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Vought V-93S & V-93SA Corsair
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Aircraft of the Royal Thai Air Force |
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Development |
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Entwicklung |
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By late 1929 the U.S. Navy
began to look for a re-placement for its aging Corsair I O2U- fleet. In
1930 Vought submitted a proposal for an O3U-1 aircraft. By
incorporating many of the O2U- features with improved engine and
equipment per-formance and improved aerodynamics, the Vought proposal
represented a minimum cost approach which impressed the U.S. Navy.
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Ende 1929 begann die US Navy,
nach einem Er-satz für ihre alternde Corsair I O2U- Flotte zu suchen. 1930
legte Vought einen Vorschlag für ein O3U-1 Flugzeug vor. Durch die
Integration vieler der O2U- Funktionen mit verbesserter Motor- und
Ausrüstungsleistung und verbesserter Aerody-namik stellte der
Vought-Vorschlag einen mini-malen Kostenansatz dar, der die U.S. Navy
beein-druckte.
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V-93S |
Modified model of the Vought
O3U-6 with Pratt & Whitney Hornet R-1690D engine Export version for
Thailand |
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V-93S |
Modifiziertes Modell der Vought
O3U-6 mit Pratt & Whitney Hornet R-1690D Motor Exportversion für Thailand
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V-93S mod |
Trainerversion of the Vought
V-93S with Wright Whirlwind R760 engine with 320 hp |
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V-93S mod |
Trainerversion des Vought V-93S
mit Wright Whirlwind R760 Motor mit 320 PS |
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V-93SA |
Vought
V-93S with Pratt & Whitney Hornet R-1690-SD engine |
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V-93SA |
Vought
V-93S mit Pratt & Whitney Hornet R-1690-SD Motor |
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Operational
history |
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Einsatzgeschichte |
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On
the 30 March 1934 the first 12 Vought Corsair where delivered from the USA.
The initial 12 planes cost $ 240’156 plus additional $ 9’900 covering
licensing costs. 9 V-93S and 3 V-93SA wher handed over to the RTAF. The
Corsair was called BJ.1 (Attack Type No.1) or Type 23 in the service of the
RTAF. Thailand manufactured from 1936 on locally the V-93S and SA. 1936 a
fist batch of 25 planes and 1937 again 25. 1940 the last batch on 50 planes
where constructed by the Aeronautical Department at Bangsue. The exact
number on V-93S in Thai service is not known, but it is belived that has no
less than 130 aircrafts, this means that after 1940 there where some more
Corsairs produced to compensate the losses.
A
Trainer Version with a Wright Whirlwind R760 engine was also build by the
Thai. 10 planes were built localy by the Aeronautical Department and
designated as BF.5 (Trainer Type No. 5) or Type 87. A Special Version with a
Wright Piston Star R-1820 F-53 engine with 345 hp was also bulid. It's the same
enginge as the Hawk III has with a 3 blade propeller. Only 3 were built or
rebuild.
Many
Corsairs were sent to Chiang Rai and Chiang Tung (Shan States in Burma)
during the WWII. Most of them were destroyed by enemy fire and some were
burnt by Thai personnel because there was no one left whoflew them back to
Thailand. The last Corsairs where 1950 withdrawn.
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Am
30 März 1934 wurden die ersten 12 Vought Corsair aus den USA geliefert.
Die ersten 12 Maschinen kosteten $ 240'156 plus weitere $ 9'900 für die
Lizenzkosten. 9 V-93S und 3 V-93SA wurden an die RTAF übergeben. Die
Corsair wurden als BJ.1 (Angriffsflugzeug Nr.1) oder Typ 23 in der RTAF
benannt. Thailand baute lokal weitere V-93S und SA. 1936 ein erstes Los
von 25 Maschinen und 1937 weitere 25. 1940 wurde das letzte Los über 50
Maschinen von dem Aero-nautical Department in Bangsue gebaut. Die genaue
Zahl der V-93S im Dienst der Thais ist nicht bekannt, aber es dürften
mehr als 130 Maschinen gewesen sein, dies bedeutet, dass nach 1940 weitere
Corsair vom Aeronautical Department gebaut wurden um Verluste
auszugleichen.
Eine
Trainerversion mit einem Wright Whirlwind R760 Motor wurde ebenfalls von
den Thais gebaut. 10 Maschinen wurden lokal von dem Aeronautical
Department gebaut und als BF.5 (Trainings-flugzeug Nr. 5) oder Typ 87
bezeichnet. Eine Spezialversion wurde mit einem Wright Piston Star R-1820 F-53
Motor mit 345 PS gebaut. Es ist der gleiche Motor wie in der Hawk II und
hatte einen Dreiblatt Propeller. Nur drei Maschinen wurde gebaut oder
umgebaut.
Viele
Corsair wurden während dem zweiten Weltkrieg nach Chiang Rai und Chiang
Tung (Shan Staten in Burma) entsandt. Die meisten wurden durch
Feindeinwirkung zerstört oder durch die Thais verbrannt weil keine
Piloten für den Rückflug mehr vorhanden waren. 1950 wurden die letzten
Corsair ausser Dienst gestellt.
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The plane
was designated Traninigplane No. 18 (BF.18
บฝ.๑๘),
and
Traninigplane no. 18A
บฝ.๑๘ก |
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Die Maschine
wurde als Trainingsflugzeug No. 5 (BF.5
บ.ฝ๕),
and
Angriffsflugzeug No. 1 (BJ.1
บ.จ๑)
bezeichnet |
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Pictures
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Bilder
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(Photo collection of
Phakphum Tangkijjarak).
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(Photo collection of
Phakphum Tangkijjarak).
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(Photo collection of
Phakphum Tangkijjarak).
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(Photo collection of
Phakphum Tangkijjarak).
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(Photo collection of
Phakphum Tangkijjarak).
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A
Voght Corsair in 1945. (Photo Armee de L'Air). |
A
crashed Vought Corsair in Cambodia during the war with France. (Photo
Armee de L'Air). |
(Photo collection of
Phakphum Tangkijjarak).
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(Photo collection of RTAF Museum)
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An Vought Corsair
Trainer. Note the different Engine. (Photo collection of
Phakphum Tangkijjarak).
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This Picture was taken
after tha war, Note the overpainted whit ID-Stripe around the Fuselage. (Photo collection of
Phakphum Tangkijjarak). |
A Vought Corsair with
an Hornet SD Engine. (Photo L Manwearing (He was a British soldier who went
to Thailand right after WW II) 10.1945.
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Marchall Phibun
Songkram inspects the Corsair of the RTAF. (Photo collection of
Phakphum Tangkijjarak).
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Two ways to shoot back.
Left with an aerial camera and right with an .03 cal. (Photo collection of
Phakphum Tangkijjarak).
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(Photo collection of RTAF Museum)
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Specifications |
O3U-4 |
Wingspan |
Spannweite |
10.97
m |
Length |
Länge |
8.37
m
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Height |
Höhe |
3.45
m |
Wing
area |
Flügelfläche |
31.31
m2 |
Engine |
Motor |
Pratt
& Whitney R-1690-42 Hornet radial, 600 hp |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
269
km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
1,502
kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
2,161
kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
? |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
5,670
m |
Range |
Reichweite |
1,094
km |
Armament |
Bewaffnung |
3
x 7.62 mm machine guns |
Capacity |
Zuladung |
Crew 2 |
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