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Siai-Marchetti SF.260 |
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Aircraft of the Royal Thai Air Force |
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Development |
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Entwicklung |
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The SF.260 was designed by
Italian aircraft designer Stelio Frati, while production work originally
performed by Milan-based aviation manufacturer Aviamilano. On 15. July
1964, the first prototype F.260 performed its maiden flight. Shortly
thereafter, responsibility for production was transferred to SIAI
Marchetti, who had purchased the rights to the design; manufacturing
continued to be performed by this firm until the company was bought by
Aermacchi in 1997.
The SF.260 has been largely sold to military customers as a trainer and
light combat aircraft. In addition, there have been limited civil sales
to private operators; during the late 1960s, the type was marketed in
the United States under the name Waco Meteor. Armed military versions,
sold as the SF.260W Warrior, proved to be popular with smaller air
forces, which could arm the type for use in the close air support role.
Both piston-powered and turboprop-powered models have been developed.
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Die SF.260 wurde vom
italienischen Flugzeug-designer Stelio Frati entworfen, während die
Produktionsarbeiten ursprünglich vom Mailänder Luftfahrthersteller
Aviamilano durchgeführt wurden. Am 15. Juli 1964 führte der erste Prototyp
F.260 seinen Jungfernflug durch. Kurz darauf wurde die Verantwortung für die
Produktion an SIAI Marchetti übertragen, die die Rechte an dem Design
erworben hatte; Die Fertigung wurde weiterhin von dieser Firma durchgeführt,
bis das Unternehmen 1997 von Aermacchi gekauft wurde.
Die SF.260 wurde grösstenteils als Schul- und leichtes Kampfflugzeug an
Militärkunden verkauft. Darüber hinaus gab es begrenzte zivile Verkäufe an
private Betreiber; In den späten 1960er Jahren wurde der Typ in den USA
unter dem Namen Waco Meteor vermarktet. Bewaffnete Militärversionen, die als
SF.260W Warrior verkauft wurden, erwiesen sich als beliebt bei kleineren
Luftstreitkräften, die den Typ für den Einsatz in der Rolle der
Luftnahunterstützung bewaffnen konnten. Es wurden sowohl kolbengetriebene
als auch turbopropgetriebene Modelle entwickelt. |
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Variants |
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Versionen |
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SF-260B
/MT |
Civilian version
incorporating improvements of the SF.260M. |
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SF-260B
/MT |
Zivile Version mit
Verbesserungen des SF.260M. |
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SF-260C/W |
Improved version of the
SF.260B |
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SF.260C/W |
Verbesserte Version des SF.260B
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.. |
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Operational
history |
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Einsatzgeschichte |
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The plane was designated as training aircraft
No. 15 (BF-15 บฝ.๑๕). |
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Die Maschine wurden als
Trainingsflugzeug No. 15 (BF-15
บฝ.๑๕). bezeichnet. |
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1973
erwarb die RTAF 12 SF.260B/MT als neues Trainingsflugzeug. Während der
Überführung der Maschinen stürzte eine ab und wurde durch eine neue
ersetzt. 1977 erwarb die RTAF sechs weitere SF.260C/W.
Die
SF.260 wurde
anfänglich von der FTW in Kamphaeng Saen verwendet. Später wurden die
SF260 von der 402 Staffel und der 604 Staffel geflogen.
