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Pilatus PC-6 Porter

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Aircraft of the Kaset

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Development

Entwicklung

 

The Pilatus PC-6 Porter is a single-engined STOL utility aircraft designed by Pilatus Aircraft of Switzerland. First flown in 1959, the PC-6 continues in production at Pilatus Flugzeugwerke in Stans, Switzerland. It has been built in both piston engine- and turboprop-powered versions and was produced under licence for a time by Fairchild Hiller in the United States.

The airframe is of a rugged and low-maintenance construction; featuring high levels of accessibility, interchangeability, and favourable manning levels. The wings, fuselage, and empennage are manufactured using conventional semi-monocoque construction techniques, the primary structure being composed of aluminium; the central structure retains critical strength despite the cutout areas for the sliding doors of the main cabin. Corrosion resistance is achieved via a combination of plating and a polyurethane-based enamel paint. The simple nature of the structure allows for ease of repair in the field. Features such as low-pressure tyres, twin-clipper disc brakes, and a highly energy-absorbent undercarriage enable the aircraft to be capable of operating from rough or otherwise challenging terrain.
 

 

Die Pilatus PC-6 Porter ist ein einmotoriges STOL-Nutzflugzeug von Pilatus Aircraft aus der Schweiz. Der 1959 erstmals geflogene PC-6 wird bei den Pilatus Flugzeugwerken in Stans, Schweiz, weiter produziert. Es wurde sowohl in Kolbenmotor- als auch in Turboprop-Versionen gebaut und wurde von Fairchild Hiller in den USA eine Zeitlang in Lizenz hergestellt.
Die Flugzeugzelle ist von einer robusten und wartungsarmen Konstruktion; Sie zeichnen sich durch hohe Zugänglichkeit, Austauschbarkeit und günstige Wartung aus. Die Flügel, der Rumpf und das Leitwerk werden unter Verwendung herkömmlicher Halbschalen-Konstruktion hergestellt, wobei die Primärstruktur aus Aluminium besteht; Trotz der Aussparungen für die Schiebetüren der Hauptkabine behält die zentrale Struktur ihre kritische Stärke. Die Korrosionsbeständigkeit wird durch eine Kombination von Plattierung und einer Lackfarbe auf Polyurethanbasis erreicht. Die einfache Art der Struktur ermöglicht eine einfache Reparatur im Feld. Eigenschaften wie Niederdruckreifen, Scheibenbremsen und ein stark energieabsorbierendes Fahrgestell ermöglichen es dem Flugzeug, in rauem oder anderweitig anspruchsvollem Gelände zu arbeiten.

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Variants

Versionen

 

PC-6/B2-H4

Fitted with a 680-shp Pratt & Whitney Canada PT6A-27 turboprop engine and  improved airframe structuring.

 

PC-6/B2-H4

Ausgestattet mit einem Turboprop-Triebwerk PT6A-27 von Pratt & Whitney Canada mit 680 PS und verbesserter Flugzeugstruktur.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

   

Von den insgesamt sieben PC-6 die die Kaset ab 1975 erhielt sind heute rund 35 Jahre später nur noch drei Maschinen im Einsatz. Viele PC-6 wurden 2001 in Stans modernisiert und für den Abwurf von Silberiodid ausgerüstet. Mit dem Silberiodid werden die Wolken geimpft damit sie über dem Isaan abregnen können.

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Kaset Kaset Kaset
 

 

 

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Kaset    
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Specifications PC-6 Porter

Wingspan

Spannweite

15.90 m

Length

Länge

11.00 m

Height

Höhe

3.20 m
Wing area Flügelfläche 28.80 m²

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney Canada
 PT6A-27 turboprop 550 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

244 km/h

Empty weight

Leergewicht

331 m/min

Loaded weight

Startgewicht

1'270 kg

Climb Rate

Steigrate

2'800 kg

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,197 m

Range

Reichweite

1,612 km

Armament

Bewaffnung

keine

Capacity

Zuladung 1530 kg
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Pictures

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  Pilatus PC-6 #1315 in the old paint sheme. (Photo courtesy of Steven Darke www.thai-aviation.net) Pilatus PC-6 #1317 in the old paint sheme. (Photo courtesy of Steven Darke www.thai-aviation.net) Pilatus PC-6 #1316 at Nakhon Sawan. (Photo courtesy of  Tui Pankem) Pilatus PC-6 #1316 at Nakhon Sawan. (Photo courtesy of  Tui Pankem) -
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  Pilatus PC-6 #1316 at Nakhon Sawan. (Photo courtesy of  Tui Pankem) Pilatus PC-6 #1316 in the new paint sheme. (Photo courtesy of Steven Darke www.thai-aviation.net) Pilatus PC-6 #1311 from the Kaset at Khon Kaen Airport. (Photo courtesy of  Michael E. Fader). Pilatus PC-6 #1314 from the Kaset at Khon Kaen Airport. (Photo courtesy of  Michael E. Fader). -
   
Pilatus PC-6 #1314 from the Kaset at Khon Kaen Airport. (Photo courtesy of  Michael E. Fader). Pilatus PC-6 #1311 from the Kaset at Khon Kaen Airport. (Photo courtesy of  Michael E. Fader). Pilatus PC-6 #1311 from the Kaset at Khon Kaen Airport. (Photo courtesy of  Michael E. Fader). Pilatus PC-6 #1314 from the Kaset at Khon Kaen Airport. (Photo courtesy of  Michael E. Fader).
   
Pilatus PC-6 #1314 from the Kaset at Khon Kaen Airport. (Photo courtesy of  Michael E. Fader). Cockpit of the Pilatus PC-6 (Photo courtesy of  Michael E. Fader). The equipment to eject the silver iodide (Photo courtesy of  Michael E. Fader).
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Serial Sikorsky S-57T
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

PC-6/B2-H4 - 1311 753  24. Dec.1975 ca. 2018 -
PC-6/B2-H4 - 1312 754 24. Dec.1975 26. Mar. 2006 Crashed
PC-6/B2-H4 - 1313 767 22. 9.1976 7.1.1997 -
PC-6/B2-H4 - 1314 768 25.11.1976 ca. 2018 -
PC-6/B2-H4 - 1315 782 3. Mar. 1977 2.1991 Crashed
PC-6/B2-H4 - 1316 783 17. Mar.1977 Aug. 2019 -
PC-6/B2-H4 - 1317 784 17. Mar.1977 Feb.1992 Crashed
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last update 31. December 2021

written 12. Juli 2005

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