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Curtiss CS- (Martin SC-)

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

The Curtiss CS (Model 31) was a reconnaissance and torpedo bomber aircraft used by the United States Navy during the 1920s. It was a large, single engine biplane with single-bay, unstaggered wings, the design conventional in all respects other than the fact that the lower wing was of greater span than the upper. The CS was built to allow its undercarriage to be quickly and easily swapped between wheeled, tailskid undercarriage, and twin pontoons for operation from water. Provision for the carriage of a torpedo was semi-recessed into the underside of the fuselage, blended in behind an aerodynamic fairing.

Curtiss produced six CS-1 prototypes for the Navy in 1923, which were mostly used for engine tests. Two examples of the improved CS-2 were built the following year and set a number of world speed, distance, and endurance records for seaplanes in its class. The Navy ordered both the CS-1 and CS-2 into production, but when Curtiss tendered with a price of $32,000 per aircraft, Martin undercut them with a tender of $25,200 for each CS-1 and $19,863 for each CS-2 and won the contract. Curtiss refused to provide full sets of drawings and data to Martin, so Martin-built machines were in part reverse-engineered from a Curtiss-built CS-1 provided by the Navy.

Martin-built SC-2s suffered from poor handling characteristics and soon earned the nickname "Sea Cow". Meanwhile, the Naval Aircraft Factory made extensive modifications to the two Curtiss CS-2s leading them to be redesignated CS-3.

Die Curtiss CS (Modell 31) war ein Aufklärer und Torpedobomber der United States Navy in den 1920er Jahren Es war ein großer, einmotoriger Doppeldecker mit geradem Flügel und einem  kon-ventionellen das Design ungeachtet der Tatsache, dass der untere Flügel eine größere Spannweite als der obere. Die CS konnte einfach vom Fahrwerk auf Schwimmer umgerüstet werden.  Auf der Unterseite konnte die Maschine ein Torpedo tragen das hinter einer aerodynamischen Verkleidung im Rumpf eingelassen war.

Curtiss produzierte 1923 sechs CS-1-Prototypen für die Marine, die überwiegend für den Motoren-tests verwendet wurden. Zwei verbesserte Maschinen wurden als CS-2 gebaut und im folgenden Jahr für eine Reihe von Geschwindig-keits-, Distanz- und Ausdauertests für Wasser-flugzeuge verwendet. Die Navy bestellte sowohl die CS-1 und CS-2 für die Produktion, aber Curtiss verlangte einen Preis von $32.000 pro Flugzeug, Martin unterbot Curtiss mit $25.200  für jede CS-1 und $19.863 für jede CS-2 und gewann so den Vertrag. Curtiss weigerte sich vollständige Sätze der Zeichnungen und Daten an zu Martin liefern,  so war Martin gezwungen anhand der bestehenden Curtiss CS-1 die Masse zu übernehmen.

Die von Martin gebauten SC-2 wiesen schlechte Flugeigenschaften auf und wurden bald als  "Seekuh" bezeichnet. Inzwischen machte der Naval Aircraft Factory umfangreichen Modi-fikationen an den beiden Curtiss CS-2 die später als CS-3 bezeichnet wurden.

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Variants

Versionen

Curtiss
CS-1

Initial prototypes, powered by 530 hp Wright T-2 engine. Six built by Curtiss.

Curtiss
CS-1

Prototypen angetrieben von einem 530 PS Wright T-2 Motor. Sechs gebaut durch Curtiss.

Martin
SC-1

Martin built production version of CS-1. 35 built.

Martin
SC-1

Martin gebaute Version der CS-1. 35 gebaut

Curtiss
CS-2

Improved version with 600 hp Wright T-3 engine and more fuel. One converted from CS-1 and two new built aircraft by Curtiss.

Curtiss
CS-2

Verbesserte Version mit 600 PS Wright T-3 Motor und mehr Treibstoff. Eine umgebaute CS-1 und zwei neue gebaute Maschinen durch Curtiss.

  Martin
SC-2

Martin built production version of CS-2. 40 built.

Martin
SC-2

Martin gebaute Version der CS-2. 40 gebaut

  Curtiss
CS-3

Modified CS-2, with geared engine. One converted.

Curtiss
CS-3

Modifizierte CS-2 mit verbessertem Motor. Eine Maschine umgebaut

Martin
T2M
Alternative designation for the Martin built SC series. Martin
T2M

Alternative Bezeichnung für die Martin gebaute SC Serie.

  Martin
XSC-6
Conversion of SC-1 with 730 hp Packard 1A-2500 engine. Martin
XSC-6

Umgebaute SC-1 mit 730 PS Packard 1A-2500 Motor.

  Martin
SC-6
SC-1 fitted with 1A-2500 engine. Martin
SC-6

SC-1 mit 1A-2500 Motor.

Martin
XSC-7
Conversion of CS-1 with T-3A engine and increased gross weight. Martin
XSC-7

Umbau einer SC-1 mit T-3A Motor und höherem Startgewicht.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

Delivered in the first half of 1925, the SC-1s were issued to VT-1, VT-2 and VS-1, beeng quickly followed into service with these and other units by the SC-2. By mid 1927, only one Fleet unit VT-2B, was flying SC-1 and SC-2; 15 of each type were serving in VN-3D8 training squadron at Pensacola.

Ausgeliefert in der ersten Hälfte des Jahres 1925 wurde die SC-1 von der Staffel VT-1, VT-2 and VS-1 verwendet, dicht gefolgt von der SC-2. Mitte 1927 verwendete nur noch die VT-2B die DC-1 und SC-2; 15 Maschinen diente in der Trainingsstaffel VN-3D8 in Pensacola.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

  A6501 (1923) A6500 (1923) A6505 (1923)
 

 

 

  A6731 (1924) A6732 (1924) A6935 (1925)
 

 

 

  VJ-2 (1926) VS-1 (1924) S-1 (1924)
 

 

 

  VT-1S (1925) VT-1S (1925) VT-1S (1926)
 

 

 

  VT-1 (1925) VT-1 (1926) VT-1 (1925)
 

 

 

  Curtiss CS-1 / VT-1B Martin SC-1 / VT-1B Martin SC-2 / VT-1
 

 

 

  VT-1 (1927) VT-1 (1927) Martin SC-2 / VT-2
 

 

 

  Martin SC-2 / VT-2 Martin SC-2 / VT-2 Martin SC-2 / VT-2
 

 

 

  VT-2 (1926) VT-2 (1926) VT-2 (1927)
 

 

 

  VT-2 (1926) VT-2 (1926) VT-2 (1927)
 

 

 

  VT-2 (1927) VT-2 (1926) VT-2 (1926)
 

 

 

  Martin SC-2 / VT-2 Martin SC-2 / VT-2B VT-2 (1927)
 

 

 

  Martin SC-2 / VT-4B Scouting Fleet NAS Hampton Roads (1926)
 

 

 

  NAS Pensacola (1925) Curtiss CS-2 NAS Pensacola NAS Pensacola (1927)
 

 

 

  Curtiss CS-2 Martin SC-1 Martin SC-1
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Specifications

CS-2

Wingspan

Spannweite

17.25 m

Length

Länge

11.51 m

Height

Höhe

4.47 m

Wing area

Flügelfläche

79.5 m2

Engine

Motor

1 × Wright T-3 water-cooled V12 engine, 585 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

166 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,271 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,820 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

2,438 m

Range

Reichweite

1,638 km

Armament

Bewaffnung

1 × rearward-firing machine gun, Up to 750 kg of Bombs

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Serail, Curtiss CS-
CS-1 A6500 - A6505 6
CS-2 A6731 - A6732 2
SC-1 A6801 - A6835 35
SC-2 A6928 - A6967 40

Total

83


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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