|
The Curtiss Model H was a
family of classes of early long-range
flying boats. Having transatlantic range and cargo carrying capacity by
design, the first H-2 class (soon dubbed "The Americans" by the Royal
Navy)
Curtiss next developed an enlarged version of the same design,
designated the Model H-8, with accommodation for four crew members. A
prototype was constructed and offered to the US Navy. This aircraft
would serve as the pattern for the Model H-12, used extensively by both
the Royal Navy and the US Navy.
As built, the Model
H-12s had 160 hp Curtiss V-X-X engines, but with these engines they were
underpowered, later aircraft received the Liberty engine.
The Model H-16, introduced in 1917, represented the final step in the
evolution of the Model H design. With longer-span wings, and a
reinforced hull similar to the Felixstowe flying boats, the H-16s were
powered by Liberty engines. |
|
Die Curtiss Modell H war eine
Familie von Langstrecken-Flugbooten. Vom Entwurf her hatten die ersten H-2
transatlantische Reichweite und Ladekapazität (Von der Royal Navy bald
"The Americans" genannt)
Curtiss entwickelte als nächstes
eine vergrößerte Version der gleichen Bauart, und bezeichnete das Modell
H-8, das Platz für vier Besatzungsmitglieder hatte. Ein Prototyp wurde
gebaut und der US Navy angeboten. Dieses Flugzeug diente als Vorlage
für das Modell H-12,das sowohl von der Royal Navy und der US-Navy verwendet
wurde.
Das
Modell H-12 hatte 160 PS Curtiss VXX Motoren mit diesen Motoren was das
Flugzeug zu schwach motorisiert, es erhielt später Liberty-Motoren.
Das Modell H-16, wurde im Jahr
1917 eingeführt, war der letzte Schritt in der Evolution des Modells H. Mit
vergrösserter Spannweite und einem verstärkten Rumpf ähnlich wie bei den
Felixstowe Flugboote wurden die H-16 von Liberty-Motoren angetrieben. |
|
H-8 |
Enlarged version of Curtiss
H-4, one built |
|
H-8 |
Vergrößerte Version der
Curtiss H-4, eine gebaute Maschine |
|
US Navy H-12s were kept at
home and did not see foreign service, but ran anti-submarine patrols
from their own naval stations. Twenty aircraft were delivered to the
U.S. Navy.
Some of the H-16s, however, arrived at bases in the UK in
time to see limited service just before the cessation of hostilities.
These aircraft remained in service through the end of World War I and
remained in U.S. Navy service for some years after the war.
|
|
Die US Navy
H-12 wurden nur in den USA eingesetzt und nicht in Europa, sie wurden zu
U-Boot-Patrouillen von Marinestationen aus eingesetzt. Zwanzig Flugzeuge
wurden an die US Navy geliefert.
Einige der H-16, erreichten jedoch Basen in Großbritannien und wurden
kurz vor der Einstellung der Feindseligkeiten eingesetzt. Diese Flugzeuge
blieb im Dienst der US Navy bis zum Ende des Ersten Weltkriegs und auch noch
einige Jahre darüber hinaus. |
|
Curtiss H- 1
(Not procured by the
US Navy) |
Curtiss H- 1
(Not procured by the
US Navy) |
Curtiss H- 4
(Not taken over by the
US Navy) |