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Curtiss HS Boat |
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Aircraft of the U.S.
Navy |
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Development |
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Entwicklung |
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The Curtiss HS- was a
single-engined patrol flying boat built for the US Navy
during World War I. Large numbers were built from 1917 to 1919, with
the type being used to carry out anti-submarine patrols from bases in
France from June 1918. The H14 was a conventional unequal-span, unstaggered biplane, powered by
two 100 Hp pusher Curtiss OXX engines mounted between the wings.
The prototype was converted
to a single-engined aircraft powered by a 200 hp Curtiss V-X-X
engine, also in a pusher
configuration, being redesignated as the Curtiss HS-1. The
prototype was again re-engined with the Liberty 12 engine, becoming the HS-1L.
Curtiss produced an
increased-span version, the HS-2 with span increased by 13.66 m and an
additional set of interplane struts, giving four-bay wings rather than
the three-bay wings of the HS-1L.
The HS-1L and HS-2L were
built in vast quantities: 675 by Curtiss themselves, and nearly as many
again by various contractors.
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Die Curtiss HS- war eine
einmotoriges Patrouillen- Flugboot für die US Navy während des Ersten
Weltkrieges das in großer Zahl gebaut von 1917 bis 1919 gebaut wurde.
Mit
dem Typ wurden von Juni 1918 an, Anti-U-Boot-Patrouillen von Stützpunkten in
Frankreich aus Durchgeführt. Die H14 war eine konventioneller Doppeldecker
umit ngleichen Spannweite, der von zwei 100 PS Curtiss OXX Motoren
angetrieben wurde, die zwischen den Flügeln montiert waren.
Der Prototyp wurde später in
einem einmotorige Version mit einem 200 PS Curtiss V-X-X Motor umgebaut und
als Curtiss HS-1 bezeichnet. Der Prototyp wurde nochmals umgebaut und mit
einem Liberty 12 Motor ausgerüstet und so als HS-1L bezeichnet.
Curtiss baute eine Version einer mit
größeren Spannweite von 13.66m und zusätzlichen Streben.
Die HS-1L und HS-2L wurden in
großen Stückzahlen von Curtiss selbst produziert, fast die gleiche Anzahl
wurde von verschieden andern Herstellern gebaut.
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Variants |
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Versionen |
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HS-1 |
Prototype with Curtiss V-X-X engine |
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HS-1 |
Prototype mit einem Curtiss
V-X-X Motor. |
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HS-1L |
Early production version of
HS-1 with Liberty engine and short span 18.92m wings. |
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HS-1L |
Frühe Produktionsversion er
HS-1 mit einem Liberty-Motor und kurzer Spannweite von 18.92m. |
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HS-2 |
Longer-span version with
Curtiss engine. |
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HS-2 |
Version mit grosser
Spannweite und Curtiss Motor. |
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HS-2L |
Definitive production
version with Liberty engine and long span 22.58 m wings. |
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HS-2L |
Definitive Serienversion
einem Liberty-Motor und großer Spannweite von 22.58m. |
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HS-3 |
Improved version of the
HS-2L, with new, wider hull and larger fin. |
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HS-3 |
Verbesserte Version der
HS-2L mit neuem Rumpf und größerem Heck. |
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Operational
history |
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Einsatzgeschichte |
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The HS-1L began to enter
service early in 1918, flying anti-submarine patrols from a number of
Naval Air Stations on the Eastern Seaboard of the United States, and
from the Panama Canal Zone. Large numbers of HS boats were also
used by U.S. Navy forces in France, with deliveries starting on 24. May
1918.
Following the Armistice, the HS boats based in Europe were scrapped
apart from four aircraft based in the Azores. It remained in use with the US Navy until 1928. |
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Die HS-1L wurde im Frühjahr
1918 in Dienst genommen und flog U-Boot-Patrouillen von verschiedenen
Marinestationen der Ostküste der Vereinigten Staaten und der
Panamakanal-Zone aus. Eine grosse Anzahl von HS Booten wurde auch von der U.S. Navy in Frankreich verwendet, die Auslieferungen begann am 24.. Mai 1918.
Nach dem Waffenstillstand wurden die HS Boote in Europa, abgesehen von
vier Flugzeugen auf der Azoren Basis, verschrottet. Sie blieb bis 1928 im
Einsatz bei der US Navy. |
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Drawings |
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Zeichnungen |
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NAS Hampton Roads |
NAS Hampton Roads |
NAS Pensacola |
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NAS Pensacola |
NAS Pensacola |
NAS Pensacola |
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NAS Pensacola |
NAS Pensacola |
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USNRF |
USNRF |
USNRF |
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USNRF |
USNRF |
USNRF |
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Azores |
Azores |
US Army |
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HS-2L 1-HR-14 |
HS-2L NAS San Diego |
HS-2L NAS Pensacola |
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HS-2L NAS Miami |
HS-2L |
HS-2L |
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HS-2L |
HS-2L |
HS-2L |
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HS-2L USMC |
HS-2L USMC |
HS-2L |
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HS-2L |
HS-2L |
HS-2L NAS San Diego |
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HS-2L USCG |
HS-2L RCAF |
HS-2L |
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HS-2L NAS North Island |
HS-2L USMC |
HS-2L |
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HS-2L |
HS-2L |
HS-2L |
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HS-2L NAS Pensacola |
HS-2L NAS Pensacola |
HS-2L NAS Pensacola |
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HS-2L Luke Field |
HS-2L NAS Pensacola |
HS-2L NAS North Island |
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HS-2L |
HS-3 |
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Specifications |
HS-2L |
Wingspan |
Spannweite |
22.58 m |
Length |
Länge |
11.88 m |
Height |
Höhe |
4.44 m |
Wing area |
Flügelfläche |
74,59 m |
Engine |
Motor |
1 × Liberty 12 water-cooled
V12 engine, 360 hp |
Maximum speed |
Höchstgeschwindigkeit |
133 Km/h |
Empty weight |
Leergewicht |
1'950 Kg |
Loaded weight |
Startgewicht |
2.917 Kg |
Climb Rate |
Steigrate |
1.2 m/s |
Service ceiling |
Gipfelhöhe |
1'590 m |
Range |
Reichweite |
832 Km |
Armament |
Bewaffnung |
1 x 7.6 mm MG
Up to 200 Kg of Bombs |
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Serial, Curtiss HS- |
HS-1 |
A800 |
1 |
HS-2L |
A801 - A814 |
14 |
HS-2L |
A815 |
(1) |
HS-2L |
A1099 - A1366 |
268 |
HS-2L |
A1367 - A1398 |
32 |
HS-2L |
A1399 - A1498 |
100 |
HS-2L |
A1499 - A1548 |
(50) |
HS-2L |
A1549 - A1948 |
400 |
HS-2L |
A1949 - A1999 |
51 |
HS-2L |
A2000 - A2207 |
(208) |
HS-2L |
A2217 - A2276 |
60 |
HS-2L |
A4228 - A4229 |
2 |
HS-2L |
A4231 - A4255 |
25 |
HS-2L |
A4256 - A4280 |
(25) |
HS-2L |
A5564 - A5569 |
6 |
HS-2L |
A5615 - A5618 |
4 |
HS-2L |
A5619 |
(1) |
HS-2L |
A5630 |
(1) |
HS-2L |
A5787 |
1 |
HS-2L |
A5808 |
1 |
HS-2L |
A6506 - A6513 |
8 |
HS-2L |
A6553 - A6556 |
4* |
HS-3 |
A5459 - A5462 |
4 |
HS-3 |
A5590 - A5591 |
2 |
Total |
947 |
* A-1149, A-1204, A-1215, A-1371 were remanufactured with serials in the
block A6553 - A6556 |
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