.

Dassault Flamant

.
 

Aircraft of the Armée de l'Air

 
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The Dassault MD 315 Flamant is a French light twin-engined transport airplane built shortly after World War II by Dassault Aviation for the French Air Force. The aircraft was used for pilot training, navigation training, light transport, maritime surveillance and light ground attack.

Design work on a twin-engined light transport started in 1946 with the MD 303, a development of an earlier project for an eight-seat communications aircraft, the Marcel Bloch MB-30. The prototype MD 303 first flew on 26 February 1947 powered by two Béarn 6D engines, designed to meet a French Air Force requirement for a colonial communi-cations aircraft. A re-engined version was ordered into production at the new Dassault factory at Bordeaux-Mérignac. The production aircraft was a low-wing monoplane with twin tail surfaces and a tricycle undercarriage, powered by two Renault 12S piston engines.

 

Die Dassault MD 315 Flamant ist ein französisches leichtes zweimotoriges Transport-flugzeug, das kurz nach dem Zweiten Weltkrieg von Dassault Aviation für die französische Luftwaffe gebaut wurde. Das Flugzeug wurde für Piloten-ausbildung, Navigationstraining, leichten Transport, Seeüberwachung und für leichte Bodenangriffe verwendet.
Die Konstruktion eines zweimotorigen Transporters begann 1946 mit der MD 303, einer Entwicklung eines früheren Projekts für ein achtsitziges Kommunikationsflugzeug, dem Marcel Bloch MB-30. Der Prototyp MD 303 flog erstmals am 26. Februar 1947 mit zwei Béarn 6D-Triebwerken, die den Anforderungen der französischen Luftwaffe an ein koloniales Kommunikationsflugzeug ent-sprachen. In der neuen Dassault-Fabrik in Bordeaux-Mérignac wurde eine neue Motoren-version in Betrieb genommen. Das Serienflugzeug war ein Tiefdecker mit zwei Leitwerken und einem Dreiradfahrwerk, angetrieben von zwei Renault 12S-Kolbenmotoren.

                  .

Variants

Versionen

 

MD 303

Prototype, one built, powered by two 410 hp Béarn 6D engines

MD 303

Prototyp, einer gebaut, angetrieben von zwei 410 PS Béarn 6D Motoren
 

MD 311

Bombing, navigation and photography training aircraft, 41 built (1 prototype + 40 production), powered by two 410 hp SNECMA 12S engines.  

MD 311

Bomber-, Navigations- und Fototraining Flugzeuge, 41 gebaut (1 Prototyp + 40 Produktion), angetrieben von zwei 410 PS SNECMA 12S Motoren.
 

MD 312

Six-seat transport and communications aircraft, powered by two 58 hp Renault 12S engines.

MD 312

Sechssitziges Transport- und Kommunikationsflugzeug, angetrieben von zwei 58 PS Renault 12S-Motoren.

 

MD 315

Ten-seat utility transport aircraft, powered by two 580 hp Renault 12S engines.

 

MD 315

Zehnsitziges Transportflugzeug, angetrieben von zwei 580 PS starken Renault 12S-Motoren.

..

Operational history

Einsatzgeschichte

 

The first Flamant was delivered to the French Air Force in 1949 and deliveries of all versions were completed by 1953. The aircraft was used for pilot training, navigation training, light transport, maritime surveillance and light ground attack. During the Algerian War of Independence the plane was used for light attack with the Nord AS.11 antitank missiles or with machine guns, bombs, and rockets. The Flamant stayed in service until 1981.

 

Der erste Flamant wurde 1949 an die französische Luftwaffe geliefert und die Lieferungen aller Versionen wurden bis 1953 abgeschlossen. Das Flugzeug wurde für Pilotenausbildung, Navigationstraining, leichten Transport, Seeüberwachung und für leichte Bodenangriffe verwendet. Während des Algerienkrieges wurde das Flugzeug für leichte Angriffe mit den Panzerabwehrraketen Nord AS.11 oder mit Maschinengewehren, Bomben und Raketen eingesetzt. Die Flamant blieb bis 1981 im Dienst.

.
 

 

 

   
     
.
 
Specifications MD 315

Wingspan

Spannweite

20.70 m

Length

Länge

12.50 m

Height

Höhe

4.50 m

Wing area Flügelfläche

47.20 m²

Engine

Motor

2 × Renault 12S 02-201 inline piston, 580 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

380 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,250 kg

Loaded weight

Startgewicht

5,800 kg

Climb Rate

Steigrate

5.0 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,000 m

Range

Reichweite

1,200 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

2 Pilots, 10 Passengers

.
 
Serial
Type

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

PL-12 711 930 Apr.1971 12. Aug. 1982 Reto Racine
.

-

last update 27. March 2016

written 27. March 2016

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -