|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Curtiss R |
. |
|
Aircraft of the U.S.
Navy |
. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Development |
|
Entwicklung |
|
The Curtiss Model R was a
utility aircraft produced for the US Army and Navy during World War I.
It was a conventional, two-bay biplane with slightly staggered wings of
unequal span. The aircraft was provided with two open cockpits in tandem
and fixed tailskid undercarriage, but many were built for the Navy with
twin floats replacing the wheels. During the course of the war, Model Rs
were used for general liaison and communication duties, as well for
observation, training, and as air ambulances. In practice, the Curtiss
powerplants supplied with these aircraft proved insufficient and were
mostly replaced with Liberty engines. The Navy's Model R-3 floatplane
had extended-span, three-bay wings, and was intended for use as a
torpedo bomber. |
|
Die Curtiss Modell R war ein
Mehrzweckflugzeug der US Army und Navy das während des Ersten Weltkriegs
produzierte wurde. Es war ein konventioneller Doppeldecker mit leicht
gestaffelten Tragflächen ungleicher Spannweite. Das Flugzeug war mit zwei
offenen Cockpits in Tandemanordnung und einem festen Fahrwerk versehen.
Viele
waren für die Marine mit zwei Schwimmern ausgerüstet. Im Laufe des Krieges
wurden die R Modelle für die allgemeine Verbindungsaufgaben und
Kommunikation verwendet, sowie für die Luftbeobachtung, Schulung und als
Luftambulanz. Im Einsatz erwiesen sich die Flugzeuge mit Curtiss-Motoren als
unzureichend erwiesen und wurden meist mit Liberty-Motoren ersetzt. Das
Modell R-3 der Marine war Wasserflugzeug hatte verlängerte Spannweite und
war für den Einsatz als Torpedobomber vorgesehen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Variants |
|
Versionen |
|
R-3 |
Floatplane version for the
US Navy, with increased wingspan. Two built |
|
R-3 |
Schwimmerflugzeug der US
Navy mit verlängerter Spannweite. zwei gebaut |
|
R-6 |
Two-seat floatplane with
long span wings of R-3 but powered with Curtiss V-2-3 engine. 76
delivered to US Navy plus some floatplanes and landplanes for US Army.
|
|
R-6 |
Zweisitziges
Schwimmerflugzeug mit längerer Spannweite als die R-3 angetrieben von
einer Curtiss V-2-3 Motor. 76 Maschinen wurden an die US Navy plus
einige Maschienn für die US Army |
|
R-6L |
Model R-6 with 360 hp
Liberty L-12 engine. 40 converted from R-6 plus 122 built new. |
|
R-6L |
Model R-6 mit dem 360 PS
Liberty L-12 Motor. 40 R-6 umgebaut und 122 neue Maschinen. |
|
R-9 |
Two-seat bomber version for
the US Navy, similar to R-6. 40 built |
|
R-9 |
Doppelsitziger Bomber der US
Navy ähnlich der R-6. 40 Maschien gebaut |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Operational
history |
|
Einsatzgeschichte |
|
About the
quadron service, of the R-3, R 6 and R-9 is nothing concrete is known.
|
|
Über den
Staffeldienst der R-3, R-6 und R-9 ist nichts konkretes bekannt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Drawings |
|
Zeichnungen |
|
|
|
|
|
R-3 |
R-3 |
Curtiss R-3 |
|
|
|
|
|
Curtiss R-3 |
R-6 |
R-6L |
|
|
|
|
|
R-6L |
Curtiss R-6 |
Curtiss R-6 |
|
|
|
|
|
R-6L |
R-6L |
R-6L |
|
|
|
|
|
R-6L |
R-6L |
R-6L A893 |
|
|
|
|
|
R-6L A917 |
R-6L A991 |
R-6L |
|
|
|
|
|
Curtiss R-6 |
Curtiss R-6 |
Curtiss R-6L |
|
|
|
|
|
Curtiss R-6 |
Curtiss R-6 |
Curtiss R-6 |
|
|
|
|
|
Curtiss R-6 |
Curtiss R-9 |
Curtiss R-9 |
|
|
|
|
|
R-9 |
R-9 A917 |
R-9 A895 |
|
|
|
|
|
R-9 A326 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Specifications |
R-3 |
Wingspan |
Spannweite |
14,00 m |
Length |
Länge |
11,70 m |
Height |
Höhe |
? |
Wing area |
Flügelfläche |
46,90 m² |
Engine |
Motor |
1 × Curtiss V-X, 160 hp
|
Maximum speed |
Höchstgeschwindigkeit |
138 km/h |
Empty weight |
Leergewicht |
826 kg |
Loaded weight |
Startgewicht |
1.403 kg |
Climb Rate |
Steigrate |
? |
Service ceiling |
Gipfelhöhe |
? |
Range |
Reichweite |
? |
Armament |
Bewaffnung |
? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Serial, Curtiss R |
R-3 |
A66 - A67 |
2 |
R-6 |
A162 - A197 |
36 |
R-6 / R-6L |
A873 - A994 |
122 |
R-9 |
A302 - A341 |
40 |
Total |
200 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|