.

Cessna O-2 Pelican

.

Aircraft of the U.S. Navy

.
.
.

Development

Entwicklung

The Cessna O-2 Skymaster (nicknamed "Oscar Deuce") is a military version of the Cessna 337 Super Skymaster, used for forward air control (FAC) and psychological operations (PSYOPS) by the US military between 1967 and 2010.  The Skymaster was a low-cost twin-engine piston-powered aircraft, with one engine in the nose of the aircraft and a second engine in the rear of the fuselage. The first O-2 flew in January 1967 and the plane went into production shortly thereafter. Performance (especially at cruising altitudes) was degraded due to the added antennas and significant weight increase, but was considered sufficient for the anticipated low-level operation.

Die Cessna O-2 Skymaster (Spitzname "Oscar Deuce") ist eine militärische Version der Cessna 337 Super Skymaster, die vom US-Militär zwischen 1967 und 2010 für die Gefechts-feldaufklärung (FAC) und psychologische Operationen (PSYOPS) verwendet wurde. Die Skymaster war ein preisgünstiges zweimotoriges Kolbenflugzeug mit einem Triebwerk in der Nase des Flugzeugs und einem zweiten Triebwerk im hinteren Teil des Rumpfes. Die erste O-2 flog im Januar 1967 und das Flugzeug ging kurz darauf in Produktion. Die Leistung (insbesondere in Reise-flughöhen) war aufgrund der hinzugefügten Anten-nen und einer erheblichen Gewichtszunahme beeinträchtigt, wurden jedoch als ausreichend für den erwarteten Betrieb auf niedriger Höhe angesehen.

.
 

Variants

Versionen

 

O-2A

Version designed for use in forward air control missions, features underwing ordnance hard points to hold rockets, gun pods or flares. 513 delivered.

O-2A

Die Version wurde für den Einsatz als Gefechtsfeldaufklärung entwickelt und verfügt über Waffenstationen für den Einsatz von Raketen, Geschützen oder Störfackeln. 513 geliefert.

.
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

Six former USAF O-2A airframes were transferred to the U.S. Navy in 1983 for use as range controllers with VA-122 at NAS Lemoore, California. These aircraft were later transferred to VFA-125 in 1986 for use in the same range control role. These O-2A aircraft were eventually replaced by T-34C Turbomentor aircraft transferred from the Naval Air Training Command.

Sechs ehemalige USAF O-2A Flugzeugze wurden 1983 an die U.S. Navy zur Verwendung als Reichweitenkontoll-Maschinen mit der VA-122 an der NAS Lemoore, Kalifornien, übergeben. Diese Flugzeuge wurden 1986 zur Verwendung in der gleichen Aufgabe an die VFA-125 weitergegeben. Diese O-2A Flugzeuge wurden schliesslich durch T-34C Mentor Flugzeuge vom  Naval Air Training Command ersetzt.

.
 

Drawings

Zeichnungen

  ..

..

   
 

-

   
.

Specifications

Technische Daten

Specifications

O-2A

Wingspan

Spannweite

11.63 m

Length

Länge

9.07 m

Height

Höhe

2.79 m

Wing area

Flügelfläche

18.81 m²

Engine

Motor

2 × Continental IO-360C six-cylinder flat engines, 210 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

322 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,292 kg

Loaded weight

Startgewicht

2,449 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

5,490 m

Range

Reichweite

2,132 km

Armament

Bewaffnung

none

.
 

Serials

Seriennummern

Cessna O-2 Pelican

O-2A

?

4

O-2A

167782 - 167783

2

Total

6


-

last update 27. June 2015

written 27. June 2015

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -