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Curtiss SB2C- Helldiver

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

The Curtiss SB2C- Helldiver, also known as the A-25 Shrike, is a dive bomber developed by Curtiss-Wright during World War II. As a carrier-based bomber with the United States Navy, in Pacific theaters, it supplemented and replaced the Douglas SBD Dauntless. Initially poor handling characteristics and late modifications caused lengthy delays to production and deployment, to the extent that it was investigated by the Truman Committee, which turned in a scathing report. This contributed to the decline of Curtiss as a company. Neither pilots nor aircraft carrier skippers seemed to like it. Nevertheless, the type was faster than the Dauntless, and by the end of the Pacific War, the Helldiver had become the main dive bomber and attack aircraft on USN carriers.

The first prototype made its maiden flight on 18 December 1940. It crashed on 8 February 1941 when its engine failed on approach, but Curtiss was asked to rebuild it. The fuselage was lengthened and a larger tail was fitted, while an autopilot was fitted to help the poor stability. The revised prototype flew again on 20 October 1941, but was destroyed when its wing failed during diving tests on 21 December 1941.The U.S. Navy would not accept the SB2C until 880 modifications to the design and the changes on the production line had been made, delaying the Curtiss Helldiver's combat debut until 11 November 1943 with squadron VB-17 on Bunker Hill.

Der Curtiss SB2C- Helldiver, auch bekannt als A-25 Shrike, ist ein Sturzkampfbomber, der von Curtiss-Wright während des Zweiten Weltkriegs entwickelt wurde. Als trägergestützter Bomber der United States Navy ergänzte und ersetzte er in pazi-fischen Theatern die Douglas SBD Dauntless. Anfänglich schlechte Flugeigenschaften und zu späte Modifikationen führten zu langen Verzöge-rungen bei Produktion und Einsatz, so dass dies vom Truman Committee untersucht wurde, das einen vernichtenden Bericht vorlegte. Dies trug zum Niedergang von Curtiss als Unter-nehmen bei. Weder Piloten noch Flugzeugträger-Kapitäne schienen es zu mögen. Trotzdem war der Typ schneller als die Dauntless, und am Ende des Pazifikkrieges war die Helldiver zum wichtigsten Sturzkampfbomber und Angriffsflugzeug auf USN-Trägern geworden.
Der erste Prototyp machte seinen Jungfernflug am 18. Dezember 1940. Er stürzte am 8. Februar 1941 ab, als sein Motor beim Anflug ausfiel, aber Curtiss wurde gebeten, ihn wieder aufzubauen. Der Rumpf wurde verlängert und ein grösseres Leitwerk eingebaut, während ein Autopilot eingebaut wurde, um die schlechte Stabilität zu verbessern. Der überarbeitete Prototyp flog am 20. Oktober 1941 erneut, wurde jedoch zerstört, als sein Flügel bei Sturzflugtest am 21. Dezember 1941 versagte. Die U.S. Navy akzeptierte die SB2C nicht bis 880 Änderungen am Design und die Änderungen an der Produktionslinie vorgenommen wurden, was das Kampfdebüt der Curtiss Helldiver bis zum 11. November 1943 mit der Staffel VB-17 auf Bunker Hill verzögerte.

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Variants

 

Versionen

  XSB2C-1

Prototype powered by a 1,700 hp R-2600-8 engine

XSB2C-1

Prototyp mit 1.700 PS R-2600-8 Motor

  SB2C-1
SBF-1
SBW-1

 Production version for United States Navy with four 12,7 mm wing guns and one 7.62 mm dorsal gun, 200 built

  SB2C-1
SBF-1
SBW-1

Erste Serienvariante mit vier 12,7 mm MGs in den Flügeln und einem 7,62 mm MG für den Bordschützen; 200 gebaut.

  SB2C-1A

Original designation for United States Army Air Corps version which became A-25A later used for 410 A-25As transferred to the United States Marine Corps. 

SB2C-1A

Ursprüngliche Bezeichnung der A-25A Shrike der United States Army Air Forces; 900 gebaut, 410 A-25A wurden später an das United States Marine Corps abgegeben.

  SB2C-1C

SB2C-1 with four 20mm wing cannons and hydraulically operated flaps, 778 built.

  SB2C-1C

SB2C-1 mit zwei 20 mm-Kanonen in den Flügeln und hydraulisch betätigten Klappen; 778 gebaut.

