. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lockheed TriStar |
. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aircraft of the Royal Air Force |
. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Entwicklung |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
The Lockheed L-1011 TriStar
is an American medium-to-long-range, wide-body trijet airliner built by
the Lockheed Corporation. It was the third wide-body airliner to enter
commercial operations, after the Boeing 747 and the McDonnell Douglas
DC-10. The airliner has a seating capacity of up to 400 passengers and a
range of over 7,410 km. Its trijet configuration has three Rolls-Royce
RB211 engines with one engine under each wing, along with a third engine
center-mounted with an S-duct air inlet embedded in the tail and the
upper fuselage. |
Die Lockheed L-1011 TriStar ist
ein amerikani-sches dreistrahliges Grossraumflugzeug mit mittlerer bis langer
Reichweite, das von der Lockheed Corporation gebaut wurde. Es war das dritte
Großraumflugzeug, das nach der Boeing 747 und der McDonnell Douglas DC-10 in
den kommerziellen Betrieb ging. Das Verkehrsflugzeug bietet Platz für bis zu
400 Passagiere und hat eine Reichweite von über 7.410 km. Es verfügt über
drei Rolls-Royce RB211-Triebwerke, ein Triebwerk unter jeder Tragfläche und
ein drittes Triebwerk in der Mitte des Flugzeugs mit einem
S-Kanal-Luft-einlass, der in das Heck und den oberen Rumpf integriert ist. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
The TriStar has also been used as a military tanker and passenger/cargo aircraft. The RAF operated nine L-1011-500s TriStars, six ex-British Airways and three ex-Pan Am. The TriStars were bought in the immediate aftermath of the Falklands War to bolster the long range capability of the RAF in the transport and tanker roles, as the demands of refuelling Hercules supporting forces stationed in the Falklands was rapidly using up the fatigue life of the RAF's Handley Page Victor tankers. |
Die TriStar wurde auch als Militär-Tanker und Passagier- / Frachtflugzeug eingesetzt. Die RAF betrieb neun L-1011-500 TriStars, sechs ex-British Airways und drei Ex-Pan Am. Die TriStars wurden in unmittelbarer Folge des Falklandkrieges gekauft, um die Langstreckenfähigkeit der RAF in der Transport- und Tankerrollen zu verstärken, um die die Hercules-Flotte, die auf den Falklandschaften stationiert waren, zu betanken, da die Handley Page Victor Tanker der RAF das Ende ihrer Dienstzeit erreicht hatten. . |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Versionen |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K.1 |
Conversion of former British Airways TriStar 500s for tanker/transport/cargo role Two Flight Refuelling Mk 17T Hose Drum Units in underside aft rear fuselage. two Aircraft |
K.1 |
Umbau ehemaliger British Airways TriStar 500s für Tanker / Transport / Frachtrolle Zwei Luftbetankungseinheiten Mk 17 in der Unterseite im hinten Rumpf. Zwei Flugzeuge |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KC.1 |
Conversion of former British Airways TriStar 500s for tanker/cargo/transport role, four aircraft. |
KC.1 |
Umbau der ehemaligen British Airways TriStar 500s für Tanker / Frachter Rolle, vier Flugzeuge. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C.1 |
Former British Airways TriStar 500s operated as passenger aircraft, One Aircraft |
C.1 |
Ehemalige British Airways TriStar 500s betrieben als Passagier-flugzeuge, One Aircraft |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C.2 |
Former Pan Am TriStar 500s operated as passenger aircraft, 2 Aircraft |
C.2 |
Ehemaliger Pan Am TriStar 500s betrieben als Passagierflugzeuge, 2 Flugzeuge |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C.2A |
One former Pan Am TriStar 500 operated as passenger aircraft, different avionics, One Aircraft |
C.2A |
Ein ehemaliger Pan Am TriStar 500 betrieb als Passagierflugzeug, verschiedene Avionik, Ein Flugzeug |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Operational history |
Einsatzgeschichte |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
All of the aircraft served
with No. 216 Squadron, and were based at RAF Brize Norton. The aircraft
saw service in many conflicts. Two were deployed to King Khalid
International Airport, near Riyadh in Saudi Arabia during the 1991 Gulf
War as tankers, with the rest used for transport between the Persian
Gulf and United Kingdom. During the 1999 Kosovo War, TriStars deployed
to Ancona in Italy, again as tankers, with four aircraft involved.
TriStars joined VC10s in the air-to-air refuelling role for Operation
Veritas (Afghanistan), during which they provided aerial-refuelling for
US Navy aircraft. TriStar air-to-air refuelling aircraft supported the
British air strikes on Libya on 19–20 March 2011. |
Alle Maschinen dienten in der
216 Staffel und wurden auf RAF Brize Norton beheimatet. Das Flugzeug wurde
in vielen Konflikten eingesetzt. Zwei wurden am King Khalid International
Airport, in der Nähe von Riyadh in Saudi Arabien während des Golfkrieges
1991 als Tanker eingesetzt, wobei der Rest für den Transport zwischen dem
Persischen Golf und dem Vereinigten Königreich verwendet wurde. Während des
Kosovo-Krieges 1999 wurden TriStars nach Ancona in Italien verlegt, wieder
als Tanker, mit vier Maschinen. TriStars haben mit VC10s für die Operation
Veritas (Afghanistan), als Luft-Tanker für US Navy Flugzeuge zur Verfügung
gestanden.TriStar Tanker unterstützt die britischen Luftangriffe auf Libyen
am 19.-20. März 2011. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
No. 216 Squadron | No. 1312 Flight | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. |
- |
last update 27. March 2016 |
written 27. March 2016 |
- |
- | |||||
- | Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader | - | |||||||
- | If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch | - | |||||||
- | If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. | - | |||||||