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Bell XP-83 Airarattler

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Aircraft of the United States Army Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Bell XP-83 was a United States prototype jet fighter designed by Bell Aircraft during World War II. Bell had been working on its "Model 40" interceptor design since 1943. It was redesigned as a long-range escort fighter while retaining the general layout of the P-59 Airacomet. The two General Electric J33-GE-5 turbojet engines were located in each wing root which left the large and bulky fuselage free for fuel tanks and armament. The fuselage was an all-metal semimonocoque capable of carrying 4,350 Liter of fuel. In addition, two 950 Liter drop tanks could be carried. The cabin was pressurized and used a small and low bubble style canopy. The armament was to be six 12.7 mm machine guns in the nose.

A USAAF contract for two XP-83 prototypes was awarded on 21.July 1944. Only seven months after the awarding of the contract, the first prototype was flown on 25. February 1945 by chief Bell test pilot Jack Woolams. The aircraft proved to be underpowered and somewhat unstable. The close proximity of the turbojets was found to have the unintended side effect of allowing the hot jet exhaust gases to buckle the tailplane. Apart from range, the XP-83 was inferior to the Lockheed P-80 Shooting Star and this led to the cancellation of the XP-83 project in 1947.

 

Die Bell XP-83 war ein von Bell Aircraft während des Zweiten Weltkriegs entworfener US-Prototyp eines Jägers. Bell arbeitete seit 1943 an seinem Abfangjäger-Design "Model 40". Es wurde als Langstrecken-Begleitjäger umgestaltet, wobei das allgemeine Layout der P-59 Airacomet beibehalten wurde. Die beiden J33-GE-5-Turbostrahltriebwerke von General Electric befanden sich in jeder Flügel-wurzel, wodurch der grosse und sperrige Rumpf für Treibstofftanks und Bewaffnung frei blieb. Der Rumpf war ein Ganzmetall-Halbschalenkonstru-ktion, der 4.350 Liter Treibstoff aufnehmen konnte. Zusätzlich konnten zwei 950-Liter Zusatz-tanks mitgeführt werden. Die Kabine war unter Druck und verwendete eine kleine und niedrige Blasenhaube. Die Bewaffnung sollte aus sechs 12,7-mm-Maschinengewehren in der Nase bestehen.
Ein USAAF-Vertrag für zwei XP-83-Prototypen wurde am 21. Juli 1944 vergeben. Nur sieben Monate nach der Auftragsvergabe wurde der erste Prototyp am 25. Februar 1945 von Chef-Bell-Testpilot Jack Woolams geflogen. Das Flugzeug erwies sich als untermotorisiert und etwas instabil. Es wurde festgestellt, dass die unmittelbare Nähe der Turbojets den unbeabsichtigten Nebeneffekt hat, dass die heissen Jet-Abgase das Leitwerk knicken. Abgesehen von der Reichweite war der XP-83 dem Lockheed P-80 Shooting Star unter-legen, was 1947 zur Einstellung des XP-83-Projekts führte.

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Variants

Versionen

 

XP-83

Two prototypes, Serials were 44-84990 and 44-94991.

 

XP-83

Zwei Prototypen, Seriennummern waren 44-84990 und 44-94991.

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Drawings USAAF

Zeichnungen USAAF

 

 

 

 

Bell Prototype

Bell Prototype

 
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Specifications XP-83

Wingspan

Spannweite

16.15 m

Length

Länge

13.67 m

Height

Höhe

4.65 m

Wing area Flügelfläche

40.00 m2

Engine

Motor

2 × General Electric XJ33-GE-5 centrifugal-flow compressor turbojet engines, 4,000 lbf thrust each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

840 km/h

Empty weight

Leergewicht

6,398 kg

Loaded weight

Startgewicht

12,474 kg

Climb Rate

Steigrate

28.7 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

14,000 m

Range

Reichweite

2,780 km

Armament

Bewaffnung

6 × 12.7 mm machine guns

Capacity

Zuladung Crew 1

- Last update: 22. December 2022 Written:  22. December 2022 - -
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