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FTS
(1990) |
FTS
(1990) |
604 Sqn. 6. Wing
(1995) |
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604 Sqn. 6. Wing
(1995) |
604 Sqn. 6. Wing
(1990) |
402 Sqn. 4. Wing
(1990) |
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Specifications |
SF-260B |
Wingspan |
Spannweite |
8,35
m |
Length |
Länge |
7,10
m |
Height |
Höhe |
2,41
m |
Wing
area |
Flügelfläche |
10,1
m² |
Engine |
Motor |
Textron
Lycoming
O-540-E4A5 |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
347
km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
755
kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
1.102
kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
546
m/min |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
5,790
m |
Range |
Reichweite |
2.050
km |
Armament |
Bewaffnung |
none |
Capacity |
Zuladung |
1
Pilot, 1 Student |
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Pictures |
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Bilder |
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SF-260C/W
BF15-17/21 from the FTS in RTAB Kamphaeng Saen (Photo courtesy of Phakphum
Tangkijjarak). |
SF-260C/W
BF15-16/21 from the FTS in RTAB Kamphaeng Saen (Photo courtesy of Phakphum
Tangkijjarak). |
SF-260C/W
BF15-18/21 from the FTS in RTAB Kamphaeng Saen (Photo courtesy of Phakphum
Tangkijjarak). |
Unidentified
Sisi-Marchetti of the 604 or 402 Sqn. (Photo courtesy of Phakphum
Tangkijjarak). |
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SF-260C/W
BF15-16/21 from the 402 Sqn in RTAFB Thakli (Photo courtesy of Phakphum
Tangkijjarak). |
SF-260C/W
BF15-18/21 from the 402 Sqn in RTAFB Thakli (Photo courtesy of Phakphum
Tangkijjarak). |
SF-260B/MT
BF15-12/20 from the 402 Sqn in RTAFB Thakli (Photo courtesy of Phakphum
Tangkijjarak). |
SF-260C/W
BF15-18/21 from the 402 Sqn in RTAFB Thakli (Photo courtesy of Phakphum
Tangkijjarak). |
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Serial, Siai-Marchetti
SF-260 |
Type |
Thai Serial |
Reg. |
s/n |
Delivered |
Withdrawn
|
Remarks |
SF-260B/MT |
BF15-1/? |
? |
14.01/141 |
24.
Jul. 1973 |
1973 |
crashed |
SF-260B/MT |
BF15-2/16 |
? |
14.02/142 |
2. Aug. 1973 |
2002 |
- |
SF-260B/MT |
BF15-3/16 |
? |
14.03/143 |
8. Sep. 1973 |
2002 |
- |
SF-260B/MT |
BF15-4/16 |
RR.04-16 |
14.05/145 |
24.10.1973 |
2002 |
to
HS-AFF |
SF-260B/MT |
BF15-5/16 |
? |
14.07/147 |
19.11.1973 |
2002 |
to
HS-AFE |
SF-260B/MT |
BF15-6/16 |
? |
14.04/144 |
18. Sep. 1973 |
2002 |
- |
SF-260B/MT |
BF15-7/17 |
? |
14.08/148 |
7. Dec. 1973 |
2002 |
- |
SF-260B/MT |
BF15-8/17 |
RR.08-16 |
14.09/202 |
19. Jan. 1974 |
2002 |
preserved
in the RTAF Museum |
SF-260B/MT |
BF15-9/17 |
? |
14.10/203 |
2. Mar. 1974 |
2002 |
to
HS-AFD |
SF-260B/MT |
BF15-10/17 |
60408 |
14.11 |
22. Mar. 1974 |
2002 |
- |
SF-260B/MT |
BF15-11/17 |
? |
14.12 |
2. May 1974 |
? |
possible
crashed |
SF-260B/MT |
BF15-12/20 |
? |
14.13/288 |
21. Mar. 1977 |
2002 |
- |
SF-260C/W |
BF15-13/21 |
RR.013-16 |
33-001/363 |
Dec. 1978 |
2002 |
- |
SF-260C/W |
BF15-14/21 |
? |
33-002/364 |
1978 |
1973 |
crashed |
SF-260C/W |
BF15-15/21 |
40246 |
33-003 |
1978 |
2002 |
- |
SF-260C/W |
BF15-16/21 |
RR.16-21 |
33-004/366 |
1978 |
2002 |
- |
SF-260C/W |
BF15-17/21 |
? |
33-005/367 |
1978 |
2002 |
- |
SF-260C/W |
BF15-18/21 |
RR.18-21 |
33-006/368 |
1978 |
2002 |
former 40248
/ 60415 |
Last Update 20. December 2021 |
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