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Hughes 300

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Aircraft of the Kaset

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Development

Entwicklung

 

The Hughes TH-55 Osage was a piston-powered light training helicopter produced for the U.S. Army. It was also produced as the Model 269 family of light utility helicopters, some of which were marketed as the Model 300.

In 1955, Hughes Tool Company's Aircraft Division carried out a market survey which showed that there was a demand for a low-cost, lightweight two-seat helicopter. The division began building the Model 269 in September 1955. It was initially designed with a fully glazed cockpit with seating for two pilots, or a pilot and passenger. It also had an open-framework fuselage and a three-blade articulated rotor. The prototype flew on 2 October 1956.

In 1986, Schweizer acquired all rights to the helicopter from McDonnell Douglas, who had purchased Hughes Helicopters in 1984. While Schweizer made over 250 minor improvements, the basic design remained unchanged.

 

Der Hughes TH-55 Osage war ein Kolben-angetriebener leichter Trainingshubschrauber, der für die U.S. Armee produziert wurde. Er wurde auch als leichter Nutzhubschrauber Modell 269 produziert, von denen einige als Modell 300 vermarktet wurden.
Im Jahr 1955 führte die Aircraft Division der Hughes Tool Company eine Marktstudie durch, die zeigte, dass ein kostengünstiger, leichter zweisitziger Hubschrauber gefragt war. Die Abteilung fing im September 1955 an, das Modell 269 zu bauen. Es wurde ursprünglich mit einem völlig verglasten Cockpit mit Sitzplätzen für zwei Piloten oder einem Piloten und Passagier entworfen. Es hatte auch einen offenen Gerüstrumpf und einen dreiflügeligen Gelenkrotor. Der Prototyp flog am 2. Oktober 1956.
1986 erwarb Schweizer sämtliche Rechte an dem Hubschrauber von McDonnell Douglas, die Hughes Helicopters 1984 gekauft hatten. Während Schweizer mehr als 250 kleinere Verbesserungen vornahm, blieb das grundlegende Design unverändert.

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Variants

Versionen

  269C Powered by a 190 hp Lycoming HIO-360-D1A and had a larger diameter main rotor 

 

269C

Angetrieben von einem 190 PS starken Lycoming HIO-360-D1A und einem größeren Hauptrotor.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

   

Vermutlich 1974 wurden zwei Hughes 269 beschafft die bis 1996 im Dienst waren.

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Specifications  269C

Wingspan

Spannweite

8.18 m

Length

Länge

8.80 m

Height

Höhe

2.40 m

Engine

Motor

Lycoming HIO-360-D1A 190 hp 

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

176 km/h

Empty weight

Leergewicht

406 kg

Loaded weight

Startgewicht

703 kg

Climb Rate

Steigrate

3.82 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

4,460 m

Range

Reichweite

360 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

Crew 2

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Pictures

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Hughes 269 #1212 in Nakhon Sawan (Photo courtesy of Steven Darke www.thai-aviation.net)

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Serial Hugher 269
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

269C - 1211 640312 1974 1996 -
269C - 1212 640315 1974 1996 -
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last update 14. January 2013

written 12. Juli 2005

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