  XSB2C-2

One SB2C-1 fitted with twin floats in 1942

  XSB2C-2

Umbau einer SB2C-1 mit zwei Schwimmern 1942

  XSB2C-3

One SB2C-1 re-engined with a 1,900 hp R-2600-20

XSB2C-3

Eine SB2C-1 mit 1.900 PS R-2600-20.

  SB2C-3
SBF-3
SBW-3

 As SB2C-1 re-engined with a 1,900 hp R-2600-20 and four-bladed propeller, 1,112 built.

  SB2C-3
SBF-3
SBW-3

Serienversion mit R-2600-20 und Vierblatt-Propeller; 1.112 gebaut.

  SB2C-3E

SB2C-3s fitted with APS-4 radar

SB2C-3E

SB2C-3 mit APS-4 Radar.

  SB2C-4

SB2C-3 but fitted with wing racks for eight 5-inch rockets or 1,000 lb bombs, 2,045 built.

  SB2C-4

SB2C-3 mit acht Unterflügelstationen für 12,7 cm Raketen oder zwei 454 kg Bomben; 2.045 gebaut.

  SB2C-4E
SBF-4E
SBW-4E

SB2C-4s fitted with APS-4 radar.

  SB2C-4E
SBF-4E
SBW-4E

 SB2C-4 mit APS-4 Radar

  XSB2C-5

Two SB2C-4s converted as prototypes for -5 variant

XSB2C-5

Zwei SB2C-4 umgebaut zu SB2C-5-Prototypen mit größeren Tanks.

  SB2C-5
SBW-5

XSB2C-5 with increased fuel capacity, 970 built (2,500 cancelled)

SB2C-5
SBW-5

Seienversion der XSB2C-5; 970 gebaut (2.500 bei Kriegsende storniert)

  XSB2C-6

Two SB2C-1Cs fitted with 2,100 hp R-2600-22 engine and increased fuel capacity.

XSB2C-6

Umbau zweier SB2C-1C mit 2.100 PS R-2600-22 und größeren Tanks

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The SB2C remained in active postwar service in active duty US Navy squadrons until 1947 and in Naval Reserve aviation units until 1950.

Die SB2C blieb bis 1947 im aktiven Nachkriegs-dienst in Staffeln der U.S. Navy im aktiven Dienst und bis 1950 in Luftfahrteinheiten der Naval Reserve.

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Drawings

Zeichnungen

Bombing Squadrons

 

 

 

Curtiss VB-01 02.png (98321 Byte)
VB-1 (1943) VB-1 VB-2 (1944)
 

 

 

 
VB-2 (1944) VB-2 (1944)  
 

 

 

  Curtiss VB-03 01.png (94538 Byte)
  VB-3 (1945) VB-3
 

 

 

Curtiss VB-03 02.png (91359 Byte) Curtiss VB-03 03.png (95465 Byte)
VB-3 VB-3 VB-4 (1943)
 

 

 

Curtiss VB-04 01.png (92516 Byte)
VB-4 VB-4 (1944) VB-4 (1945)
 

 

 

Curtiss VB-04 02.png (97810 Byte)  
VB-4 VB-4 VB-4 (1946)
 

 

 

Curtiss VB-07 01.png (95958 Byte)    
VB-7    
 

 

 

VB-7 (1944) VB-7(1945) VB-7 (1945)
 

 

 

   
VB-8 (1944)    
 

 

 

Curtiss VB-08 01.png (94485 Byte) Curtiss VB-08 02.png (93406 Byte)
VB-8 VB-8 VB-8 (1944)
 

 

 

Curtiss VB-09 01.png (94841 Byte)
VB-8 (1944) VB-9 VB-9 (1945)
 

 

 

  Curtiss VB-10.png (91081 Byte) Curtiss VB-11.png (93813 Byte)
  VB-10 VB-11
 

 

 

Curtiss VB-12.png (89406 Byte) Curtiss VB-13 01.png (96286 Byte) Curtiss VB-13 02.png (94295 Byte)
VB-12 VB-13 VB-13
 

 

 

Curtiss VB-14 01.png (94879 Byte) Curtiss VB-15 01.png (91017 Byte)
VB-14 VB-15 (1944) VB-15
 

 

 

Curtiss VB-15 02.png (94583 Byte) Curtiss VB-16 01.png (90794 Byte) Curtiss VB-17 01.png (91073 Byte)
VB-15 VB-16 VB-17
 

 

 

Curtiss VB-17 02.png (93265 Byte)   Curtiss VB-17 04.png (93196 Byte)
VB-17 VB-17 VB-17
 

