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In September 1924, the Naval
Aircraft Factory was tasked with designing a long-range twin-engined
flying boat, capable of flying the 3,860 km between San Francisco and
Hawaii. The initial design was carried out by Isaac Laddon, an employee
of Consolidated Aircraft, and then passed to Boeing for detailed design
and construction. The new flying boat, the Boeing Model 50, was a
two-bay biplane of very streamlined design for flying boats of the time.
The wings were of metal construction, with wooden wingtips and leading
edges. The fuselage had a metal lower part, with the upper half made of
laminated wooden frames with a wood veneer covering. Two 800 Hp Packard
2A-2500 V12 engines driving four-bladed propellers were mounted in
tandem between the wings above the fuselage.
The Boeing Model 50,
designated XPB-1 by the US Navy, made its maiden flight in August 1925.
It was intended to use it to lead a pair of Naval Aircraft Factory PN-9s
in an attempt to fly to Hawaii on 31 August 1925, but engine trouble led
to its participation in the flight being cancelled. In 1928, the
aircraft was modified by the Naval Aircraft Factory, its Packard engines
were replaced by two 800 hp geared Pratt & Whitney R-1860 Hornet radial
engines, leading to the new designation XPB-2.
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Im September 1924 wurde die
Naval Aircraft Factory mit dem Entwurf eines zweimotorigen
Langstrecken-Flugbootes beauftragt, das fähig war die 3.860 km zwischen San
Francisco und Hawaii zurückzulegen. Der ursprüngliche Entwurf wurde von
Isaac Laddon, einem Mitarbeiter von Consolidated Aircraft entwickelt und
dann an Boeing für den detaillierte Entwurf und die Konstruktion
weitergegeben. Das neue Flugboot, Boeing Modell 50, war ein Doppeldecker mit
sehr stromlinienförmigen Design für Flugboote dieser Zeit. Die Flügel waren
aus einer Metall-Konstruktion mit Flügelspitzen und Vorderkanten aus Holz.
Die Rumpfunterseite war aus Metall und die Oberseiten aus einem laminierten
Holzrahmen mit einem Holzfurnier Abdeckung. Zwei 800 PS Packard 2A-2500
V12-Motoren in Tandem- anordnung mit Vierblatt Propeller waren zwischen den
Flügeln über dem Rumpf montiert.
Die Boeing Modell 50, von der US
Navy XPB-1 bezeichnet, machte seinen Erstflug im August 1925. Es war
beabsichtigt die Maschine als Führungsmaschine für zwei Naval Aircraft
Factory PN-9 für einen Flug am 31. August 1925 nach Hawaii zu verwenden,
aber ein Motorschaden führte zur Absage des Fluges. 1928 wurde die Maschne
von der Naval Aircraft Factory umgebaut. Die Packard Motoren wurden durch
zwei 800 PS Pratt & Whitney R-1860 Hornet Sternmotoren ersetzt, was
zur neuen Bezeichnung XPB-2 führte. |