.

Consolidated PBY- Catalina

Aircraft of the U.S. Navy

.
.
..
 

Development

Entwicklung

The Consolidated Catalina is a flying boat and amphibious aircraft that was produced in the 1930s and 1940s. It was one of the most widely used seaplanes of World War II. Catalinas served with every branch of the U.S. Armed Forces and in the air forces and navies of many other nations.

As American dominance in the Pacific Ocean began to face competition from Japan in the 1930s, the U.S. Navy contracted Consolidated, Martin and Douglas in October 1933 to build competing prototypes for a patrol flying boat. Consolidated and Douglas both delivered single prototypes of their new designs, the XP3Y-1 and XP3D-1, respectively.

Consolidated's XP3Y-1 design had a parasol wing with external bracing struts, mounted on a pylon over the fuselage. Wingtip stabilizing floats were retractable in flight to form streamlined wingtips. The two-step hull design was similar to that of the P2Y-, but the Catalina had a cantilever cruciform tail unit instead of a strut-braced twin tail. Cleaner aerodynamics gave the Catalina better performance than earlier designs. Construction is all-metal, stressed-skin, of aluminum sheet, except the ailerons and wing trailing edge, which are fabric covered.

The XP3Y-1 had its maiden flight on 21. March 1935. Between 1936 and 1945, 2661 machines were built in the USA, a further 620 in Canada and 27 in the Soviet Union.

Die Consolidated Catalina ist ein Flugboot und Amphibienflugzeug, das in den 1930er und 1940er Jahren hergestellt wurde. Sie war eines der am häufigsten eingesetzten Wasserflugzeuge des Zweiten Weltkriegs. Catalinas dienten in allen Bereichen der US-Streitkräfte sowie in den Luft- und Seestreitkräften vieler anderer Nationen.
Als die amerikanische Vorherrschaft im Pazifi-schen Ozean in den 1930er Jahren von Japan konkurrenziert wurde, beauftragte die U.S. Navy im Oktober 1933 Consolidated, Martin und Douglas mit dem Bau konkurrierender Prototypen für ein Patrouillenflugboot. Consolidated und Douglas lieferten beide einzelne Prototypen ihrer neuen Konstruktionen, die XP3Y-1 bzw. die XP3D-1.
Consolidated's XP3Y-1 hatte einen Parasolflügel mit externen Verstrebungen, der an einem Pylon über dem Rumpf montiert war. Die Schwimmer zur Stabilisierung der Flügelspitzen konnten im Flug eingezogen werden, um stromlinienförmige Flügelspitzen zu bilden. Die zweistufige Rumpfkonstruktion ähnelte der der P2Y-, aber die Catalina hatte ein freitragendes, kreuzförmiges Leitwerk anstelle eines verstrebten Doppel-leitwerkes. Dank der besseren Aerodynamik war die Catalina leistungsfähiger als frühere Modelle. Die Konstruktion ist eine Ganzmetallkonstruktion aus Aluminiumblechen mit gespannter Außenhaut, mit Ausnahme der Querruder und der Flügel-hinterkante, die mit Stoff bespannt sind.
Die XP3Y-1 hatte ihren Erstflug am 21. März 1935. Zwischen 1936 und 1945 wurden 2661 Maschinen in den USA gebaut, weitere 620 in Kanada und 27 in der Sowjetunion.

..
 

Variants

 

Versionen

XP3Y-1
XPBY-1

Prototype flying boat later re-designated XPBY-1, one built

XP3Y-1
XPBY-1

Prototyp des fliegenden Bootes später XPBY-1, eine Maschine gebaut

PBY-1

Initial production variant with two 900hp R-1830-64 engines, 60 built.

PBY-1

Serienversion mit 900 PS R-1830-64 Motoren, 60 gebaut.

PBY-2

Equipment changes and improved performance, 50 built.

PBY-2

Version mit verbesserter Avionik, 50 gebaut.

PBY-3

Version powered by two 1000hp R-1830-66 engines, 66 built.

PBY-3

Version mit zwei 1'000 PS R-1830-66 Motoren, 66 gebaut

PBY-4

Powered by two 1050hp R-1830-72 engines, 33 built

PBY-4

Version mit 1050 PS R-1830-72-Motoren, 33 gebaut.

PBY-5
PB2B-1

Version with 1200 hp R-1830-82 or -92 engines and provision for extra fuel tanks, 683 built

PBY-5
PB2B-1

Version mit 1200 PS R-1830-82 oder -92 Motoren, Vorrichtungen für Zusatztanks, 683 gebaut

  XPBY-5A

One PBY-4 converted into an amphibian

XPBY-5A

Umbau einer PBY-4 in eine amphibische Version

PBY-5A
PBV-1A

Amphibious version of the PBY-5 with two 1200hp R-1830-92 engines

PBY-5A
PBV-1A

Amphibische Version der PBY-5, mit zwei 1200 PS R-1830-92 Motoren

  PBY-6A

Amphibious version with two 1200hp R-1830-92 engines and a taller fin and rudder. 175 built

PBY-6A

Amphibische Version mit zwei 1200 PS R-1830-92 Motoren und neuem Heckleitwerk, 175 gebaut

PBY-6AG

One PBY-6A used by the U.S. Coast Guard as a staff transport

PBY-6AG

Umbau einer PBY-6A als VIP-Transporter der U.S. Coast Guard.

