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Bell P-59 (XF2L-1) Airacomet

Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

The Bell P-59 Airacomet was a twin jet-engined fighter aircraft, the first produced in the United States, designed and built by Bell Aircraft during World War II. The aircraft first became airborne during high-speed taxiing tests on 1 October with Bell test pilot Robert Stanley at the controls, although the first official flight was made by Col Laurence Craigie the next day.

The USAAF were not impressed by its performance and cancelled the contract when fewer than half of the aircraft ordered had been produced. Although no P-59s entered combat, the fighter paved the way for another design generation of U.S. turbojet-powered aircraft, and was the first turbojet fighter to have its turbojet engine and air inlet nacelles integrated within the main fuselage.

Die Bell P-59 Airacomet war das erste zwei-strahliges Kampfflugzeug, das in den Vereinigten Staaten von Bell Aircraft im Zweiten Weltkrieg entwickelt und gebaut wurde. Das Flugzeug wurde am 1. Oktober bei Hochgeschwindigkeits-Rolltests in die Luft gebracht, mit Bell-Testpiloten Robert Stanley an Steuer, obwohl Col Laurence Craigie am nächsten Tag den ersten offiziellen Flug mach-te.
Die USAAF war von ihrer Leistung nicht beeindruckt und hob den Vertrag auf, als weniger als die Hälfte des bestellten Flugzeuge produziert  waren. Obwohl keine P-59 im Kampf genutzt wurde, ebnete der Jäger den Weg für eine andere Designs von U.S. Turbojet-Flugzeugen und war der erste Jet-Kampfflugzeug, dessen Strahltriebwerk und Lufteinlassgondeln in den Hauptrumpf integriert waren.

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Variants

Versionen

 

YF2L-1

Two YP-59A (42-108778 & 42-108779) delivered to the U.S. Navy for carrier evaluation as Bu 63960 / 63961.

 

YF2L-1

Zwei YP-59A (42-108778 & 42-108779) an die U.S. Navye für Trägertests als Bu 63960 / 63961 geliefert.

 

YP-59A

Series of test aircraft, 13 built,

XP-59A

Serie von Testflugzeugen, 13 gebaut

 

P-59B

Improved P-59A. 80 aircraft ordered but only 30 built,

P-59B

Verbesserte P-59A. 80 Flugzeuge bestellt, aber nur 30 gebaut,

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Operational history

Einsatzgeschichte

  Two YP-59A Airacomets were also delivered to the U.S. Navy where they were evaluated but were quickly found completely unsuitable for carrier operations.
The YP-59A was a development batch of 13 aircraft with serials 42-108771 - 42-108783. Of these 42-108778 and 42-108779 were transferred to the U.S. Navy in December 1943 with serials 63960 - 63961 where they either did not receive a designation or received the designation XF2L-1.

The designation P-59B was assigned to 30 aircraft fitted with J31-GE-5 engines and which received serials 44-22629 - 44-22658. In 1945 three (44-22651, 44-22656 and 44-22657) went to the U.S. Navy with serials 64100 and 64108 - 64109.
  Zwei YP-59A Airacomets wurden an die U.S. Navy geliefert, wo sie getestet wurden,  jedoch schnell für Trägeroperationen völlig ungeeignet befunden wurden.
Die YP-59A war eine Entwicklungsreihe von 13 Flugzeugen mit den Seriennummern 42-108771 - 42-108783. Davon wurden 42-108778 und 42-108779 im Dezember 1943 an die U.S. Navy mit den Seriennummern 63960 - 63961 überstellt, wo sie entweder keine Bezeichnung erhielten oder die Bezeichnung XF2L-1 erhielten.

Die Bezeichnung P-59B wurde 30 Flugzeugen zugeordnet, die mit J31-GE-5-Triebwerken ausge-rüstet waren und die Seriennummern 44-22629-44-22658 erhielten. 1945 gingen drei (44-22651, 44-22656 und 44-22657) mit den Seriennummern 64100 und 64108 - 64109 an die U.S. Navy.
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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

Prototype (1944)

Prototype (1944)

Prototype (1947)

 

 

 

   
 

Prototype (1947)

   
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Specifications

P-59B

Wingspan

Spannweite

13.87 m

Length

Länge

11.84 m

Height

Höhe

3.76 m

Wing area

Flügelfläche

35.86 m²

Engine

Motor

2 × General Electric J31-GE-5 turbojets, 2,000 lbf each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

665 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,704 kg

Loaded weight

Startgewicht

6,214 kg

Climb Rate

Steigrate

 

Service ceiling

Gipfelhöhe

14,080 m

Range

Reichweite

604 km

Armament

Bewaffnung

1x 37 mm cannon, 3x 12.7 mm machine gunup to 910 kg of  bombs

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Serial, Bell P-59 Airacomet

XP-59A

63960 - 63961

2

P-59B

64100

1

P-59B

64108 - 64109

2

Total

5


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last update 28. April 2013

written 7. June 2013

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