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Hawker Hurricane

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Aircraft of the Royal Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Hawker Hurricane is a British single-seat fighter aircraft of the 1930s–40s which was designed and predominantly built by Hawker Aircraft Ltd. for service with the Royal Air Force. The Hurricane originated from discussions between RAF officials and aircraft designer Sir Sydney Camm about a proposed monoplane derivative of the Hawker Fury biplane in the early 1930s. Despite an institutional preference for biplanes and lack of interest by the Air Ministry, Hawker refined its monoplane proposal, incorporating several innovations which became critical to wartime fighter aircraft, including retractable landing gear and the more powerful Rolls-Royce Merlin engine. The Air Ministry ordered Hawker's Interceptor Monoplane in late 1934, and the prototype performed its maiden flight on 6. November 1935.

The Hurricane went into production for the Air Ministry In June 1936 and entered squadron service in December 1937. Its manufacture and maintenance were eased by using conventional construction methods so that squadrons could perform many major repairs without external support. The plane was rapidly procured prior to the outbreak of the Second World War; in September 1939, the RAF had 18 Hurricane-equipped squadrons in service. It was relied upon to defend against German aircraft operated by the Luftwaffe, including dogfighting with Messerschmitt Bf 109s in multiple theatres of action.

The Hurricane was developed through several versions: bomber-interceptors, fighter-bombers, and ground support aircraft as well as fighters. Versions designed for the Royal Navy known as the Sea Hurricane had modifications enabling operation from ships. Some were converted as catapult-launched convoy escorts. By the end of production in July 1944, 14,487 units had been completed in Britain and Canada, with others built in Belgium and Yugoslavia.

 

Die Hawker Hurricane ist ein britisches einsitziges Kampfflugzeug aus den 1930er- und 40er-Jahren, das von Hawker Aircraft Ltd. für die Royal Air Force entwickelt und überwiegend gebaut wurde. Die Hurricane ist das Ergebnis von Gesprächen zwischen RAF-Beamten und dem Flugzeug-konstrukteur Sir Sydney Camm, der Anfang der 1930er Jahre einen Eindecker als Weiter-entwicklung des Doppeldeckers Hawker Fury vorschlug. Trotz der institutionellen Vorliebe für Doppeldecker und des mangelnden Interesses des Luftfahrtministeriums verfeinerte Hawker seinen Eindecker-Vorschlag und integrierte mehrere Innovationen, die für Kampfflugzeuge im Krieg von entscheidender Bedeutung waren, darunter das einziehbare Fahrwerk und der leistungsstärkere Rolls-Royce Merlin-Motor. Das Luftfahrtministerium bestellte den Hawker Abfangjäger Ende 1934, und der Prototyp absolvierte am 6. November 1935 seinen Jungfernflug.
Die Hurricane ging im Juni 1936 im Auftrag des Luftfahrtministeriums in Produktion und wurde im Dezember 1937 in den Dienst der Geschwader gestellt. Ihre Herstellung und Wartung wurde durch die Verwendung konventioneller Konstruktions-methoden vereinfacht, so dass die Geschwader viele größere Reparaturen ohne externe Unterstützung durchführen konnten. Das Flugzeug wurde vor dem Ausbruch des Zweiten Weltkriegs rasch beschafft; im September 1939 verfügte die RAF über 18 mit Hurricane ausgerüstete Staffeln im Einsatz. Die Hurricane wurde zur Verteidigung gegen deutsche Flugzeuge der Luftwaffe eingesetzt, unter anderem im Luftkampf mit Messerschmitt Bf 109 auf mehreren Schauplätzen. Die Hurricane wurde in mehreren Versionen entwickelt: als Abfangbomber, Jagdbomber und Bodenunterstützungsflugzeug sowie als Jagd-flugzeug. Die für die Royal Navy entwickelten Versionen, die als Sea Hurricane bekannt sind, wurden so modifiziert, dass sie von Schiffen aus eingesetzt werden konnten. Einige wurden zu katapultgestützten Konvoi-Eskorten umgebaut. Bis zum Ende der Produktion im Juli 1944 wurden 14.487 Exemplare in Großbritannien und Kanada fertiggestellt, weitere wurden in Belgien und Jugoslawien gebaut.

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Variants

Versionen

 

Mk.I

First production version, with fabric-covered wings, a wooden two-bladed, fixed-pitch propeller or later three blade two -pitch propeller, powered by the 1,030 hp  Rolls-Royce Merlin Mk.II engines and armed with eight .7.7 mm machine guns.

Mk.I

Erste Serienversion mit stoffbespan-nten Tragflächen, einem hölzernen Zweiblattpropeller mit fester Steigung bzw. später einem Dreiblattpropeller mit zwei Steigungen, angetrieben von den 1.030 PS starken Rolls-Royce Merlin Mk.II-Motoren und bewaffnet mit acht 7,7-mm-Maschinengewehren

 

Mk.I
(revised)

A revised Hurricane Mk.I series built with a de Havilland or Rotol constant speed propeller

 

Mk.I
(revised)

Eine überarbeitete Hurricane Mk.I-Serie, die mit einem de Havilland- oder Rotol Konstantgeschwindigkeits-Propeller gebaut wurden.

