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The Vultee P-66 Vanguard was
a United States Army Air Forces fighter aircraft. The Vultee Vanguard
was the product of an idea conceived in the late 1930s by the Vultee
Aircraft Division of the Aviation Manufacturing Corporation of
developing four aircraft designed for different roles from a set of
common wings and aft fuselage and tail assemblies. The company assigned
four model designations:
-
V-48 to a single-seat
fighter
-
BC-51 to a basic combat
trainer
-
B-54 to an advanced
trainer
-
BC-54D as a basic
trainer.
Eventually, the BC-51 would
become the Army Air Corps BC-3
and the BC-54D, the BT-13.
In 1938, Richard W. Palmer started the detailed design of the V-48
fighter member of the quartet. The aircraft featured a metal-covered,
semi-monocoque fuselage and fully retractable landing gear, and was
powered by a Pratt & Whitney R-1830 air-cooled radial engine. During
construction of the first prototype, a decision was made to lengthen the
propeller shaft and install a tight cowling to provide a pointed nose to
reduce drag. The first aircraft flew in September 1939 and was assigned
registration number NX21755. The fighter was named the Vanguard. On 9.
May 1940, the prototype collided with a Lockheed Sirius while landing at
Vultee airfield, the impact severing one main undercarriage leg.
Nevertheless, Breese skillfully landed the airplane with little
additional damage. It was subsequently rebuilt with the orthodox cowling
as employed on subsequent machines.
Flight tests revealed the aircraft was suffering from inadequate cooling.
Measures to modify the cooling ducting
were of little avail. After re-evaluating the design, and noting that
the insignificant drag decrease was not worth the added weight and
ducting problems, the second prototype, which was assigned the model
number V-48X and registration NX19999, was modified with a conventional
cowl and the first aircraft were similarly modified. The second aircraft
first flew on 11. February, 1940. |
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The Vultee P-66 Vanguard was a
United States Army Air Forces Jagdflugzeug. Die Vultee Vanguard beruht auf
einer Idee die Ende der 1930er Jahre von der Vultee Aircraft Division der
Aviation Manufacturing Corporation bestand, vier Flugzeuge zu entwickeln,
die für verschiedene Rollen aus einem Satz gemeinsamer Tragflächen, Rumpf
und Leitwerke für unterschiedliche Aufgaben aufwiesen. Das Unternehmen
vergab vier Modellbezeich-nungen:
-
V-48 einem einsitzigen
Jäger,
-
BC-51 einem einfachen
Kampftrainer,
-
B-54 einem fortgeschrittenen
Trainer
-
BC-54D als Basistrainer.
Schliesslich wurde aus der BC-51
das Army Air Corps BC-3 und aus der BC-54D die BT-13.
Richard W. Palmer begann 1938 mit der Aus-arbeitung des Jagdflugzeuges V-48.
Das mit einem luftgekühlten Pratt & Whitney R-1830-Sternmotor ausgerüstete
Flugzeug besass einen metallbe-plankten Halbschalenrumpf (semi-monocoque)
und ein vollständig einziehbares Fahrwerk. Während des Baus des ersten
Prototyps wurde entschieden, die Propellerwelle zu verlängern und eine
konische Motorhaube zu verwenden, um den Luftwiderstand zu verringern. Das
erste Flugzeug mit der Registriernummer NX21755 startete erstmals im
September 1939. Dieses Jagdflugzeug erhielt die Bezeichnung „Vanguard“.
Bei der Flugerprobung zeigten sich Probleme durch eine unzureichende
Motorkühlung. Versuche, die Lufteinläufe zu modifizieren, brachten kaum
Abhilfe. Bei einer Neubewertung des Designs kam man zu dem Schluss, dass die
vernachlässigbare Widerstandsreduzierung durch die spitz zulaufende Haube
das zusätzliche Gewicht und die Kühlprobleme nicht Wert waren. Also erhielt
der zweite Prototyp mit der Registriernummer NX19999 eine konventionelle
Haube und die Modell-bezeichnung V-48X. Der erste Prototyp wurde ebenfalls
entsprechend umgebaut. Der zweite Prototyp absolvierte am 11. Februar 1940
seinen Erstflug. |
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The British government took
possession of 100 P-66s as the Vanguard I with plans to use the aircraft
as an advanced trainer in Canada. After concluding their trials however,
the British then relinquished the aircraft to China where 129 Vanguards
(including USAAC examples) were shipped under the Lend-Lease program.
They were originally intended to equip the 3rd American Volunteer Group
(AVG); however, plans for additional groups were dropped after the
Japanese attack on Pearl Harbor. |
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Grossbritannien übernahm 100
P-66 als Vanguard I, um sie in Kanada als Schulflugzeug für Fortgeschrittene
einzusetzen. Nach erfolgreichen Versuchsflügen wurden die Flugzeuge jedoch
China überlassen, wohin im Rahmen des Lend-Lease-Programms (inklusive
einiger Exemplare der USAAF) insgesamt 129 Flugzeuge dieses Typs geliefert
wurden. Dort sollten sie einer Staffel ame-rikanischer Freiwilliger – der
3rd American Volunte-er Group – zugeteilt werden. Diese zusätzliche Gruppe
wurde nach dem Angriff auf Pearl Harbor jedoch aufgegeben. |
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Specifications |
Vanguard |
Wingspan |
Spannweite |
10.92 m |
Length |
Länge |
8.66 m |
Height |
Höhe |
2.87 m |
Wing
area |
Flügelfläche |
18.28 m2 |
Engine |
Motor |
1 × Pratt & Whitney
R-1830-33 14 Cyl twin row radial, 1,200 hp |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
550 km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
2,375 kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
3,221 kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
12.8 m/s |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
8,600 m |
Range |
Reichweite |
1,370 km |
Armament |
Bewaffnung |
4 × 7.62 mm and 2 × 12.7 mm
machine guns |
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