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Curtiss 18T Kirkham

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

The Curtiss 18T, unofficially known as the Wasp and by the U.S. Navy as the Kirkham, was an early American triplane fighter aircraft designed by Curtiss Engineering for the U.S. Navy. The streamlined and very "clean" fuselage contributed to the aircraft's performance. The basic construction was based on cross-laminated strips of wood veneer formed on a mold and attached to the inner structure. The technique was a refinement of that used on the big Curtiss flying boats. Flown by Roland Rholfs, the 18T achieved a world speed record of 262 km/h in August 1918. Speed was not the triplane's only salient feature: an 18T-2 set a new altitude record in 1919 of 10,640 m.

 

The Model 18T-2 was an improved version of its predecessor, boosting 50 additional horsepower. The wings of the new model were swept back.

Die Curtiss 18T, inoffiziell als der Wasp und von der U.S. Navy als Kirkham bezeichnet war eines der ersten amerikanischen Dreidecker Kampf-flugzeuge das von Curtiss Engineering für die U.S. Navy entwickelt wurde.

Der stromlinienförmige und sehr "saubere" Rumpf trugen zu den Leistung des Flugzeugs zu. Die Grundkonstruktion war als Sperrholzschalen-bauweise ausgebildet und an einer inneren Struktur angebracht. Die Technik war eine Verfeinerung, derjenigen der großen Curtiss Flugboote. Im August 1918 stellte eine von Roland Rholfs gefloge 18T einen neuen Geschwindigkeitsweltrekord mit 262 km/h auf. Nicht nur die Geschwindigkeit war ein hervorstechendes Merkmal der Dreidecker: eine 18T-2 stellte im  Jahr 1919 mit 10.640 m einen neuen Höhenrekord auf.

Das Modell 18T-2 war eine verbesserte Version, die einen 50 PS stärkeren Motor hatte. Die Flügel des neuen Modells wurden zurück gepfeilt.

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Variants

Versionen

 

18T

18T-1

Two-seat fighter triplane, powered by a 400-hp Curtiss-Kirkham K-12 piston engine.

18T

18T-1

Zweisitziger Jagddreidecker, ange-trieben von einem 400 PS starken Curtiss-Kirkham K-12-Kolbenmotor.

 

18T-2

18T-1 with longer-span two-bay wings. Could be fitted with floatplane or landplane landing gear.

18T-2

18T mit längeren Spannweite. Konnte als Wasserflugzeug oder Land-flugzeug verwendet werden.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 
 

18T-1

18T-2

 
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Specifications

18T-1

Wingspan

Spannweite

9.75 m

Length

Länge

7.11 m

Height

Höhe

3.09 m

Wing area

Flügelfläche

26.75 m2

Engine

Motor

1 × Curtiss K-12 water-cooled 12-cylinder vee engine, 400 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

262 km/h

Empty weight

Leergewicht

898 kg

Loaded weight

Startgewicht

1'383 Kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,010 m

Range

Reichweite

?

Armament

Bewaffnung

2 × forward-firing synchronized 7.62 mm MG.

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Curtiss 18T

18T-1

A3325 - A3326

2

Total

2


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last update 27. June 2015

written 27. June 2015

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