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English
Electric Canberra |
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Aircraft of the
Royal Air Force |
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The RAF's first jet bomber |
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Development |
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Entwicklung |
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The English Electric
Canberra is a British first-generation jet-powered medium bomber that
was manufactured during the 1950s. It was developed by English Electric
during the mid-to-late 1940s in response to a 1944 Air Ministry
requirement for a successor to the wartime de Havilland Mosquito
fast-bomber. Amongst the performance requirements for the type was the
demand for an outstanding high altitude bombing capability in addition
to flying at high speeds. These were partly accomplished by making use
of newly developed jet propulsion technology. When the Canberra was
introduced to service with the RAF, the type's first operator, in May
1951, it became the service's first jet-powered bomber aircraft.
In addition to being a tactical nuclear strike aircraft, the Canberra
proved to be highly adaptable, serving in varied roles such as tactical
bombing and photographic and electronic reconnaissance. The Canberra had
a lengthy service life, serving for more than 50 years with some
operators. In June 2006, the RAF retired the last of its Canberras, 57
years after its first flight. |
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Die englische Electric Canberra
ist ein britischer mittlerer Jetbomber der ersten Generation, der in den
1950er Jahren hergestellt wurde. Es wurde von English Electric Mitte bis
Ende der 1940er Jahre als Reaktion auf eine Anforderung Air Ministry
1944 für einen Nachfolger des Krieges de Havilland Mosquito Schnellen-Bomber
entwickelt. Unter den Leistungsanforderungen für den Typ war eine
hervorragenden Höhen-Bombardierungs-Fähigkeit zusätzlich zu hohen
Geschwindigkeiten. Diese wurden teilweise durch die Nutzung der neu
entwickelten Strahlantriebstechnik erreicht. Als die Canberra im Mai 1951 in
der RAF eingeführt wurde, war der Typs der erste Strahlgetriebene Bomber im
Dienstes.
Neben dem taktischen Atomangriff erwies sich der Canberra als sehr
anpassungsfähig und diente in vielfältigen Rollen wie taktischer Bomber und
fotografische und elektronische Aufklärung. Die Canberra hatte eine lange
Lebensdauer und diente für mehr als 50 Jahre bei einigen Betreibern. Im Juni
2006 zog sich die RAF die letzten ihrer Canberras zurück, 57 Jahre nach
ihrem Erstflug. |
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Variants |
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Versionen |
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B.1 |
Prototypes for type
development work and research, 4 build |
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B.1 |
Vorserienmodelle für die
Erprobung, 4 Maschinen |
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B.2 |
First production version,
crew increased to three Avon R.A.3 engines with 6,500 lbf of
thrust, wingtip fuel tanks. 418 built |
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B.2 |
Erstes Serienmodell, drei
Besatzungsmitglieder, zwei Avon-R.A.-3-Triebwerke mit jeweils 2.945 kp
Schub. An den Tragflächenspitzen Treibstofftanks. 418 Maschinen |
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PR.3 |
Photo-reconnaissance version
of B2, it had a 36 cm section added to the fuselage to house the camera
bay, internal fuel was increased. 37 build |
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PR.3 |
Foto-Aufklärer, das Modell wurde
von der B.2 abgeleitet, mit einem 36 cm längeren Rumpf für die Kameras und
vergrößertem Treibstoffvorrat. 37 Exemplare. |
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T.4 |
First trainer variant with
dual controls and a crew of three 67 build |
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T.4 |
Trainer mit Doppelsteuer und
einer drei Mann Besatzung. 67 Exemplare |
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B.5 |
Prototype with fuel tanks in
the wings and Avon R.A.7 engines with 7,490 lbf of thrust, one built. |
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B.5 |
Prototyp mit Treibstofftanks in
den Flügeln und Avon-R.A.7-Triebwerken. Ein Prototyp. |
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B.6 |
Production version based on
B5 with a 36 cm fuselage stretch, 106 built |
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B.6 |
Serienversion der B.5 mit einem
36 cm verlängerten Rumpf, 106 Exemplare. |
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B.6 (RC) |
RC = Radio Countermeasures –
Specialist ELINT version with Blue Shadow Side Looking Airborne Radar (SLAR).
four produced |
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B.6 (RC) |
RC = Radio Countermeasures
–Spezialisierte ELINT Version mit längerer Nase und
Blue-Shadow-Seitensicht-Radar (SLAR). 4 Exemplare. |
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PR.7 |
Photo-reconnaissance version
based on the PR3 but had the uprated Avon 109 engines of the B6 and
increased internal fuel capacity, 74 built |
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PR.7 |
Foto-Aufklärer mit der
PR.3-Ausrüstung und Avon-109-Triebwerken, der aus der B.Mk.6 abgeleitet
wurde. 74 Exemplare. |
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B.8 |
Derived from B6 as an
interdictor. Fitted with a new forward fuselage with teardrop canopy on
the port side, and Navigator station forward of pilot (early marks had
the navigator behind the pilot. Provision for a ventral pack similar to
the B.6 with 4 x 20 mm Hispano cannon, one external hardpoint under each
wing for up to 454 kg of bombs or unguided rockets, 72 built |
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B.8 |
von der B.6 abgeleitet. Das
Flugzeug konnte als Langstrecken-Nachtjagdbomber eingesetzt werden. Kanzel
an der Backbordseite des Rumpfes. Es konnte ein Waffenbehälter mit vier
20-mm Kanonen mitgeführt werden. Unter jeder Tragfläche befand sich eine
Aufhängung zur Aufnahme einer Bombe bis zu 454 Kg oder zur Aufnahme von
ungelenkten Raketen. 72 Exemplare |
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PR.9 |
Photo-reconnaissance version
based on B.8 with fuselage stretched to 27.72 m, wingspan increased by
1.22 m, and Avon R.A.27 Avon 206 engines with 10,030 lbf of thrust.
24 build |
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PR.9 |
Höhenaufklärer, die Version
wurde von der B.8 abgeleitet. Rumpf auf 27,72 Meter verlängert. Spannweite
um 1,22 Meter verbreitert. Zwei Avon-206-Triebwerke mit jeweils 4.990 kp
Schub. 24 Exemplare. |
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U.10 |
Remote-controlled target
drones, 18 converted B.2 |
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U.10 |
Unbemanntes
Zielmarkierungsflug-zeug, 18 umgebaute B.2. |
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T.11 |
Nine B2s converted to
trainers for pilots and navigators of all-weather interceptors to
operate the Airborne Intercept radar, crew of four. 9 converted |
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T.11 |
Trainer aus der B.2 umgebaut.
mit zwei Plätzen zur Ausbildung von Piloten und Navigatoren für
Allwetter-Kampfflugzeuge mit AI-Radar.9 umgebaute Maschinen |
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U.14 |
Remote-controlled target
drones converted from the B2 for Fleet Air Arm. Six converted |
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U.14 |
Unbemanntes
Zielmarkierungs-flugzeug. 6 umgebaute B.2 für di e Fleet Air Arm |
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B.15 |
Upgraded B6 for use in the
Far and Near East with underwing hardpoints for 454 kg bombs or rockets.
New avionics and fitting of three cameras, 39 conversions. |
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B.15 |
Umbau der B.Mk.6 für die Far
East Air Force und den Einsatz im Mittleren Osten. Unterflügelstationen für
454-kg-Bomben oder ungelenkte Raketen. Die Navigationsgeräte und drei
Kameras. 39 Exemplare. |
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T.17 |
Electronic warfare training
variant used to train surface-based radar and missile operators and
airborne fighter and Airborne Early Warning crews in handling jamming (including
chaff dropping) aircraft. 24 conversions |
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T17 |
Trainer für elektronische
Störmaßnahmen (ECM). 24 umgebaute B.2 |
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T.18 |
T11 with radar removed as
silent target for the Fleet Air Arm |
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T.18 |
T.11 Zielschleppvariante für
Schießübungen für die Fleet Air Arm |
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T.21 |
Trainers converted from B2
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T.21 |
Trainer aus umgebauten B.2 |
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T.22 |
Conversion of the PR7 for
Fleet Air Arm |
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T.22 |
Umbau von PR.7 für die Fleet Air
Arm |
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Operational
history |
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Einsatzgeschichte |
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RAF Canberra Squadrons |
Bomber Squadrons |
6 Sqn, 9 Sqn, 10 Sqn, 12 Sqn,
15 Sqn, 18 Sqn, 21 Sqn,
27 Sqn, 32 Sqn, 35 Sqn, 40 Sqn, 44 Sqn, 45 Sqn, 50 Sqn,
51 Sqn, 57 Sqn, 59 Sqn, 61 Sqn, 73 Sqn, 76 Sqn, 90 Sqn,
98 Sqn, 100 Sqn, 101 Sqn, 102 Sqn, 103 Sqn, 104 Sqn,
109 Sqn, 115 Sqn, 139 Sqn, 149 Sqn, 192 Sqn, 199 Sqn,
207 Sqn, 245 Sqn, 249 Sqn, 542 Sqn, 617 Sqn |
Intruder Squadrons |
3 Sqn, 14 Sqn, 16 Sqn, 59 Sqn,
88 Sqn, 213 Sqn |
Photo Recce Squadrons |
13 Sqn, 17 Sqn, 31 Sqn, 32
Sqn, 39 Sqn, 45 Sqn, 58 Sqn,
69 Sqn, 73 Sqn, 80 Sqn, 81 Sqn, 82 Sqn, 249 Sqn, 540 Sqn,
542Sqn |
Trainig Squadrons |
360 Sqn, 231 OCU |
Radar Calibration Sqn |
98 Sqn, 100 Sqn |
Target Tug Squadrons |
7 Sqn, 100 Sqn |
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No. 10 Squadron |
No. 13 Squadron |
No. 15 Squadron |
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No. 27 Squadron |
No. 44 Squadron |
No. 109 Squadron |
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Specifications |
B.6 |
Wingspan |
Spannweite |
19.51 m |
Length |
Länge |
19.96 m |
Height |
Höhe |
4.77 m |
Wing
area |
Flügelfläche |
89.19 m |
Engine |
Motor |
2 × Rolls-Royce Avon R.A.7
Mk.109 turbojets, 7,400 lbf each |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
933 km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
9,820 kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
24,948 kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
17 m/s |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
15,000 m |
Range |
Reichweite |
1,300 km |
Armament |
Bewaffnung |
Total of 3,630 kg of payload |
Capacity |
Zuladung |
Crew 3 |
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