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Boeing XPB-

Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

In September 1924, the Naval Aircraft Factory was tasked with designing a long-range twin-engined flying boat, capable of flying the 3,860 km between San Francisco and Hawaii. The initial design was carried out by Isaac Laddon, an employee of Consolidated Aircraft, and then passed to Boeing for detailed design and construction. The new flying boat, the Boeing Model 50, was a two-bay biplane of very streamlined design for flying boats of the time. The wings were of metal construction, with wooden wingtips and leading edges. The fuselage had a metal lower part, with the upper half made of laminated wooden frames with a wood veneer covering. Two 800 Hp Packard 2A-2500 V12 engines driving four-bladed propellers were mounted in tandem between the wings above the fuselage.

  

The Boeing Model 50, designated XPB-1 by the US Navy, made its maiden flight in August 1925. It was intended to use it to lead a pair of Naval Aircraft Factory PN-9s in an attempt to fly to Hawaii on 31 August 1925, but engine trouble led to its participation in the flight being cancelled. In 1928, the aircraft was modified by the Naval Aircraft Factory, its Packard engines were replaced by two 800 hp geared Pratt & Whitney R-1860 Hornet radial engines, leading to the new designation XPB-2.

Im September 1924 wurde die Naval Aircraft Factory mit dem Entwurf eines zweimotorigen Langstrecken-Flugbootes beauftragt, das fähig war die 3.860 km zwischen San Francisco und Hawaii zurückzulegen. Der ursprüngliche Entwurf wurde von Isaac Laddon, einem Mitarbeiter von Consolidated Aircraft entwickelt und dann an Boeing für den detaillierte Entwurf und die Konstruktion weitergegeben. Das neue Flugboot, Boeing Modell 50, war ein Doppeldecker mit sehr stromlinienförmigen Design für Flugboote dieser Zeit. Die Flügel waren aus einer Metall-Konstruktion mit Flügelspitzen und Vorderkanten aus Holz. Die Rumpfunterseite war aus Metall und die Oberseiten aus einem laminierten Holzrahmen mit einem Holzfurnier Abdeckung. Zwei 800 PS Packard 2A-2500 V12-Motoren in Tandem- anordnung mit Vierblatt Propeller waren zwischen den Flügeln über dem Rumpf montiert.

Die Boeing Modell 50, von der US Navy XPB-1 bezeichnet, machte seinen Erstflug im August 1925. Es war beabsichtigt die Maschine als Führungsmaschine für zwei Naval Aircraft Factory PN-9 für einen Flug am 31. August 1925 nach Hawaii zu verwenden, aber ein Motorschaden führte zur Absage des Fluges. 1928 wurde die Maschne von der Naval Aircraft Factory umgebaut. Die Packard Motoren wurden durch zwei 800 PS Pratt & Whitney R-1860 Hornet Sternmotoren ersetzt,  was zur neuen Bezeichnung XPB-2 führte.

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Variants

Versionen

 

XPB-1

First version, 2 x Packard 2A2500 engine with 800 hp, 1 built.

XPB-1

Erste Version mit 2 x Packard 2A2500 Motoren mit 800 PS, 1 Maschine gebaut.
 

XPB-2

Upgraded version with 2 x  Pratt & Whitney R-1860 Hornet radial engines with 800 hp.

XPB-2

Verbesserte Version mit 2 x  Pratt & Whitney R-1860 Hornet Sternmotoren mit 800 PS.
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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 
 

XPB-1  Prototype A6881

XPB-2  Prototype A6881
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Specifications

XPB-1

Wingspan

Spannweite

26.67 m

Length

Länge

18.09 m

Height

Höhe

6.35 m

Wing area

Flügelfläche

167.3 m2

Engine

Motor

2 × Packard 2A-2500 liquid-cooled V12 engine, 800 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

180 km/h

Empty weight

Leergewicht

5,239 kg

Loaded weight

Startgewicht

12,193 kg

Climb Rate

Steigrate

20 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

2,700 m

Range

Reichweite

?

Armament

Bewaffnung

3× 7.7 mm machine guns up to 1,800 kg of Bombs

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Serial, Boeing XPB-1
XPB-1 (XPB-2) A6881 1

Total

1


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last update 17. June 2013

written 17. June 2013

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