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The Pilatus PC-6 Porter is a
single-engined STOL utility aircraft designed by Pilatus Aircraft of
Switzerland. First flown in 1959, the PC-6 continues in production at
Pilatus Flugzeugwerke in Stans, Switzerland. It has been built in both
piston engine- and turboprop-powered versions and was produced under
licence for a time by Fairchild Hiller in the United States.
The airframe is of a rugged and low-maintenance construction; featuring
high levels of accessibility, interchangeability, and favourable manning
levels. The wings, fuselage, and empennage are manufactured using
conventional semi-monocoque construction techniques, the primary
structure being composed of aluminium; the central structure retains
critical strength despite the cutout areas for the sliding doors of the
main cabin. Corrosion resistance is achieved via a combination of
plating and a polyurethane-based enamel paint. The simple nature of the
structure allows for ease of repair in the field. Features such as
low-pressure tyres, twin-clipper disc brakes, and a highly
energy-absorbent undercarriage enable the aircraft to be capable of
operating from rough or otherwise challenging terrain.
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Die Pilatus PC-6 Porter ist ein
einmotoriges STOL-Nutzflugzeug von Pilatus Aircraft aus der Schweiz. Der
1959 erstmals geflogene PC-6 wird bei den Pilatus Flugzeugwerken in Stans,
Schweiz, weiter produziert. Es wurde sowohl in Kolbenmotor- als auch in
Turboprop-Versionen gebaut und wurde von Fairchild Hiller in den USA eine
Zeitlang in Lizenz hergestellt.
Die Flugzeugzelle ist von einer robusten und wartungsarmen Konstruktion; Sie
zeichnen sich durch hohe Zugänglichkeit, Austauschbarkeit und günstige
Wartung aus. Die Flügel, der Rumpf und das Leitwerk werden unter Verwendung
herkömmlicher Halbschalen-Konstruktion herge-stellt, wobei die Primärstruktur
aus Aluminium besteht; Trotz der Aussparungen für die Schiebetüren der
Hauptkabine behält die zentrale Struktur ihre kritische Stärke. Die
Korrosions-beständigkeit wird durch eine Kombination von Plattierung und
einer Lackfarbe auf Polyurethan-basis erreicht. Die einfache Art der Struktur
ermöglicht eine einfache Reparatur im Feld. Eigenschaften wie
Niederdruckreifen, Scheiben-bremsen und ein stark energieabsorbierendes
Fahrgestell ermöglichen es dem Flugzeug, in rauem oder anderweitig
anspruchsvollem Gelände zu arbeiten. |
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Fairchild
PC-6B2-H2 Porter 1601
(Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)
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Fairchild
PC-6C-H2 Porter
1608 (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)
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Pilatus
PC-6B2-H2 Porter 1609 (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)
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Fairchild
PC-6C-H2 Porter 1606 (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) |
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