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The Curtiss CS (Model 31)
was a reconnaissance and torpedo bomber aircraft used by the United
States Navy during the 1920s. It was a large, single engine biplane with
single-bay, unstaggered wings, the design conventional in all respects
other than the fact that the lower wing was of greater span than the
upper. The CS was built to allow its undercarriage to be quickly and
easily swapped between wheeled, tailskid undercarriage, and twin
pontoons for operation from water. Provision for the carriage of a
torpedo was semi-recessed into the underside of the fuselage, blended in
behind an aerodynamic fairing.
Curtiss produced six CS-1
prototypes for the Navy in 1923, which were mostly used for engine tests.
Two examples of the improved CS-2 were built the following year and set
a number of world speed, distance, and endurance records for seaplanes
in its class. The Navy ordered both the CS-1 and CS-2 into production,
but when Curtiss tendered with a price of $32,000 per aircraft, Martin
undercut them with a tender of $25,200 for each CS-1 and $19,863 for
each CS-2 and won the contract. Curtiss refused to provide full sets of
drawings and data to Martin, so Martin-built machines were in part
reverse-engineered from a Curtiss-built CS-1 provided by the Navy.
Martin-built SC-2s suffered
from poor handling characteristics and soon earned the nickname "Sea Cow".
Meanwhile, the Naval Aircraft Factory made extensive modifications to
the two Curtiss CS-2s leading them to be redesignated CS-3. |
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Die Curtiss CS (Modell 31) war
ein Aufklärer und Torpedobomber
der United States Navy in den 1920er Jahren
Es war ein großer, einmotoriger Doppeldecker mit geradem Flügel und einem
kon-ventionellen das
Design ungeachtet der Tatsache, dass der untere Flügel eine größere
Spannweite als der obere. Die CS konnte einfach vom Fahrwerk auf Schwimmer
umgerüstet werden. Auf der Unterseite konnte die Maschine ein Torpedo
tragen das hinter einer aerodynamischen Verkleidung im Rumpf eingelassen
war.
Curtiss produzierte
1923 sechs CS-1-Prototypen für die Marine, die überwiegend für den
Motoren-tests verwendet wurden. Zwei verbesserte Maschinen wurden
als CS-2 gebaut und im folgenden Jahr für eine Reihe von Geschwindig-keits-,
Distanz- und Ausdauertests für Wasser-flugzeuge verwendet. Die Navy bestellte
sowohl die CS-1 und CS-2 für die Produktion, aber Curtiss verlangte einen
Preis von $32.000 pro Flugzeug, Martin unterbot Curtiss mit $25.200
für jede CS-1 und $19.863 für jede CS-2 und gewann so den Vertrag. Curtiss
weigerte sich vollständige Sätze der Zeichnungen und Daten an zu Martin
liefern, so war Martin gezwungen anhand der bestehenden Curtiss CS-1
die Masse zu übernehmen.
Die von Martin gebauten SC-2
wiesen schlechte Flugeigenschaften auf und wurden bald als "Seekuh"
bezeichnet. Inzwischen machte der Naval Aircraft Factory umfangreichen
Modi-fikationen an den beiden Curtiss CS-2 die später als CS-3 bezeichnet
wurden. |
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Delivered in the first half
of 1925, the SC-1s were issued to VT-1, VT-2 and VS-1, beeng quickly
followed into service with these and other units by the SC-2. By mid
1927, only one Fleet unit VT-2B, was flying SC-1 and SC-2; 15 of each
type were serving in VN-3D8 training squadron at Pensacola.
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Ausgeliefert
in der ersten Hälfte des Jahres 1925 wurde die SC-1 von der Staffel VT-1,
VT-2 and VS-1 verwendet, dicht gefolgt von der SC-2. Mitte 1927 verwendete
nur noch die VT-2B die DC-1 und SC-2; 15 Maschinen diente in der
Trainingsstaffel VN-3D8 in Pensacola. |