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Consolidated PB2Y- Coronado

Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

The PB2Y Coronado is a large flying boat patrol bomber designed by Consolidated Aircraft. After deliveries of the PBY- Catalina, also a Consolidated aircraft, began in 1935, the U.S. Navy began planning for the next generation of patrol bombers. Orders for two prototypes, the XPB2Y-1 and the Sikorsky XPBS-1, were placed in 1936; the prototype Coronado first flew in December 1937.

After trials with the XPB2Y-1 prototype revealed some stability issues, the design was finalized as the PB2Y-2, with a large cantilever wing, twin tail with very marked dihedral, and four Pratt & Whitney R-1830 radial engines. The two inner engines were fitted with four-bladed reversible pitch propellers; the outer engines had standard three-bladed feathering props. Like the PBY Catalina before it, the PB2Y's wingtip floats retracted to reduce drag and increase range, with the floats' buoyant hulls acting as the wingtips when retracted.

 

Der PB2Y Coronado ist ein großer Patrouillen-bomber, der von Consolidated Aircraft entworfen wurde. Nach Lieferungen der PBY- Catalina, ebenfalls ein Consolidated-Flugzeug, begann 1935 die U.S. Navy mit der Planung der nächsten Generation von Patrouillenbombern. Bestellungen für zwei Prototypen, der XPB2Y-1 und der Sikorsky XPBS-1, wurden 1936 platziert; Der Prototyp Coronado flog erstmals im Dezember 1937.
Nachdem Versuche mit dem XPB2Y-1-Prototyp einige Stabilitätsprobleme aufzeigten, wurde das Design als PB2Y-2 mit einem großen freitragenden Flügel, Doppelleitwerk und vier Pratt & Whitney R-1830 Sternmotoren abgeschlossen. Die beiden inneren Triebwerke waren mit Vierblatt-Propellern mit reversibler Neigung ausgestattet; Die äußeren TMotoren hatten Standard-Dreiblatt-Propeller. Wie die PBY Catalina zuvor, zogen sich die Flügelspitzen des PB2Y- ein, um den Widerstand zu reduzieren und die Reichweite zu erhöhen, wobei die Schwimmkörper als eingeklappte Flügel-spitzen fungieren.

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Variants

Versionen

 

XPB2Y-1

Prototype with four 1,050 hp Pratt & Whitney XR-1830-72 Twin Wasps, engines, one built.

XPB2Y-1

Prototyp mit vier 1050 PS leistenden Pratt & Whitney XR-1830-72-Motoren, einer gebaut.

 

PB2Y-2

Evaluation variant with four 1,020 hp Pratt & Whitney R-1830-78 Twin Wasp engines, modified hull and six 12,7 mm guns, six built.

PB2Y-2

Version mit R-1830-78-Motoren mit  Pratt & Whitney 1'020 PS Leistung, modifiziertem Rumpf und einer auf sechs 12,7-mm-MGs verstärkten Bewaffnung, sechs gebaut.

 

XPB2Y-3

One PB2Y-2 converted as prototype for PB2Y-3 with Pratt & Whitney R-1830-88 engines with 1'200 hp.

XPB2Y-3

Umbau einer PB2Y-2 (BuNo 1638) mit 1.200 PS starken Pratt & Whitney R-1830-88-Motoren,

  PB2Y-3

Production variant with eight 12,7 mm guns, 210 built.

  PB2Y-3

Serienversion der XPB2Y-3 mit acht 12,7-mm-MGs, 210 gebaut

  PB2Y-3B

Lend-lease designation for Royal Air Force aircraft.

  PB2Y-3B

Bezeichnung für im Rahmen des Leih- und Pachtgesetzes an die Royal Air Force abgebende Maschinen.

 

PB2Y-3R

PB2Y-3s converted as freighters with faired-over turrets, side loading hatch, and seating for 44 passengers, 31 built.

PB2Y-3R

31 als unbewaffnete Transportflugzeuge umgebaute PB2Y-3 mit großer Ladetür und Sitzen für 31 Passagiere.

 

PB2Y-4

One PB2Y-2 re-engined with four 1,600 hp Wright R-2600 Cyclone 14 engines.

PB2Y-4

Umbau einer PB2Y-2 und Ausrüstung mit Wright R-2600-Cyclone Motoren.mit 1'600 PS.

 

XPB2Y-5

The XP2BY-3 converted as PB2Y-5 prototype.

XPB2Y-5

Die XP2BY-3 wurde zum XPB2Y-5 Protoyp umgebaut

 

PB2Y-5

PB2Y-3s converted with four 1,200 hp Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp engines, increased fuel capacity and provision for RATOG (rocket assisted take-off gear).