PBN-1
PB2B-2

Nomad
Naval Aircraft Factory built version of the PBY-5 with major modification

PBN-1
PB2B-2

Nomad
Version der PBY-5 der U.S. Naval Aircraft Factory mit zahlreichen Änderungen

..
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

During World War II, PBYs were used in anti-submarine warfare, patrol bombing, convoy escort, search and rescue missions (especially air-sea rescue), and cargo transport. The type operated in nearly all operational theatres of World War II. The Catalina served with distinction and played a prominent and invaluable role in the war against Japan. These patrol planes shared with land based patrol bombers the combat roles while the very long range Consolidated LB-30 and the Consolidated Coronado were pressed into service to increase the all important logistic strategic air lift capability in the vast Pacific theater. The pairings allowed the Catalina to take on the role of eyes of the fleets at longer ranges than the float plane scouts.

Während des Zweiten Weltkriegs wurden PBYs zur U-Boot-Bekämpfung, für Patrouillen, zur Konvoi-begleitung, für Such- und Rettungseinsätze insbe-sondere für die Luftrettung) und für den Fracht-transport eingesetzt. Der Typ wurde auf fast allen Kriegsschauplätzen des Zweiten Weltkriegs eingesetzt. Die Catalina leistete hervorragende Dienste und spielte eine herausragende und unschätzbare Rolle im Krieg gegen Japan. Diese Patrouillenflugzeuge teilten sich die Kampf-funktionen mit landgestützten Patrouillen, während die Consolidated LB-30 und die Consolidated Coronado mit ihrer sehr grossen Reichweite in den Dienst gestellt wurden, um die wichtigen logistischen strategischen Lufttransport im riesigen Pazifikraum zu erhöhen. Diese Kombinationen ermöglichten es der Catalina, die Rolle des Aufklärers der Flotten bei größeren Reichweiten als die Aufklärungsflugzeuge zu übernehmen.

..
 

Drawings

Zeichnungen

Patrol Squadrons (VP-)

 

 

 

  VP-2 VP-5 VP-6
 

 

 

  VP-9 VP-9 VP-10
 

 

 

  VP-11 VP-12 VP-12
 

 

 

  VP-17 VP-21 VP-31
 

 

 

  VP-31 VP-33 VP-34
 

 

 

  VP-51 VP-51 VP-52
 

 

 

  VP-52 PBY-5 VP-54 VP-63
 

 

 

  VP-63 VP-63 VP-73
 

 

 

  VP-73 VP-73 VP-83
 

 

 

 
VP-84 VP-93  
       

Bomber Squadrons (VB-)

 

 

 

   
  VB-126    
       

Patrol Bomber Squadrons (VPB-)

 

 

 

  VPB-45 VPB-63 VPB-63
       

Utillity Squadrons (VU-)

 

 

 

  VJ-4 VU-7 NAS Pensacola
       

Naval Reserve Squdrons

 

 

 

 
  NARW-67 NARW-83
..
Specifications

PBY-5A

Wingspan

Spannweite

31.70 m

Length

Länge

19.46 m

Height

Höhe

6.15 m

Wing area

Flügelfläche

130 m²

Engine

Motor

2× Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp radial engines, 1,200 PS each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

314 km/h

Empty weight

Leergewicht

9,485 kg

Loaded weight

Startgewicht

16,066 kg

Climb Rate

Steigrate

5.1 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

4,000 m

Range

Reichweite

4,030 km

Armament

Bewaffnung

3 × 7.62 mm machine guns
2 × 12.7 mm machine guns
1,814 kg of bombs

.

Serials, Consolidated PBY- Catalina
XP3Y-1 (XPBY-1) 9459 1
PBY-1 0102 - 0161 60
PBY-2 0454 - 0503 50
PBY-3 0842 - 0907 66
PBY-4 1213 - 1244 32
XPBY-5A 1245 1
PBY-5 2289 - 2455 167
PBY-5A 2456 - 2488 33
PBY-5A 7243 - 7302 60
PBN-1 02791 - 02946 156
PBY-5A 02948 - 02977 30
PBY-5A 04399 - 04420 22
PBY-5 04425 - 04514 90
PBY-5A 04972 - 05045 74
PBY-5A 08030 - 08123 94
PBY-5 08124 - 08549 426
PBY-5A 21232 1
PBY-5A 33960 - 34059 100
PB2B-1 44188 - 44227 40
PB2B-2 44228 - 44277 50
PBY-5A 46450 - 46638 189
PBY-5A 48252 - 48451 200
PBY-6A 46639 - 46698 60
PBY-6A 46724 1
PBY-5 63992 1
PBY-6A 63993 - 64099 107
PBY-6A 64101 - 64107 7
PBV-1A 67832 - 68061 230
PB2B-1 72992 - 73116 125

Total

2473


-

last update 1. January 2024

written 7. June 2013

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -