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Bell P-63 Kingcobra

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Aircraft of the Armée de l'Air

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Development

Entwicklung

 

The Bell P-63 Kingcobra is an American fighter aircraft that was developed by Bell Aircraft during World War II. Based on the preceding Bell P-39 Airacobra, the P-63's design incorporated suggestions from P-39 pilots and was superior to its predecessor in virtually all respects. The P-63 was not accepted for combat use by the USAAF.

Although the P-39E proved disappointing, the USAAF was nevertheless interested in an even larger aircraft based on the same basic layout. The USAAF placed an order on 27. June 1941 for two prototypes of an enlarged version powered by the same V-1710-47. The new design was given the designation XP-63. A third prototype was also ordered, using the Packard V-1650, the U.S.-built version of the Rolls-Royce Merlin engine.

Deliveries of production P-63As began in October 1943. The USAAF concluded the Kingcobra was inferior to the Mustang, and declined to order larger quantities. Therefore, the Kingcobra was ordered into production to be delivered under Lend-Lease.

 

Die Bell P-63 Kingcobra ist ein amerikanisches Kampfflugzeug, das während des Zweiten Weltkriegs von Bell Aircraft entwickelt wurde. Basierend auf dem Vorgänger Bell P-39 Airacobra griff das Design der P-63 Anregungen von P-39-Piloten auf und war ihrem Vorgänger in praktisch allen Belangen überlegen. Die P-63 wurde von der USAAF nicht für den Kampfeinsatz akzeptiert.
Obwohl sich die P-39E als enttäuschend herausstellte, war die USAAF dennoch an einem noch grösseren Flugzeug mit der gleichen Grund-ausstattung interessiert. Die USAAF bestellte am 27. Juni 1941 zwei Prototypen einer vergrösserten Version mit der gleichen V-1710-47. Das neue Design erhielt die Bezeichnung XP-63. Ein dritter Prototyp wurde ebenfalls bestellt, der den Packard V-1650 verwendete, die in den USA gebaute Version des Rolls-Royce Merlin-Motors.
Die Auslieferung der P-63As begann im Oktober 1943. Die USAAF kam zu dem Schluss, dass die Kingcobra der Mustang unterlegen war und lehnte es ab, grössere Mengen zu bestellen. Daher wurde die Kingcobra zur Auslieferung im Rahmen von Lend-Lease in Produktion genommen.

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Variants

Versionen

 

P-63C

Second production series powered by the uprated Allison V-1710-117 engine with 1,800 hp, 1,227 built

 

P-63C

Zweite Produktionsserie, angetrieben vom leistungsgesteigerten Allison V-1710-117-Motor mit 1.800 PS, 1.227 gebaut

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

In 1945, 114 later models were delivered to the Armée de l'Air, but they arrived too late to see service in World War II. They however saw service during the First Indochina War before being replaced in 1951.

Initially the French Kingcobras were deployed to Algeria. Groupe de Chasse II/6 "Travail", previously equipped with P-39 Airacobras, received their Kingcobras on 18. July 1945 at Casablanca; the pilots were surprised by the higher landing speed of their new aircraft. The Kingcobra were scrambled to Indochina when the insurgency broke. Only 60 Kingcobras were operational in Indochina in January 1950, mainly because the Americans refused to supply spare parts. Starting in February 1951, the squadrons equipped with Kingcobra started to receive Grumman F8F Bearcats as replacements. Most Kingcobras were mothballed by July. The last flight of a Kingcobra in Indochina took place on 6. September 1951.

 

Im Jahr 1945 wurden 114 Modelle an die Armée de l'Air geliefert, aber sie kamen zu spät, um im Zweiten Weltkrieg Dienst zu tun. Sie wurden jedoch während des Ersten Indochinakrieges in Dienst gestellt, bevor sie 1951 ersetzt wurden.

Anfangs wurden die französischen Kingcobras nach Algerien verlegt. Die Groupe de Chasse II/6 "Travail", die zuvor mit P-39 Airacobras ausgerüstet war, erhielt am 18. Juli 1945 in Casablanca ihre Kingcobras. Die Piloten waren überrascht von der höheren Landegeschwindigkeit ihres neuen Flugzeugs. Die Kingcobra wurden nach Indochina gebacht, als der Aufstand ausbrach. Nur 60 Kingcobras waren im Januar 1950 in Indochina in Betrieb, hauptsächlich weil die Amerikaner sich geweigert hatten, Ersatzteile zu liefern. Ab Februar 1951 erhielten die mit Kingcobra ausgerüsteten Staffeln Grumman F8F Bearcats als Ersatz. Die meisten Kingcobras wurden im Juli eingemottet. Der letzte Flug eines Kingcobra in Indochina fand am 6. September 1951 statt.

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GC I/5 "Travail" GC 1/5"Vendee"

GC II/5 "Ile-de-France"

 

 

 

     
GC II/6 "Normandie-Niemen" GC 3/6 "Roussillon"

GC 1/9 "Limousin"

 

 

 

 

 

 
GC 2/9 "Auvergne"    
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Specifications P-63C

Wingspan

Spannweite

11.55 m

Length

Länge

10.00 m

Height

Höhe

3.80 m
Wing area Flügelfläche 23.00 m²

Engine

Motor

1 × Allison V-1710-117 liquid-cooled V-12, 1,800 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

660 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,100 kg

Loaded weight

Startgewicht

4,900 kg

Climb Rate

Steigrate

12.7 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

13,100 m

Range

Reichweite

725 km

Armament

Bewaffnung

1 × 37 mm cannon, 4 × 12.7 mm machine guns,  Up to 680 kg of bombs
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Serial
Type

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

PL-12 711 930 Apr.1971 12. Aug. 1982 Crashed
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last update 24. June 2021

written 8. May 2007

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