.

Dassault Mirage IV

.

Aircraft of the Armée de l'Air

.
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The Dassault Mirage IV was a French jet-propelled supersonic strategic bomber and deep-reconnaissance aircraft. Developed by Dassault Aviation, the aircraft entered service with the French Air Force in October 1964. For many years it was a vital part of the nuclear triad of the Force de Frappe, France's nuclear deterrent striking force. The Mirage IV was retired from the nuclear strike role in 1996, and the type was entirely retired from operational service in 2005.

The Mirage IV shares design features and a visual resemblance to the Mirage III fighter, featuring a tailless delta wing and a single square-topped vertical fin. However, the wing is significantly thinner to allow better high-speed performance and has a thickness/chord ratio of only 3.8% at the root and 3.2% at the tip.

The Mirage IV is powered by two SNECMA Atar turbojets. It can reach high supersonic speeds: the aircraft is redlined at Mach 2.2 at altitude because of airframe temperature restrictions, although it is capable of higher speeds. While broadly similar to the model used on the Mirage III, the Atar engine had a greater airflow. The two-man crew, pilot and navigator, were seated in tandem cockpits, each housed under separate clamshell canopies.

 

Die Dassault Mirage IV war ein französischer jetgetriebener strategischer Überschallbomber und Tiefflieger. Der von Dassault Aviation entwickelte Flugzeug wurde und im Oktober 1964 bei der französischen Luftwaffe in Dienst gestellt. Viele Jahre lang war es ein wichtiger Bestandteil der der "Force de Frappe", Frankreichs nuklearer Abschreckungsstreitmacht. Die Mirage IV wurde 1996 aus der Rolle des Nuklearangriffs genommen, und der Typ wurde 2005 vollständig aus dem operativen Dienst genommen.
Die Mirage IV teilt Designmerkmale und eine visuelle Ähnlichkeit mit dem Mirage III Jäger, mit einem schwanzlosen Deltaflügel und einer einzelnen quadratischen vertikalen Flosse. Der Flügel ist jedoch wesentlich dünner, um eine bessere Hochgeschwindigkeitsleistung zu ermöglichen, und weist ein Dicke/Profil Verhältnis von nur 3,8% an der Wurzel und 3,2% an der Spitze auf.
Der Mirage IV wird von zwei SNECMA Atar Turbojets angetrieben. Es kann hohe Überschallgeschwindigkeiten erreichen: Das Flug-zeug wird wegen der Temperaturbeschränkungen der Zelle bei Mach 2,2 in der Höhe abgeriegelt, obwohl es zu höheren Geschwindigkeiten fähig ist. Obwohl der Atar-Motor weitgehend dem Modell des Mirage III ähnelt, hat er einen größeren Luftstrom. Die zweiköpfige Besatzung, Pilot und Navigator, saß in Tandemcockpits, die jeweils unter separaten Klappdächern untergebracht waren.

                  .

Variants

Versionen

 

IVA

First version with two SNECMA Atar 9K-50 turbojets, 62 built

IVA

Erste Version mit zwei SNECMA Atar 9K-50 Turbojets, 62 gebaut

 

IVP

The conversion of Mirage IVAs to IVP (Penetration), with a ASMP missile or a CT52 reconnaissance pod.18 converted

IVP

Umbau von Mirage IVAs in IVP (Penetration), mit einer ASMP-Rakete oder einer CT52-Aufklärungs Pod.18 umgebaut.

 

IVR

12 aircraft were equipped to carry the CT52 reconnaissance pod in the bomb recess.

 

IVR

12 Flugzeuge waren ausgerüstet, um die CT52 Aufklärungseinheit in der Bombenvertiefung zu tragen.

..

Operational history

Einsatzgeschichte

 

In February 1964 deliveries of the Mirage IV to the French Air Force started, with the first French Mirage IV strategic bombing squadron being declared operational on 1 October that year. The Mirage IV bomber force soon consisted of nine squadrons of four aircraft (2 pairs - one aircraft carrying the nuclear bomb, one a buddy-refuelling tanker) each. When fully built up, the force consisted of three wings. These wings were each divided into three bomber squadrons, each equipped with a total of four Mirage IVs, each deployed at a different base to minimise the potential for an enemy strike to knock out the entire bomber force.

On 31 July 1996, the Mirage IVP was formally retired in its bomber capacity, the nuclear mission having been transferred from the Mirage IV to the newer Dassault Mirage 2000N.

 

Im Februar 1964 begannen die Lieferungen der Mirage IV an die französische Luftwaffe, wobei am 1. Oktober dieses Jahres die erste strategische Bomberstaffel der Mirage IV in Betrieb genommen wurde. Die Mirage-IV Bomberflotte bestand bald aus neun Staffeln von vier Flugzeugen (je zwei Paare - ein Flugzeug, das die Atombombe trug, ein Tanker). Nach dem Aufbau bestand die Bomberflotte aus drei Geschwadern. Diese Geschwader waren jeweils in drei Bomberstaffeln unterteilt, von denen jede mit insgesamt vier Mirage IV ausgerüstet war, die jeweils an einer anderen Basis stationiert waren, um das Potenzial eines feindlichen Angriffs auf die gesamte Bomberflotte zu minimieren.
Am 31. Juli 1996 wurde die Mirage IVP offiziell alsBomber in den Ruhestand verabschiedet, die Nuklearmission wurden von der Mirage IV auf die neuere Dassault Mirage 2000N übertragen.

.
 

 

 

     
EB 1/91 "Gascogne" EB 2/91 "Bretagne" EB 3/91 "Beauvaisis"
 

 

 

     
EB 1/93 "Guyenne" EB 2/93 "Cevennes" EB 3/93 "Sambre"
 

 

 

     
EB 1/94 "Bourbonnais" EB 2/94 "Marne" EB 3/94 "Arbois"
.
 
Specifications IVA

Wingspan

Spannweite

11.85 m

Length

Länge

23.49 m

Height

Höhe

5.40 m

Wing area Flügelfläche

78.00 m²

Engine

Motor

 two × SNECMA Atar 9K-50[63] turbojets
11,023 lbf each
with afterburner 15,873 lbf each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

2,340 km/h

Empty weight

Leergewicht

14,500 kg

Loaded weight

Startgewicht

33,475 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

20,000 m

Range

Reichweite

1,240 km

Armament

Bewaffnung

up to 7'200 Kg of Bombs

.
 
Serial
Type

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

PL-12 711 930 Apr.1971 12. Aug. 1982 Reto Racine
.

-

last update 27. March 2016

written 27. March 2016

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -