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Fletcher FU-24A Task Master

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Aircraft of the Kaset

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Development

Entwicklung

 

The Fletcher FU-24 is an agricultural aircraft made in New Zealand. The FU-24 was loosely based on the Fletcher FD-25 Defender, designed by US aeronautical engineer and light aircraft enthusiast John W. Thorp, and originally conceived in 1951 as an STOL light attack aircraft. The first prototype FU-24 flew on 14 June 1954 in the United States, then was disassembled for shipment to New Zealand, together with the (unflown) second prototype. The Fletcher is a conventional low-wing monoplane with tricycle undercarriage, side-by-side seating in front of the wing and hopper and pronounced dihedral on the outer wing panels. A door aft of the wing's trailing edge on the port side allows access to a cargo compartment. The Fletcher's airframe is constructed entirely of aluminium, heavily treated to prevent corrosion.

 

Der Fletcher FU-24 ist ein in Neuseeland hergestelltes landwirtschaftliches Flugzeug. Die FU-24 basierte auf der Fletcher FD-25 Defender, der vom US-Luftfahrtingenieur und Leichtflugzeug-Enthusiasten John W. Thorp entworfen und ursprünglich 1951 als STOL-Leichtflugzeug konzipiert wurde. Der erste Prototyp FU-24 flog am 14. Juni 1954 in den USA, wurde dann zusammen mit dem (nicht geflogenen) zweiten Prototyp für den Transport nach Neuseeland demontiert. Die Fletcher ist ein konventioneller Tiefdecker mit Dreiradfahrwerk, nebeneinander liegenden Sitzen vor dem Flügel mit ausgeprägter V-Form an den äußeren Flügeln. Eine Tür hinter der Hinterkante des Flügels an der Backbordseite ermöglicht den Zugang zu einem Frachtraum. Die Flugzeugzelle des Fletcher ist vollständig aus Aluminium gefertigt, stark behandelt, um Korrosion zu verhindern.

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Variants

Versionen

 

FU-24-950

Two-seat agricultural top dressing aircraft. 

 

FU-24-950

Zweisitziges landwirtschaftliches "Top-Dressing"-Flugzeug.

 

FU-24-954

Improved version.

 

FU-24-954

Verbesserte Version.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

   

Die Fletcher wurde neben der Transavia zur Schäd-lingsbekämpfung eingesetzt. Dazu verfügte die Maschine über einen großen Chemikalienbehälter und Applikationsanlagen zur Ausbringung der jeweiligen Stoffe.

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Specifications FU-24-954

Wingspan

Spannweite

12.80 m

Length

Länge

9.70 m

Height

Höhe

2.84 m

Wing area Flügelfläche

27.31 m2

Engine

Motor

1 × Textron Lycoming IO-720-A1A air-cooled flat-eight engine, 400 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

233 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,188 kg

Loaded weight

Startgewicht

2,463 kg

Climb Rate

Steigrate

4.09 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

4,900 m

Range

Reichweite

710 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

Crew 2

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Pictures

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  Fletcher Fu-24-950 #601 in the old paint sheme  (Photo courtesy of Steven Darke www.thai-aviation.net) Fletcher Fu-24-954 #603 in the old paint sheme (Photo courtesy of Steven Darke www.thai-aviation.net) Fletcher Fu-24-954 #605 in the new paint sheme (Photo courtesy of Steven Darke www.thai-aviation.net) Fletcher Fu-24-954 #605 at Don Muang (Photo courtesy of Steven Darke www.thai-aviation.net) -
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  Fletcher Fu-24-954 #607  (Photo courtesy of Steven Darke www.thai-aviation.net) Fletcher Fu-24-954 #608  (Photo courtesy of Steven Darke www.thai-aviation.net) Fletcher Fu-24-954 #605 in the Museum at Nakhon Sawan  (Photo courtesy of Steven Darke www.thai-aviation.net) Fletcher Fu-24-954 #605 in the Museum at Nakhon Sawan  (Photo courtesy of Steven Darke www.thai-aviation.net) -
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Fletcher FU-24
Typ s/n Buzz Del Date W/O Date Basis
FU-24-950 161 601 29.12.1970 5. 1985 Nakhon Sawan
FU-24-950 164  603 4. 2.1971 4.1984 Nakhon Sawan
FU-24-954 289 604 6.1989 1990 Nakhon Sawan
FU-24-954 287 605 6.1989 1990 Nakhon Sawan
FU-24-954 288  606 6.1989 1990 Nakhon Sawan
FU-24-954 290 607 8.1989 1990 Nakhon Sawan
FU-24-954 291 608 8.1989 1990 Nakhon Sawan
FU-24-954 292  609 8.1989 1990 Nakhon Sawan
Last Update 1. August 2012
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last update 14. January 2013

written 12. Juli 2005

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