 

 

Curtiss VB-17 05.png (95405 Byte) Curtiss VB-18.png (95361 Byte)
VB-17 VB-18 VB-18 (1944)
 

 

 

Curtiss VB-19.png (93084 Byte) Curtiss VB-20 01.png (96084 Byte)
VB-19 (1944) VB-19 VB-20
 

 

 

Curtiss VB-20 02.png (92206 Byte)
VB-20 VB-20 (1945) VB-20 (1946)
 

 

 

Curtiss VB-80 01.PNG (95227 Byte) Curtiss VB-80 02.png (96239 Byte) Curtiss VB-80 03.png (90437 Byte)
VB-80 VB-80 VB-80
 

 

 

VB-81 (1945) VB-82 (1945) VB-82 (1946)
 

 

 

VB-83 (1945) VB-83 VB-83
 

 

 

Curtiss VB-84 02.png (91976 Byte)
VB-84 VB-84 VB-85 (1945)
 

 

 

Curtiss VB-85 02.png (91611 Byte) Curtiss VB-87 01.png (93503 Byte) Curtiss VB-87 02.png (95161 Byte)
VB-85 VB-87 VB-87
 

 

 

Curtiss VB-88 01.png (92173 Byte) Curtiss VB-93 01.png (94989 Byte)
VB-88 VB-89 (1945) VB-93
 

 

 

 
VB-94 (1945) VB-94 (1945)  
 

 

 

Curtiss VB-95 01.png (91025 Byte)
VB-95 VB-150 (1945) VB-153 (1946)
 

Attack Squadrons

 

 

 

VA-1A (1946) VA-1A (1947)  
 

 

 

Curtiss VA-13A.png (92266 Byte)
VA-9A (1947) VA-11A (1947) VA-13A
 

 

 

Curtiss VA-15A.png (92842 Byte) Curtiss VA-5B.png (92932 Byte) Curtiss VA-54.png (94534 Byte)
VA-15A VA-5B VA-54

Torpedo-Bomber Squadrons

 

 

 

Curtiss VT-17 01.png (92749 Byte) Curtiss VT-75.png (92324 Byte)
VT-17 VT-75

Photographic Squadrons

 

 

 

VD-2 (1944)  

Misc Units

 

 

 

 
Prototype (1943) NAS Kaneohe Bay (1945)  

Naval Reserve

 

 

 

Curtiss NARW 1.png (93570 Byte) Curtiss NARW 4.png (91126 Byte) Curtiss NARW 2.png (90188 Byte)
NARW- NARW- NARW-
 

 

 

NARW-83 (1947) NARW-87 (1948) NARW-72 (1949)
 

 

 

NARW-70 (1948) NARW-72 (1948) NARW-92 (1948)
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Specifications

SB2C-3

Wingspan

Spannweite

15,18 m

Length

Länge

11,18 m

Height

Höhe

4,01 m

Wing area

Flügelfläche

39.2 m²

Engine

Motor

1× Wright R-2600 Cyclone radial engine, 1,900 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

473 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,588 kg

Loaded weight

Startgewicht

7,600 kg

Climb Rate

Steigrate

8.9 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,600 m

Range

Reichweite

1,900 km

Armament

Bewaffnung

2 x 20 mm cannon 2 x 7.62 mm MG flexible, up to900 kg of bombs

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Serial, Curtiss SB2C- Helldiver
XSB2C-1 1758 1
SB2C-1 00001 - 00200 200
SBF-1 31636 - 31685 50
SBW-1 21192 - 21231 40
SBW-1 60010 - 60035 26
SB2C-1A 75218 - 75588 68
SB2C-1A 76780 - 76818 39
SB2C-1C 00201 - 00370 170
SB2C-1C 01008 - 01208 201
SB2C-1C 18192 - 18598 407
XSB2C-2 00005 1
SB2C-3 18599 - 19710 1112
SBF-3 31686 - 31835 150
SBW-3 21233 - 21645 413
SB2C-4 19711 - 21191 1481
SB2C-4 82858 - 83127 270
SBF-4E 31836 - 31935 100
SBW-4E 21646 - 21741 96
SBW-4E 60036 - 60209 174
XSB2C-5 18308 1
SB2C-5 83128 - 83751 624
SB2C-5 89120 - 89465 346
SBW-5 60210 - 60295 86
XSB2C-6 18620 - 18621 2

Total

6032


- Last update: 20. June 2023 Writen: 1. September 2010 - -
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