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Bell P-59 Airacomet

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Aircraft of the United States Army Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Bell P-59 Airacomet was a twin jet-engined fighter aircraft, the first produced in the United States, designed and built by Bell Aircraft during World War II. The aircraft first became airborne during high-speed taxiing tests on 1 October with Bell test pilot Robert Stanley at the controls, although the first official flight was made by Col Laurence Craigie the next day.

The USAAF were not impressed by its performance and cancelled the contract when fewer than half of the aircraft ordered had been produced. Although no P-59s entered combat, the fighter paved the way for another design generation of U.S. turbojet-powered aircraft, and was the first turbojet fighter to have its turbojet engine and air inlet nacelles integrated within the main fuselage.

 

Die Bell P-59 Airacomet war das erste zwei-strahliges Kampfflugzeug, das in den Vereinigten Staaten von Bell Aircraft im Zweiten Weltkrieg entwickelt und gebaut wurde. Das Flugzeug wurde am 1. Oktober bei Hochgeschwindigkeits-Rolltests in die Luft gebracht, mit Bell-Testpiloten Robert Stanley an Steuer, obwohl Col Laurence Craigie am nächsten Tag den ersten offiziellen Flug mach-te.
Die USAAF war von ihrer Leistung nicht beeindruckt und hob den Vertrag auf, als weniger als die Hälfte des bestellten Flugzeuge produziert  waren. Obwohl keine P-59 im Kampf genutzt wurde, ebnete der Jäger den Weg für eine andere Designs von U.S. Turbojet-Flugzeugen und war der erste Jet-Kampfflugzeug, dessen Strahltriebwerk und Lufteinlassgondeln in den Hauptrumpf integriert waren.

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Variants

Versionen

 

YP-59A

Series of test aircraft, 13 built,

 

XP-59A

Serie von Testflugzeugen, 13 gebaut

 

P-59B

Improved P-59A. 80 aircraft ordered but only 30 built,

P-59B

Verbesserte P-59A. 80 Flugzeuge bestellt, aber nur 30 gebaut,

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

     
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Drawings USAAF

Zeichnungen USAAF

 

 

 

Prototype #1

Prototype

Prototype

 

 

 

Prototype

Testplane

445 FS 412 FG

 

 

 

412 FG

412 FG

412 FG

 

 

 

412 FG

412 FG

Testplane

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Specifications

P-59B

Wingspan

Spannweite

13.87 m

Length

Länge

11.84 m

Height

Höhe

3.76 m

Wing area

Flügelfläche

35.86 m²

Engine

Motor

2 × General Electric J31-GE-5 turbojets, 2,000 lbf each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

665 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,704 kg

Loaded weight

Startgewicht

6,214 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

14,080 m

Range

Reichweite

604 km

Armament

Bewaffnung

1x 37 mm cannon, 3x 12.7 mm machine gunup to 910 kg of  bombs

- Last update: 3. January 2013 Written:  23. April 2007 - -
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