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Casa-Nutario
CN 235 |
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Aircraft of the Kaset |
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Development |
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Entwicklung |
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The CASA/IPTN CN-235 is a
medium-range twin-engined transport aircraft that was jointly developed
by Construcciones Aeronáuticas SA (CASA) of Spain and Indonesian
manufacturer IPTN, as a regional airliner and military transport. Its
primary military roles include maritime patrol, surveillance, and air
transport. Design began in January 1980 with first flight on 11.
November 1983. Spanish and Indonesian certification was on 20. June
1986; the first flight of the production aircraft was on 19. August
1986. Although the CN-235 was designed for military purposes in the
1980s, it began to be used as a commercial plane, although it wasn't a
very big success for airlines. In 1995,
CASA launched development of
a stretched CN-235 as the C-295. |
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Die CASA / IPTN CN-235 ist ein
zweimotoriges Transportflugzeug der mittleren Klasse, das von Construcciones
Aeronáuticas SA (CASA) aus Spanien und dem indonesischen Hersteller IPTN als
regionales Verkehrsflugzeug und militärischer Transporter gemeinsam
entwickelt wurde. Zu seinen wichtigsten militärischen Aufgaben gehören die
Seepatrouillen, die Überwachung und des Luftverkehr. Designstudien begannwn
im Januar 1980 mit Erstflug am 11. November 1983. Spa-nische und
indonesische Zertifizierung war am 20. Juni 1986; Der Erstflug des
Serienflugzeugs erfolgte am 19. August 1986. Obwohl die CN-235 in den 1980er
Jahren für militärische Zwecke konzipiert war, wurde sie auch als
kommerzielles Flugzeug eingesetzt, obwohl sie für Flugge-sellschaften nicht
sehr erfolgreich war.
Im Jahr 1995 startete CASA die Entwicklung eines gestreckten CN-235 als
C-295. |
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Variants |
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Versionen |
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CN 235-100 |
Version
with GE CT7-9C engines in new composites nacelles. |
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CN 235-100 |
Version mit
GE CT7-9C Motoren in neuen Verbundstoff Motorgondeln. |
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.. |
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Operational
history |
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Einsatzgeschichte |
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Two
CN235M where delivered in April 1998 to the Kaset for the Royal Rain-Making
Flight |
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Zwei
CN235M wurde im April 1998 an die Kaset geliefert für das Projekt Regen
machen. |
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Kaset |
Kaset |
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Specifications |
CN235 |
Wingspan |
Spannweite |
25.81 m |
Length |
Länge |
21.40 m |
Height |
Höhe |
8.18 m |
Wing
area |
Flügelfläche |
59.10 m2 |
Engine |
Motor |
2 × General Electric
CT7-9C3 turboprops, 1,750 hp each |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
450 km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
9,800 kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
15,100 kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
7.8 m/s |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
7,620 m |
Range |
Reichweite |
4,355 km |
Armament |
Bewaffnung |
none |
Capacity |
Zuladung |
35 paratroops or 6,000 kg of
cargo |
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Pictures |
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Casa CN-265 #2222 at
Don Muang Airport (Photo courtesy of Tui Pankem). |
Casa CN-265 #2222 at
Don Muang Airport (Photo courtesy of Tui Pankem). |
Casa CN-265 #2222 at
Khon Kaen Airport (Photo courtesy of Michael E. Fader). |
Kaset Casa CN-265 #2222 at
Khon Kaen Airport (Photo courtesy of Michael E. Fader). |
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Casa CN-265 #2222 at
Don Muang Airport (Photo courtesy of Phakphum Tangijjrak). |
Casa CN-265 #2222 at
Don Muang Airport (Photo courtesy of Tui Pankem). |
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Casa-Nutario
CN 235 |
Typ |
s/n |
Buzz |
Del Date
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W/O Date
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Basis |
CN235-100M |
041N |
2221 |
Apr. 1999 |
Present |
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CN235-100M |
042N |
2222 |
Apr. 1999 |
present |
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Last Update 1. August 2012 |
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