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Lockheed C-130 Hercules

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Aircraft of the Armée de l'Air

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Development

Entwicklung

 

The Lockheed C-130 Hercules is a four-engine turboprop military transport aircraft designed and built originally by Lockheed. Capable of using unprepared runways for takeoffs and landings, the C-130 was originally designed as a troop, medevac, and cargo transport aircraft. The versatile airframe has found uses in a variety of other roles, including as a gunship, for airborne assault, search and rescue, scientific research support, weather reconnaissance, aerial refueling, maritime patrol, and aerial firefighting. It is now the main tactical airlifter for many military forces worldwide.

The first flight of the YC-130 prototype was made on 23 August 1954 from the Lockheed plant in Burbank, California. The initial production model, the C-130A, was powered by Allison T56-A-9 turboprops with three-blade propellers and originally equipped with the blunt nose of the prototypes. Deliveries began in December 1956, continuing until the introduction of the C-130B model in 1959. Some A-models were equipped with skis and re-designated LC-130D. As the C-130A became operational with Tactical Air Command, the C-130's lack of range became apparent and additional fuel capacity was added in the form of external pylon-mounted tanks at the end of the wings.
  Die Lockheed C-130 Hercules ist ein viermotoriges Turboprop-Militärtransportflugzeug, das ursprüng-lich von Lockheed entworfen und gebaut wurde. Da die C-130 unvorbereitete Landebahnen für Starts und Landungen nutzen konnte, wurde sie ursprünglich als Truppentransporter, Medevac und Frachttransportflugzeug konzipiert. Die vielseitige Zelle hat in einer Vielzahl anderer Rollen Verwendung gefunden, einschließlich als Tanker für Hubschrauber Suche und Rettung-Maschinen, wissenschaftliche Forschungsunterstützung, Wet-teraufklärung, Seepatrouillen und Feuer-bekämpfung. Es ist jetzt der wichtigste taktische Lufttransporter für viele Streitkräfte weltweit.
Der Erstflug des YC-130-Prototyps erfolgte am 23. August 1954 vom Lockheed-Werk in Burbank, Kalifornien. Das ursprüngliche Serienmodell, der C-130A, wurde von Allison T56-A-9 Turboprops mit Drei-Blatt-Propeller angetrieben und ursprünglich mit der stumpfen Nase der Prototypen ausgestattet. Die Aulieferung begann im Dezember 1956 und dauerte bis zur Einführung des Modells C-130B im Jahr 1959. Einige A-Modelle wurden mit Skiern ausgestattet und in LC-130D umbenannt. Als die C-130A mit dem Tactical Air Command einsatzfähig wurde, wurde die fehlende Reichweite der C-130 sichtbar und zusätzliche Treib-stoffkapazität wurde in Form von externen montier-ten Tanks am Ende der Tragflächen hinzugefügt.
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Variants

Versionen

 

C-130H

Tactical airlifter basic model

 

C-130H

Taktischer Airlifter Grundmodell

 

C-130H-30

Tactical airlifter, stretched variant with an additional 2.03 m fuselage section.

 

C-130H-30

Taktischer Airlifter, gestreckte Variante mit zusätzlich 2,03 m Rumpfsektion.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

     
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„France-Comté“

   
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Specifications C-130H

Wingspan

Spannweite

40.40 m

Length

Länge

29.80 m

Height

Höhe

11.60 m

Wing area Flügelfläche

162.10 m2

Engine

Motor

4 × Allison T56-A-15 turboprops, 4,590 shp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

592 km/h

Empty weight

Leergewicht

34,400 kg

Loaded weight

Startgewicht

70,300 kg

Climb Rate

Steigrate

9.3 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

10,060 m

Range

Reichweite

3,800 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

20,400 kg

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Serial
Type

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

C-130H 61-PA 5114 Dec. 1987 present -
C-130H 61-PB 5116 Feb. 1988 present -
C-130H 61-PC 5119 Dec. 1987 present -
C-130H-30 61-PD 5140 May 1989 present -
C-130H-30 61-PE 5142 Oct. 1988 present -
C-130H-30 61-PF 5144 Sep. 2004 present -
C-130H-30 61-PG 5150 Nov. 1988 present -
C-130H-30 61-PH 5151 Apr. 1989 present -
C-130H-30 61-PI 5152 Nov. 1988 present -
C-130H-30 61-PJ 5133 Nov. 1988 present -
C-130H-30 61-PK 5226 Jun. 1991 present -
C-130H-30 61-Pl 5227 Aug. 1992 present -
C-130H 61-PM 4588 Dec. 2017 present -
C-130H 61-PN 4589 Mar. 1997 present -
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last update 11. February 2023

written 8. May 2007

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