. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bell P-39 Airacobra |
. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aircraft of the Armée de l'Air |
. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Entwicklung |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
The Bell P-39 Airacobra was
one of the principal American fighter aircraft in service when the
United States entered World War II. Designed by Bell Aircraft, it had an innovative layout, with the engine installed in the center fuselage, behind the pilot, and driving a tractor propeller via a long shaft. It was also the first fighter fitted with a tricycle undercarriage. Although its mid-engine placement was innovative, the P-39 design was handicapped by the absence of an efficient turbo-supercharger, preventing it from performing high-altitude work. |
Die Bell P-39 Airacobra war
eines der wichtigsten amerikanischen Kampfflugzeuge im Dienst, als die
Vereinigten Staaten in den Zweiten Weltkrieg eintraten. Sie wurde von Bell Aircraft entworfen und hatte ein innovatives Layout, mit dem der Motor in der Mitte des Rumpfes, hinter dem Piloten und einem Zugpropeller der über eine lange Welle angetrieben wurde. Es war auch der erste Jäger, der mit einem Dreirad-Fahrgestell ausgestattet war. Obwohl die Platzierung des Mittelmotors innovativ war, wurde das P-39-Design durch den Mangel eines effizienten Turboladers behindert, der verhinderte, dass eine effektive Höhenleistung erreicht wurde. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Versionen |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P-39N |
Variant with V-1710-85 Engine, 500 built. |
P-39N |
Variante mit V-1710-85 Motor, 500 built. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P-39Q |
The final production variant with minor equipment changes |
P-39Q |
Letzte Version mit kleineren Ausrüstungsunterschieden | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
.. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Operational history |
Einsatzgeschichte |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
In 1940, France ordered P-39s from Bell, but because of the armistice with Germany they were not delivered. After Operation Torch, French forces in North Africa sided with the Allies, and were re-equipped with Allied equipment including P-39Ns. From mid-1943 on, three fighter squadrons, the GC III/6 Roussillon, GC I/4 Navarre and GC I/5 Champagne, flew these P-39s in combat over the Mediterranean, Italy and Southern France. A batch of P-39Qs was delivered later, but Airacobras, which were never popular with French pilots, had been replaced by P-47s in front line units by late 1944. |
1940 bestellte Frankreich P-39 von Bell, aber wegen des Waffenstillstands mit Deutschland wurden sie nicht ausgeliefert. Nach der Operation Torch stellten sich die französischen Streitkräfte in Nordafrika auf die Seite der Alliierten und wurden mit alliierter Ausrüstung, einschließlich der P-39N, ausgerüstet. Ab Mitte 1943 setzten drei Jagdgeschwader, die GC III/6 Roussillon, GC I/4 Navarre und GC I/5 Champagne, die P-39 im Kampf um das Mittelmeer, Italien und Südfrankreich ein. Eine Reihe von P-39Qs wurde später geliefert, aber Airacobras, die bei fran-zösischen Piloten nie beliebt waren, wurden Ende 1944 durch P-47s in Frontlinieneinheiten ersetzt. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GC I/3 "Ardennes" | GC II/3 "Dauphine" |
GC I/4"Navarre" |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GC I/5 "Champagne" | GC II/6 "Travail" |
GC III/6 "RoussilIon" |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GC I/9 "Limousin" | GC II/9 "Auvergne" |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. |
- |
last update 24. April 2013 |
written 8. May 2007 |
- |
- | |||||
- | Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader | - | |||||||
- | If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch | - | |||||||
- | If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. | - | |||||||