PB2Y-5

Ausrüstung der P2BY-3 mit 1.200 PS leistenden R-1830-92-Motoren, vergrößertem Treibstoffvorrat und Starthilferaketen (RATO = „rocket assisted take-off“).

 

PB2Y-5H

As Evacuations-Aircraft converted PB2Y-5's with places for 25 stretchers.

PB2Y-5H

Als Lazarettflugzeuge umgebaute PB2Y-5 mit Plätzen für 25 Krankentragen.

 

PB2Y-5R

PB2Y-5s converted as unarmed transports, some fitted for medical evacuation role.

PB2Y-5R

Als unbewaffnete Transporter umgebaute PB2Y-5.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

Coronados served in combat in the Pacific with the U.S. Navy, in both bombing and antisubmarine roles. However, most served as transport and hospital aircraft.
Coronados served as a major component in the Naval Air Transport Service (NATS) during World War II in the Pacific theater. Most had originally been acquired as combat patrol aircraft, but quickly relegated them to transport service in the American naval air fleet also. By the end of World War II, the Coronado was outmoded as both a bomber and a transport, and virtually all of them were quickly scrapped by the summer of 1946.

 

Coronados dienten im Pazifikkrieg der U.S. Navy, sowohl  als Bomber und als Anti-U-Boot-Jäger. Allerdings wurden die meisten, als Transport und Hospital-Flugzeuge eingesetzt.

Die Coronados dienten als wichtigste Maschine im Zweiten Weltkrieg im Pazifik des Naval Air Transport Service (NATS). Die meisten waren ursprünglich als Patrouillenflugzeuge erworben worden, aber schnell zum Dienst in den Transporteinheiten delegiert. Bis zum Ende des Zweiten Weltkriegs war die Coronado sowohl als Bomber und Transporter veraltet und so gut wie alle von ihnen wurden Sommer 1946 schnell verschrottet.

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Drawings

Zeichnungen

Patrol Squadron

 

 

 

  VP-1 1943 VP-1 1944 VP-13 1940
 

 

 

  VP-13 1941 VP-13 1942 VP-13 1942
 

 

 

  VP-13 1942 VP-13 1942 VP-13 1943
 

 

 

  VP-13 1943 VP-13 1944 VP-15 1944
 

 

 

  VP-102 1944 VP-102 1944 VP-102 1944

Patrol Bombing Squadron

 

 

 

  VPB-1 1944 VPB-1 1944 VPB-1 1944
 

 

 

  VPB-41945 VPB-4 1945 VPB-4 1945
 

 

 

  VPB-13 1945 VPB-13 1944 VPB-13 1944
 

 

 

  VPB-15 VPB-15 VPB-15
 

 

 

   
  VPB-100 1945    

Transport Squadron

 

 

 

  VR-2 1942 VR-2 1943 VR-2 1943
 

 

 

  VR-2 1944 VR-2 1944 VR-2 1945
 

 

 

  VR-2 1945 VR-2 1945 VR-2 1945
 

 

 

  VR-2 1945 VR-2 1945 VR-8 1944
 

 

 

   
  VR-8 1945    

Flag Transport Squadron

 

 

 

 
  VRJ-1 1945 VRJ-1 1945  

Evacuation Squadron

 

 

 

 
  VRE-1 1944 VRE-1 1945  

Rescue Squadron

 

 

 

   
  VH-1 1944    

Misc.

 

 

 

  Prototypes 1937 Prototypes 1938 Prototypes 1938
 

 

 

  Prototypes 1939 Prototypes 1939 Prototypes 1943
 

 

 

 
  Prototypes 1944 NATC 1943  
All drawings by Paul Imhoff "Lauhof"
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Specifications

Technische Daten

Specifications

PB2Y-5

Wingspan

Spannweite

35.00 m

Length

Länge

24.20 m

Height

Höhe

8.40 m

Wing area

Flügelfläche

165 m

Engine

Motor

4 × Pratt & Whitney R-1830-92 radial engines, 1,200 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

310 km/h

Empty weight

Leergewicht

18,530 kg

Loaded weight

Startgewicht

30,000 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,250 m

Range

Reichweite

1,720 km

Armament

Bewaffnung

8 × 12.7 mm machine guns

Up to5,400 kg of bombs

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Serials

Seriennummern

Consolidated PB2Y- Coronado
XPB2Y-1 0453 1
PB2Y-1 0483 1
PB2Y-2 1633 -1638 6
PB2Y-3 and -5 7043 - 7242 200
PB2Y5R 02737 - 02746 10

Total

218


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last update 15. August 2015

written 7. June 2013

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