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Vultee Vanguard

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Aircraft of the Royal Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Vultee P-66 Vanguard was a United States Army Air Forces fighter aircraft. The Vultee Vanguard was the product of an idea conceived in the late 1930s by the Vultee Aircraft Division of the Aviation Manufacturing Corporation of developing four aircraft designed for different roles from a set of common wings and aft fuselage and tail assemblies. The company assigned four model designations:

  • V-48 to a single-seat fighter

  • BC-51 to a basic combat trainer

  • B-54 to an advanced trainer

  • BC-54D as a basic trainer.

Eventually, the BC-51 would become the Army Air Corps BC-3 and the BC-54D, the BT-13.

In 1938, Richard W. Palmer started the detailed design of the V-48 fighter member of the quartet. The aircraft featured a metal-covered, semi-monocoque fuselage and fully retractable landing gear, and was powered by a Pratt & Whitney R-1830 air-cooled radial engine. During construction of the first prototype, a decision was made to lengthen the propeller shaft and install a tight cowling to provide a pointed nose to reduce drag. The first aircraft flew in September 1939 and was assigned registration number NX21755. The fighter was named the Vanguard. On 9. May 1940, the prototype collided with a Lockheed Sirius while landing at Vultee airfield, the impact severing one main undercarriage leg. Nevertheless, Breese skillfully landed the airplane with little additional damage. It was subsequently rebuilt with the orthodox cowling as employed on subsequent machines.
Flight tests revealed the aircraft was suffering from inadequate cooling. Measures to modify the cooling ducting were of little avail. After re-evaluating the design, and noting that the insignificant drag decrease was not worth the added weight and ducting problems, the second prototype, which was assigned the model number V-48X and registration NX19999, was modified with a conventional cowl and the first aircraft were similarly modified. The second aircraft first flew on  11. February, 1940.

 

The Vultee P-66 Vanguard was a United States Army Air Forces Jagdflugzeug. Die Vultee Vanguard beruht auf einer Idee die Ende der 1930er Jahre von der Vultee Aircraft Division der Aviation Manufacturing Corporation bestand, vier Flugzeuge zu entwickeln, die für verschiedene Rollen aus einem Satz gemeinsamer Tragflächen, Rumpf und Leitwerke für unterschiedliche Aufgaben aufwiesen. Das Unternehmen vergab vier Modellbezeich-nungen:

  • V-48 einem einsitzigen Jäger,

  • BC-51 einem einfachen Kampftrainer,

  • B-54 einem fortgeschrittenen Trainer

  • BC-54D als Basistrainer.

Schliesslich wurde aus der BC-51 das Army Air Corps BC-3 und aus der BC-54D die BT-13.

Richard W. Palmer begann 1938 mit der Aus-arbeitung des Jagdflugzeuges V-48. Das mit einem luftgekühlten Pratt & Whitney R-1830-Sternmotor ausgerüstete Flugzeug besass einen metallbe-plankten Halbschalenrumpf (semi-monocoque) und ein vollständig einziehbares Fahrwerk. Während des Baus des ersten Prototyps wurde entschieden, die Propellerwelle zu verlängern und eine konische Motorhaube zu verwenden, um den Luftwiderstand zu verringern. Das erste Flugzeug mit der Registriernummer NX21755 startete erstmals im September 1939. Dieses Jagdflugzeug erhielt die Bezeichnung „Vanguard“.
Bei der Flugerprobung zeigten sich Probleme durch eine unzureichende Motorkühlung. Versuche, die Lufteinläufe zu modifizieren, brachten kaum Abhilfe. Bei einer Neubewertung des Designs kam man zu dem Schluss, dass die vernachlässigbare Widerstandsreduzierung durch die spitz zulaufende Haube das zusätzliche Gewicht und die Kühlprobleme nicht Wert waren. Also erhielt der zweite Prototyp mit der Registriernummer NX19999 eine konventionelle Haube und die Modell-bezeichnung V-48X. Der erste Prototyp wurde ebenfalls entsprechend umgebaut. Der zweite Prototyp absolvierte am 11. Februar 1940 seinen Erstflug.

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Variants

Versionen

 

Vanguard
Mk. I

British version of the V-48C

Vanguard
Mk. I

Britische Version der V-48C

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The British government took possession of 100 P-66s as the Vanguard I with plans to use the aircraft as an advanced trainer in Canada. After concluding their trials however, the British then relinquished the aircraft to China where 129 Vanguards (including USAAC examples) were shipped under the Lend-Lease program. They were originally intended to equip the 3rd American Volunteer Group (AVG); however, plans for additional groups were dropped after the Japanese attack on Pearl Harbor.

 

Grossbritannien übernahm 100 P-66 als Vanguard I, um sie in Kanada als Schulflugzeug für Fortgeschrittene einzusetzen. Nach erfolgreichen Versuchsflügen wurden die Flugzeuge jedoch China überlassen, wohin im Rahmen des Lend-Lease-Programms (inklusive einiger Exemplare der USAAF) insgesamt 129 Flugzeuge dieses Typs geliefert wurden. Dort sollten sie einer Staffel ame-rikanischer Freiwilliger – der 3rd American Volunte-er Group – zugeteilt werden. Diese zusätzliche Gruppe wurde nach dem Angriff auf Pearl Harbor jedoch aufgegeben.

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Vanguard I  

 

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Specifications Vanguard

Wingspan

Spannweite

10.92 m

Length

Länge

8.66 m

Height

Höhe

2.87 m

Wing area

Flügelfläche

18.28 m2

Engine

Motor

1 × Pratt & Whitney R-1830-33 14 Cyl twin row radial, 1,200 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

550 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,375 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,221 kg

Climb Rate

Steigrate

12.8 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,600 m

Range

Reichweite

1,370 km

Armament

Bewaffnung

4 × 7.62 mm and 2 × 12.7 mm machine guns

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Serial Vanguard
Type

US Serial

UK. Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

Valiant - BW208 to BW307 930 - - -
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last update 1. July 2022

written 27. June 2022

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