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Curtiss SC- Seahawk

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

The Curtiss SC-1 was designed as the successor to the OS2U Vought Kingfisher, the Curtiss SOC Seagull and the unsuccessful Curtiss SO3C Seamew. The first prototype was first flown on 16 February 1944, in October of the same years, the first series of planes for the U.S. Navy where accepted. These planes were delivered with a fixed landing gear, the float were later attached from the Navy. The main float, designed to incorporate a bomb bay, suffered substantial leaks when used in that fashion, and was modified to carry an auxiliary fuel tank. Under the wings the SC-1 was able to carry two dropablbe 227-Liter-Fueltanks. A total of 567 SC-1 where build.

  

In 1945 were also another ten SC-2 were built, which differ from the SC-1 by an increased 1,425 hp R-1820-76 engine, a canopy without strakes and a modified rear tail. Further orders were cancelled at the end of the war.

  

Die Seahawks flew until 1949, after she was finally replaced by helicopter.

Die Curtiss SC-1 war als Nachfolger der Vought OS2U Kingfisher, der Curtiss SOC Seagull und der erfolglosen Curtiss SO3C Seamew konzipiert. Der erste Prototyp startete am 16. Februar 1944, im Oktober des gleichen Jahren wurden die ersten Serienmaschinen von der U.S. Navy übernommen. Ausgeliefert wurden diese Exemplare noch mit einem festen Radfahrwerk, die Schwimmer wurden von der Navy selbst montiert. Zuerst wurde versucht, im Zentralschwimmer eine Bomben-ladung unterzubringen, Abdichtungsschwierigkeiten verhinderten dies jedoch. Stattdessen wurde dort zusätzliche Kraftstofftanks installiert, zusätzlich zu den zwei abwerfbaren 227-Liter-Tanks unter den Flügeln. Insgesamt wurden 567 SC-1 gebaut.

1945 wurden ebenfalls noch zehn SC-2 gebaut, die sich von der SC-1 durch den stärkeren 1.425 PS R-1820-76-Motor, eine Kanzel ohne Streben und ein verändertes Heckleitwerk unterschieden. Weitere Aufträge wurden bei Kriegsende storniert.

Die Seahawk flog bis 1949, danach wurde sie endgültig durch Hubschrauber ersetzt.

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Variants

Versionen

  SC-1

Serial version only 4 built

SC-1

Serienvariante nur 4 Maschinen wurde gebaut.

  SC-2

Version with different armament

SC-2

Version mit anderer Bewaffnung

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The SC-1 was used on the Battleships and Crusiers until 1950. 

Die SC-1 wurde auf den Schlachtschiffen und Kreuzern bis 1950 verwendet. 

Tailcodes 

VO-1B BA
VO-2B BB
VO-1C CA
VO-2C CB
VO-3C CI
VO-10C CC
VO-13C CE
VO-15C CF
VO-17C CH
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Drawings

Zeichnungen

Crusier Scout Squadrons

 
  VCS-4 (1945) VCS-9 (1946) VCS-13 (1945)
 
  VCS-16 (1945) VCS-18 (1944) VCS-19 (1945)

Observation Squadrons Battleship

   
  VO-1B VO-10 (1945)  

Observation Squadrons Crusier

 
  VO-1C (1947) VO-1C (1948) VO-3C (1948)
 
  VO-13C (1947) VO-13C (1948) VO-15C (1947)
 
  VO-17C (1947) VO-17C (1947)

Utility Squadrons 

 
  VU-2 (1948) VU-3 (1948)

Training Squadrons 

 
  SOSU-2 (1944) SOSU-3 (1945) SOSU-3 (1944)

Patrol Squadrons 

 
  VP-ML-5
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Specifications

SC-1

Wingspan

Spannweite

12.5 m

Length

Länge

11 m

Height

Höhe

5.48 m

Wing area

Flügelfläche

26 m²

Engine

Motor

1× Wright R-1820-62 Cyclone,
 9-cylinder radial engine, 1,350 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

504 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,867 kg

Loaded weight

Startgewicht

4,082 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

11,400 m

Range

Reichweite

1,000 km

Armament

Bewaffnung

2 × 12.7 mm machine guns, 

340 kg of Bombes

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Serial, Curtiss SC- Seahawk
XSC-1 34095 - 34096  2
XSC-1 35298 - 35300 3
SC-1 35301 - 35797 497
SC-1 93302 - 93367 (66)
SC-2 119529 - 119538 10
SC-2 119539 - 119778 (40)

Total

512


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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