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Douglas A-26 Invader

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Aircraft of the Armée de l'Air

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Development

Entwicklung

 

The Douglas A-26 Invader (designated later B-26) is an American twin-engined light bomber and ground attack aircraft. Built by Douglas Aircraft Company during World War II, the Invader also saw service during several major Cold War conflicts. A limited number of highly modified U.S. Air Force aircraft served in Southeast Asia until 1969. It was a fast aircraft capable of carrying a large bomb load. A range of guns could be fitted to produce a formidable ground-attack aircraft.

Designed by Ed Heinemann, Robert Donovan, and Ted R. Smith, the innovative NACA 65-215 laminar flow airfoil wing of the A-26 was the work of project aerodynamicist A.M.O. Smith.The Douglas XA-26 prototype first flew on 10 July 1942 at Mines Field, El Segundo, with test pilot Benny Howard at the controls. Flight tests revealed excellent performance and handling, but engine cooling problems led to cowling changes and elimination of the propeller spinners on production aircraft. Repeated collapses during testing led to reinforcement of the nose landing gear.

 

Die Douglas A-26 Invader (später B-26) ist ein amerikanischer zweimotoriger leichter Bomber und Angriffsflugzeug. Der Invader wurde während des Zweiten Weltkriegs von der Douglas Aircraft Company gebaut und diente auch während mehrerer großer Konflikte im Kalten Krieg. Eine begrenzte Anzahl hochmodifizierter Flugzeuge der U.S. Air Force diente bis 1969 in Südostasien. Es war ein schnelles Flugzeug, das eine große Bombenlast tragen konnte. Eine Reihe von Maschinengewehren konnte ausgestattet werden, um ein gewaltiges Angriffsflugzeug zu erreichen.
Entworfen von Ed Heinemann, Robert Donovan und Ted R. Smith, war der innovative NACA 65-215 Laminar Flow Tragflächenflügel der A-26 die Arbeit des Projekt-Aerodynamikers A.M.O. Smith. Der Prototyp des Douglas XA-26 flog am 10. Juli 1942 im Mines Field, El Segundo, mit Testpiloten Benny Howard am Steuer. Flugtests zeigten eine hervorragende Leistung und Handhabung, aber Probleme mit der Motorkühlung führten zu Veränderungen der Motorhaube und zur Eliminierung der Propellerspinner an Serien-flugzeugen. Wiederholtes einknicken des Bugfahr-werks während des Tests führten zur Verstärkung .

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Variants

Versionen

 

B-26B

Attack bomber with solid nose carrying six or eight 12.7 mm machine guns

 

B-26B

Angriffsbomber mit massiver Nase, der sechs oder acht 12,7 mm-Maschinengewehre trägt

 

RB-26C

Unarmed photo reconnaissance variant converted from B-26C; it carried cameras and flash flares for night photography.

RB-26C

Unbewaffnete Fotoaufklärungs-variante, umgebaut von B-26C; Es trug Kameras und Blitzlichter für Nachtaufnahmen.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

     
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„?“    
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Specifications A-26B

Wingspan

Spannweite

21.34 m

Length

Länge

15.24 m

Height

Höhe

5.64 m

Wing area Flügelfläche

50.00 m²

Engine

Motor

2 × Pratt & Whitney R-2800-27 "Double Wasp" radial engine, 2,000 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

570 km/h

Empty weight

Leergewicht

10,365 kg

Loaded weight

Startgewicht

15,900 kg

Climb Rate

Steigrate

6.4 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,700 m

Range

Reichweite

2,300 km

Armament

Bewaffnung

Up to 2,700 kg of Bombs an Rockets

Capacity

Zuladung

Crew 3

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Serial
Type

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

PL-12 711 930 Apr.1971 12. Aug. 1982 Reto Racine
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last update 24. April 2013

written 8. May 2007

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