
F-86F BKh17-39/04 1244 52-5080 21.  Aug. 1961 21. Jan. 1963 ...
F-86F BKh17-40/04 1245 52-5082 21.  Aug. 1961 24. Nov. 1965   
F-86F BKh17-41/06 4314 51-13211 7. Feb. 1963 11. Jul. 1972 former 1314,  (Ex Spanish AF)
F-86F BKh17-42/06 1311 51-13220 7. Feb. 1963 25. Jul. 1966 (Ex Spanish AF)
F-86F BKh17-43/06 4321 51-13232 7. Feb. 1963 14. Jul. 1966 former 1316, (Ex Spanish AF)
F-86F BKh17-44/06 1326 51-13234 7. Feb. 1963 23. Mar. 1971 (Ex Spanish AF)
F-86F BKh17-45/06 ? 51-13245 7. Feb. 1963 30. Jun. 1966 (Ex Spanish AF)
F-86F BKh17-46/06 4332 51-13288 7. Feb. 1963 17. Jun. 1966 (Ex Spanish AF)
F-86F BKh17-47/06 4333 51-13293 7. Feb. 1963 12. Jun. 1972 former 1336 (Ex Spanish AF)
F-86F BKh17-48/06 ? 51-13301 7. Feb. 1963 2. Jan. 1964 (Ex Spanish AF)
F-86F BKh17-49/06 1341 51-13312 7. Feb. 1963 19. Mar. 1971 (Ex Spanish AF)
F-86F BKh17-50/06 1346 51-13328 7. Feb. 1963 1. Jul. 1965 (Ex Spanish AF)
F-86F BKh17-51/06 4316 51-13331 14. Oct. 1963 17. Jun. 1968  
F-86F BKh17-52/06 4336 52-4349 14. Oct. 1963 17. Jun. 1968  
F-86F BKh17-53/06 4345 52-5032 14. Oct. 1963 14. Jul. 1972  
F-86F BKh17-54/06 ? 52-5039 14. Oct. 1963 26. Apr. 1965  
F-86F -- 12907 51-2907 1960 ?   
                  ..
 
North American F-86L Sabre Dog
Type Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

F-86L BKh.17A-01/06 1211 53-0609 28. Dec. 1962 27. Apr. 1965 ...
F-86L BKh.17A-02/06 1212 53-0621 28. Dec. 1962 27. Apr. 1965 ...
F-86L BKh.17A-03/06 1213 53-0626 28. Dec. 1962 28. Jun. 1967 preserved at Nakhon Nayok
F-86L BKh.17A-04/06 1214 53-0677 28. Dec. 1962 28. Jun. 1967 preserved near RTAF Academy
F-86L BKh.17A-05/06 1215 53-0681 28. Dec. 1962 28. Jun. 1967 preserved in RTAF Museum
F-86L BKh.17A-06/06 1221 53-0843 28. Dec. 1962 28. Jun. 1967 ...
F-86L BKh.17A-07/06 1222 53-0848 28. Dec. 1962 28. Jun. 1967 ...
F-86L BKh.17A-08/06 1223 53-0853 28. Dec. 1962 28. Jun. 1967 ...
F-86L BKh.17A-09/06 1224 53-0862 28. Dec. 1962 28. Jun. 1967 ...
F-86L BKh.17A-10/06 1231 53-0866 28. Dec. 1962 28. Jun. 1967 ...
F-86L BKh.17A-11/06 1232 53-0892 28. Dec. 1962 28. Jun. 1967 preserved at RTAF Academy
F-86L BKh.17A-12/06 1233 53-0898 28. Dec. 1962 22. Jul. 1966 ...
F-86L BKh.17A-13/06 1234 53-0916 28. Dec. 1962 28. Jun. 1967 ...
F-86L BKh.17A-14/06 1241 53-1013 28. Dec. 1962 28. Jun. 1967 ...
F-86L BKh.17A-15/06 1242 53-1046 28. Dec. 1962 28. Jun. 1967 ...
F-86L BKh.17A-16/06 1243 53-3683 28. Dec. 1962 28. Jun. 1967 ...
F-86L BKh.17A-17/06 1244 53-4024 28. Dec. 1962 28. Jun. 1967 ...
F-86L BKh.17A-18/06 1225 53-0978 6. Nov. 1963 7. Jul. 1965 Crashed
F-86L BKh.17A-19/09 1235 53-0557 28. Jan. 1966 28. Jun. 1967 ...
F-86L BKh.17A-20/09 1245 53-0920 28. Jan. 1966 28. Jun. 1967 ...
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Written 1. November 2005

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