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North American
Harvard |
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Aircraft of the
Royal Air Force |
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Development |
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Entwicklung |
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The North American Aviation
T-6 Texan is an American single-engined advanced trainer aircraft used
to train pilots of the USAAF, USNy, RAF, and other air forces of the
British Commonwealth during World War II and into the 1970s. Designed by
North American Aviation, the T-6 is known by a variety of designations
depending on the model and operating air force. |
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Die North American Aviation T-6
Texan ist ein amerikanisches Einmotoriges fortgeschrittenen Trainerflugzeug,
das benutzt wird, um Piloten der USAAF, USNy, RAF und anderer Luftwaffen des
britischen Commonwealth während des Zweiten Weltkriegs und bis in die
siebziger Jahren zu trainieren. Entworfen von North American Aviation, ist
die T-6 durch eine Vielzahl von Bezeichnungen je nach Modell und operative
Luftwaffe bekannt. |
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Variants |
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Versionen |
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I |
Basic Combat trainer version
initial production version with 600hp R-1340-S3H1 engine, 400 aircraft. |
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I |
Basis Kampf-Trainer Version
erste Serienversion mit 600hp R-1340-S3H1 Motor, 400 Flugzeuge. |
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II |
Similar to BC-1A, 526 built |
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II |
Ähnlich wie bei BC-1A, 526
Maschinen |
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IIA |
Armed Harvard II |
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IIA |
Bewaffneter Harvard II |
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IIB |
Noorduyn built Mk.II's for
lend-lease. 757 built. |
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IIB |
Noorduyn baute Mk.II's für
lend-lease. 757 Maschinen |
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TT. IIB |
42 Target Tug aircraft built
for the RAF by Noorduyn. |
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TT. IIB |
42 Zelschlepp-Flugzeuge für die
RAF von Noorduyn gebaut. |
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IIF |
Bombing/gunnery trainer -
One-off modified from Mk.II with bomb aimer's blister and AT-6 type
cockpit. |
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IIF |
Bomber / Schiess-Trainer -
Einmalig modifiziert von Mk.II mit Bombenziel Blister und AT-6 Typ Cockpit. |
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III |
AT-6D, 537 aircraft for RAF. |
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III |
AT-6D, 537 Flugzeuge für RAF. |
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4 |
T-6G, and built by Canadian
Car & Foundry, 270 for the RCAF |
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4 |
T-6G, und gebaut vonCanadian Car
& Foundry, 270 für die RCAF |
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Operational
history |
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Einsatzgeschichte |
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Some of the first aircraft
were delivered to the United Kingdom, but soon after the outbreak of war
the majority of flying training units were moved to Canada, Southern
Rhodesia and the United States. This made room for operational aircraft
in Great Britain and provided safer conditions for training.
Harvards were gradually withdrawn from Royal Air Force service in the
1950s. No. 1340 Flight used the Harvard in Kenya against the Mau Mau in
the 1950s, where they operated with 20-lb bombs and machine guns against
the rebels. |
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Einige der ersten Flugzeuge
wurden in das Vereinigte Königreich geliefert, aber bald nach dem Ausbruch
des Krieges wurde die Mehrheit der Trainingseinheiten nach Kanada,
Südrhodesien und den Vereinigten Staaten verlegt. Dies machte Platz für
operative Flugzeuge in Großbritannien und stellte sicherere Bedingungen für
die Ausbildung.
Harvards wurden allmählich von Royal Air Force Service in den 1950er Jahren
zurückgezogen. Nr. 1340 Flight nutzte die Harvard in Kenia gegen den Mau Mau
in den 1950er Jahren, wo sie mit 20-lb Bomben und Maschinengewehren gegen
die Rebellen eingesetzt wurden. |
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No. 45 Squadron |
No. 601 Squadron |
No. 609 Squadron |
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Specifications |
Harvard 4 |
Wingspan |
Spannweite |
12.81 m |
Length |
Länge |
8.84 m |
Height |
Höhe |
3.57 m |
Wing
area |
Flügelfläche |
23.6 m² |
Engine |
Motor |
1 × Pratt & Whitney
R-1340-AN-1 Wasp radial engine, 600 hp |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
335 km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
1,886 kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
2,548 kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
6.1 m/s |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
7,400 m |
Range |
Reichweite |
1,175 km |
Armament |
Bewaffnung |
Provision for up to 3× 7.62
mm machine gun |
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