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Sepecat Jaguar

Aircraft of the Armée de l'Air

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Development

Entwicklung

 

The SEPECAT Jaguar is an Anglo-French jet attack aircraft, originally used by the British RAF and the French Air Force in the close air support and nuclear strike role. Originally conceived in the 1960s as a jet trainer with a light ground attack capability, the requirement for the aircraft soon changed to include supersonic performance, reconnaissance and tactical nuclear strike roles.

The first of eight prototypes flew on 8. September 1968, a two-seat design fitted with the first production model Adour engine. The Jaguar is an orthodox single-seat, swept-wing, twin-engine monoplane design, with tall tricycle-type retractable landing gear. In its original configuration, it had a maximum take-off weight in the 15 tonne class; with a combat radius on internal fuel of 850 km, giving the Jaguar a greater operational range than competitor aircraft such as the Mikoyan MiG-27. The aircraft had hardpoints fitted for an external weapons load of up to 4,500 kg. Typical weapons fitted included the MATRA LR.F2 rocket pod, BAP 100-mm bombs, MATRA AS37 anti-radar missiles, AIM-9 Sidewinder missiles, and Rockeye cluster bombs.

 

Die SEPECAT Jaguar ist ein anglo-französischer Angriff Flugzeug, das ursprünglich von der britischen RAF und der französischen Luftwaffe in der taktische Luftunterstützung und der nuklearen Angriffsrolle verwendet wurde. Ursprünglich in den 1960er Jahren als Jet-Trainer mit einer leichten Bodenangriffsfähigkeit konzipiert, änderte sich die Anforderung für das Flugzeug bald um Überschall-leistung, Aufklärung und taktische Atomangriffs Rolle.
Der erste von acht Prototypen flog am 8. Sep-tember 1968, ein zweisitziges Design, das mit dem ersten Adour-Triebwerk des Serienmodells ausge-stattet war. Die Jaguar ist ein orthodoxer einsitziger, zweimotoriger Eindecker mit gepfeilten Flügeln und einem hohen, dreirädrigen einzieh-baren Fahrwerk. In seiner ursprünglichen Konfigu-ration hatte es ein maximales Startgewicht in der 15-Tonnen-Klasse; mit einem Kampfradius von 850 km mit internem Treibstoff, was dem Jaguar eine grössere Reichweite als Konkurrenzflugzeuge wie die Mikoyan MiG-27 verleiht. Das Flugzeug hatte Waffenstationen, die für eine externe Waffenlast von bis zu 4.500 kg ausgestattet waren. Zu den typischen Waffen gehörten die MATRA LR.F2-Raketenwerfern, BAP-100-mm-Bomben, MATRA AS37-Radarraketen, AIM-9-Sidewinder-Raketen und Rockeye-Streubomben.

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Variants

Versionen

  Jaguar A

Single-seat all-weather tactical strike, ground-attack fighter version for the French Air Force, two prototypes and 160 production aircraft built.

Jaguar A

Einsitziger, allwetterfähiger taktischer Jagdbomber der Armée de l'Air, 160 gebaut zzgl. zwei Prototypen.

  Jaguar E

Two-seat training version for the French Air Force, two prototypes and 40  built.

Jaguar E

Zweisitzige Trainingsversion für die Armée de l'Air zwei Prototypen und 40 gebaut

  Jaguar M

Single-seat naval strike prototype for the French Navy, one built.

  Jaguar M

Einsitziger Marinestreik-Prototyp für die französische Marine, einer gebaut.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

   

 

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EC-3/3 "Ardennes" (1978)

EC-3/3 "Ardennes" (1980)

EC-3/3 "Ardennes" (1980)

 

 

 

EC-3/3 "Ardennes" (1981

EC-3/3 "Ardennes" (1982)

EC-3/3 "Ardennes" (1986)

 

 

 

EC-1/7 "Provence" (1976)

EC-1/7 "Provence" (1979)

EC-1/7 "Provence" (1980)

 

 

 

EC-1/7 "Provence" (1991)

EC-1/7 "Provence" (1993)

EC-1/7 "Provence" (2002)

 

 

 

EC-1/7 "Provence" (2003)

EC-1/7 "Provence" (2003)

EC-1/7 "Provence" (2005)

 

 

 

EC-2/7 "Argonne" (1976)

EC-2/7 "Argonne" (1976)

EC-2/7 "Argonne" (1977)
 

 

 

EC-2/7 "Argonne" (1982)

EC-2/7 "Argonne" (1988)

EC-2/7 "Argonne" (2002)

 

 

 

EC-3/7 "Languedoc" (1979)

EC-3/7 "Languedoc" (1981)

EC-3/7 "Languedoc" (1990)

 

 

 

"Languedoc" (1999)

EC-4/7 "Limousin" (1986)

EC-4/7 "Limousin" (1987)

 

 

 

EC-4/7 "Limousin" (1989)

EC-4/7 "Limousin" (1989)

EC-1/11 "Roussillon" (1984)
 

 

 

EC-1/11 "Roussillon" (1986)

EC-1/11 "Roussillon" (1987)

EC-1/11 "Roussillon" (1993
 

 

 

EC-2/11 "Vosges" (1979)

EC-2/11 "Vosges" (1980)

EC-2/11 "Vosges" (1981)

 

 

 

EC-2/11 "Vosges" (1984)

EC-2/11 "Vosges" (1988)

EC-2/11 "Vosges" (1989)

 

 

 

EC-3/11 "Corse" (1980) EC-3/11 "Corse" (1984) EC-4/11 "Jura" (1982
 

 

 

EC-4/11 "Jura" (1984) EC-4/11 "Jura" (1985) EC-4/11 "Jura" (1991)
 

 

 

EC-4/11 "Jura" (1991) CEAM (1980)

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Specifications

Technische Daten

 
Specifications Jaguar A

Wingspan

Spannweite

8.68 m

Length

Länge

16.83 m

Height

Höhe

4.89 m

Wing area Flügelfläche

24.18 m

Engine

Motor

2 × Rolls-Royce/Turbomeca Adour Mk 102 turbofans, each with 5,115 lbf Dry thrust 7,305 lbf  with afterburner

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

1,699 km/h

Empty weight

Leergewicht

7,000 kg

Loaded weight

Startgewicht

15,700 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

14,000 m

Range

Reichweite

908 km

Armament

Bewaffnung

2× 30 mm cannons, up to 4,500 kg of Payload


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last update 24. April 2013

written 8. May 2007

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