|
The Curtiss 18T,
unofficially known as the Wasp and by the U.S. Navy as the Kirkham, was
an early American triplane fighter aircraft designed by Curtiss
Engineering for the U.S. Navy. The streamlined and very "clean" fuselage
contributed to the aircraft's performance. The basic construction was
based on cross-laminated strips of wood veneer formed on a mold and
attached to the inner structure. The technique was a refinement of that
used on the big Curtiss flying boats. Flown by Roland Rholfs, the 18T
achieved a world speed record of 262 km/h in August 1918. Speed was not
the triplane's only salient feature: an 18T-2 set a new altitude record
in 1919 of 10,640 m.
The Model 18T-2 was an
improved version of its predecessor, boosting 50 additional horsepower.
The wings of the new model were swept back.
|
|
Die Curtiss 18T, inoffiziell als
der Wasp und von der U.S. Navy als Kirkham bezeichnet war eines der ersten
amerikanischen Dreidecker Kampf-flugzeuge das von Curtiss Engineering für
die U.S. Navy entwickelt wurde.
Der stromlinienförmige und sehr
"saubere" Rumpf trugen zu den Leistung des Flugzeugs zu. Die
Grundkonstruktion war als Sperrholzschalen-bauweise ausgebildet und an einer
inneren Struktur angebracht.
Die Technik war eine
Verfeinerung, derjenigen der großen Curtiss Flugboote. Im August 1918
stellte eine von Roland Rholfs gefloge 18T einen neuen
Geschwindigkeitsweltrekord mit 262 km/h auf. Nicht nur die Geschwindigkeit
war ein hervorstechendes Merkmal der Dreidecker: eine 18T-2 stellte im
Jahr 1919 mit 10.640 m einen neuen Höhenrekord auf.
Das Modell 18T-2 war eine
verbesserte Version, die einen 50 PS stärkeren Motor hatte. Die Flügel des
neuen Modells wurden zurück gepfeilt. |
|
18T
18T-1
|
Two-seat fighter triplane,
powered by a 400-hp Curtiss-Kirkham K-12 piston engine. |
|
18T
18T-1
|
Zweisitziger Jagddreidecker,
ange-trieben von einem 400 PS starken Curtiss-Kirkham K-12-Kolbenmotor. |