  Mk.IIA

Powered by the improved Merlin XX engine with two-speed supercharger.

  Mk.IIA

Angetrieben vom verbesserten Merlin-XX-Motor mit zweistufiger Aufladung.

  Mk.IIB

Version with four additional wing-mounted 7.7 mm machine guns

  Mk.IIB

Version mit vier zusätzlichen 7,7-mm Maschinengewehren in den Flügeln

  Mk.IIB
Trop

Fitted with Vokes and Rolls-Royce engine dust filters

  Mk.IIB
Trop

Ausgestattet mit Vokes und Rolls-Royce-Motorstaubfilter

  Mk.IIC

The machine gun armament is replaced by four 20 mm cannons.

  Mk.IIC

Die Maschinengewehrbewaffnung wird durch vier 20-mm-Kanonen ersetzt.

  Mk.IID

Armed with two 40 mm anti-tank autocannon in a gondola-style pod, one under each wing and two 7.7 mm machine guns

  Mk.IID

Bewaffnet mit zwei 40 mm Panzer-abwehrkanonen in einer gondelartigen Gondel, eine unter jeder Tragfläche und zwei 7,7-mm-Maschinengewehren

  Mk.IIE

Mk. IIB fitted with bomb rack for 460 kg of bombs

  Mk.IIE

Mk. IIB ausgestattet mit Bomben-halterungen für 460 kg Bomben

  Mk.T.IIC

Two-seat training version of the Mk. IIC. Only two aircraft were built

  Mk.T.IIC

Zweisitzige Trainingsversion der Mk. IIC. Es wurden nur zwei Maschinen gebaut.

  Mk.III

Version of the Hurricane Mk.II powered by a US Packard-built Merlin engine

  Mk.III

Version der Hurricane Mk. II mit einem von US Packard gebauten Merlin-Motor

  Mk.IV

Verson with the "universal wing", a single construction that can carry two 110 or 230 kg bombs or two 40 mm cannons.

  Mk.IV

Verson mit dem "Universalflügel", einer einzigen Konstruktion, die zwei 110- oder 230-kg-Bomben oder zwei 40-mm-Kanonen aufnehmen kann.

  Mk.V

The two 7.7 mm machine guns of the Mk. IV were replaced by two 20 mm cannons

  Mk.V

Die beiden 7,7-mm Maschinenge-wehre der Mk. IV wurden durch zwei 20 mm-Kanonen ersetzt

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

     
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No. 1 Squadron  (1940) No. 3 Squadron  (1939 No. 3 Squadron  (1941)
 

 

 

 
No. 5 Squadron (1943) No. 6 Squadron (1945) No. 11 Squadron
 

 

 

No. 17 Squadron  (1940) No. 17 Squadron  (1940) No. 17 Squadron  (1940)
 

 

 

   
No. 17 Squadron  (1942)    
 

 

 

     
No. 27 Squadron  No. 20 Squadron  No. 27 Squadron 
 

 

 

     
No. 28 Squadron No. 29 Squadron  No. 30 Squadron 
 

 

 

   
No. 32 Squadron (1940) No. 33 Squadron  No. 34 Squadron 
 

 

 

     
No. 42 Squadron No. 43 Squadron  No. 46 Squadron 
 

 

 

No. 56 Squadron (1939) No. 56 Squadron (1940) No. 56 Squadron (1941)
 

 

 

   
No. 56 Squadron (1941) No. 60 Squadron  No. 63 Squadron 
 

 

 

     
No. 67 Squadron No. 69 Squadron  No. 71 Squadron 
 

 

 

No. 73 Squadron (1940) No. 73 Squadron (1940) No. 73 Squadron (1940)
 

 

 

   
No. 73 Squadron (1941) No. 74 Squadron  No. 79 Squadron 
 

 

 

   
    No. 81 Squadron (1941)
 

 

 

No. 81 Squadron (1941) No. 85 Squadron (1940) No. 87 Squadron (1940)
 

 

 

   
No. 87 Squadron (1940) No. 91 Squadron  No. 92 Squadron 
 

 

 

     
No. 94 Squadron No. 95 Squadron  No. 96 Squadron 
 

 

 

   
No. 98 Squadron No. 111 Squadron (1941) No. 113 Squadron 
 

 

 

     
No. 116 Squadron No. 121 Squadron  No. 123 Squadron 
 

 

 

     
No. 126 Squadron No. 127 Squadron  No.128 Squadron 
 

 

 

   
No. 131 Squadron No. 133 Squadron  No. 134 Squadron (1941)
 

 

 

No. 134 Squadron (1941) 135 Squadron  (1942) 135 Squadron  (1942)
 

 

 

     
No. 136 Squadron  No. 137 Squadron  No. 145 Squadron
 

 

 

   
No. 146 Squadron  No. 151 Squadron (1940) No. 164 Squadron
 

 

 

     
No. 173 Squadron  No. 174 Squadron  No. 175 Squadron
 

 

 

     
No. 176 Squadron  No. 181 Squadron  No. 182 Squadron
 

 

 

     
No. 183 Squadron  No. 184 Squadron  No. 185 Squadron
 

 

 

     
No. 186 Squadron  No. 193 Squadron  No. 195 Squadron
 

 

 

   
No. 198 Squadron  No. 208 Squadron  No. 213 Squadron (1941)
 

 

 

     
No. 225 Squadron  No. 229 Squadron  No. 232 Squadron
 

 

 

   
No. 237 Squadron  No. 238 Squadron (1942) No. 239 Squadron
 

 

 

     
No. 241 Squadron  No. 242 Squadron  No. 245 Squadron
 

 

 

 
No. 247 Squadron  No. 249 Squadron (1940) No. 249 Squadron (1940)
 

 

 

     
No. 250 Squadron No. 253 Squadron  No. 255 Squadron 
 

 

 

 
No. 256 Squadron No. 257 Squadron (1940) No. 257 Squadron (1940)
 

 

 

 
No. 258 Squadron (1942) No. 260 Squadron  No. 261 Squadron (1940)
 

 

 

   
No. 261 Squadron (1941) No. 263 Squadron  No. 273 Squadron 
 

 

 

   
No. 274 Squadron (1941) No. 276 Squadron  No. 279 Squadron 
 

 

 

     
No. 283 Squadron  No. 284 Squadron  No. 285 Squadron 
 

 

 

     
No. 286 Squadron  No. 287 Squadron  No. 288 Squadron 
 

 

 

     
No. 289 Squadron  No. 290 Squadron  No. 291 Squadron 
 

 

 

   
No. 302 Squadron (Polish) No. 303 Squadron (Polish) (1940) No. 306 Squadron (Polish)
 

 

 

   
No. 308 Squadron (Polish) No. 309 Squadron (Polish) No. 310 Squadron Czech) (1940)
 

 

 

     
No. 312 Squadron (Czech)) No. 315 Squadron (Polish) No. 316 Squadron (Polish)
 

 

 

     
No. 317 Squadron (Polish) No. 318 Squadron (Polish) No. 331 Squadron (Norwegian)
 

 

 

   
No. 332 Squadron (Norwegian) No. 335 Sqn (Hellenic) (1942) No. 336 Squadron (Hellenic)
 

 

 

     
No. 401 Squadron (RCAF) No. 402 Squadron (RCAF) No. 417 Squadron (RCAF)
 

 

 

     
No. 421 Squadron (RCAF) No. 438 Squadron (RCAF) No. 438 Squadron (RCAF)
 

 

 

     
No. 440 Squadron (RCAF) No. 450 Squadron (RAAF) No. 451 Squadron (RAAF)
 

 

 

 
No. 486 Squadron (RNZAF) No. 488 Squadron (RNZAF) (1942) No. 501 Squadron (1940)
 

 

 

     
No. 504 Squadron  No. 516 Squadron  No. 518 Squadron 
 

 

 

     
No. 520 Squadron  No. 521 Squadron  No. 527 Squadron 
 

 

 

     
No. 530 Squadron  No. 531 Squadron  No. 532 Squadron 
 

 

 

     
No. 533 Squadron  No. 534 Squadron  No. 535 Squadron 
 

 

 

     
No. 536 Squadron  No. 537 Squadron  No. 538 Squadron 
 

 

 

     
No. 539 Squadron  No. 567 Squadron  No. 577 Squadron 
 

 

 

 
No. 598 Squadron  No. 601 Squadron (1940) No. 605 Squadron (1942)
 

 

 

   
No. 607 Squadron  No. 610 Squadron  No. 615 Squadron (1940)
 

 

 

     
No. 624 Squadron  No. 631 Squadron  No. 639 Squadron 
 

 

 

     
No. 650 Squadron  No. 667 Squadron  No. 679 Squadron 
 

 

 

     
No. 680 Squadron  No. 681 Squadron  No. 691 Squadron 
 

 

 

 
No. 695 Squadron  No. 418 Flight (1941) No. 418 Flight (1941)
 

 

 

   
No. 1432 Flight Night Fighter Unit Malta  
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Specifications IIc

Wingspan

Spannweite

12.19 m

Length

Länge

9.84 m

Height

Höhe

4.00 m

Wing area Flügelfläche

23.92 m²

Engine

Motor

 1 × Rolls-Royce Merlin XX liquid-cooled V-12, 1,185 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

547 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,605 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,950 kg

Climb Rate

Steigrate

14.1 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

10,970 m

Range

Reichweite

965 km

Armament

Bewaffnung

4 × 20 mm cannon

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last update 8. January 2024

written 27. March 2016

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