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In
1947 the Navy issued a letter of intent to Douglas Aircraft for a
turboprop to be carrier-based. The need to operate off of Casablanca class
escort carriers dictated the use of a turboprop instead of jet power. The
advantages of turboprop engines over piston was in power to weight ratio
and the maximum power that could be practically generated. The advantage
over jets was that a turboprop ran at near full RPM all the time, and
thrust could be quickly generated by simply changing the propeller pitch.
While resembling the AD Skyraider, the A2D was an entirely different
airplane. Engine development problems delayed the first flight until May
1950. Allison failed to deliver a "production" engine until
1953, and while testing an XA2D- with that engine.By the summer of 1954,
the A4D- Skyhawk was ready to fly. The escort carriers were being
mothballed, and time had run out for the troubled A2D- program. Due
largely to the failure of
the Allison T40 program to produce a reliable engine, the Skyshark never
entered operational service.
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1947
beauftragt die US Navy Douglas Aircraft ein Turboprop Trägerflugzeug zu
entwickel. Für die Träher der Casablanca-Klasse wurde eine
Angriffsmaschine benötigt die über einen Turboprop-Motor und nicht einen
Strahlantrieb verfügte. Die Vorteile gegenüber einem konventionellen
Kolbenmotor lag in einer grösseren Leistung bei einem geringeren Gewicht.
Der Vorteil gegenüber einem Strahlantrieb war die bessere Möglichkeit mit
Verstellpropellern schnell die Leistung zu steigern. Die A2D ähnelte sehr
stark der AD Skyraider doch war es ein ganz anderes Flugzeug. Die
Entwicklung des Motors verzögerte den Erstflug bis zum Mai 1950. Allison
war in der Folge bis 1953 nicht in der Lage eine "Produktions"-Motor
zu liefern. Im Sommer 1954 war die A4D- Skyhawk zum Erstflug bereit. Die
Geleitträger der Casablanca-Klasse wurden stillgelegt und damit lief auch
die zeit für das A2D-Programm ab. Aufgrund des weitgehenden Scheiterns des
Allison T40-Programms einen zuverlässigen Motor zu entwickeln wurde die
Skyshark nie operativ eingesetzt.
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Specifications |
XA2D-1 |
Wingspan |
Spannweite |
15.24
m
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Length |
Länge |
12.58
m
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Height |
Höhe |
3.68
m
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Wing area |
Flügelfläche |
37
m²
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Engine |
Motor |
Allison XT-40-A-2 Turboprop,
3,800
kW
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Maximum speed |
Höchstgeschwindigkeit |
813
km/h
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Empty weight |
Leergewicht |
5,864
kg
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Loaded weight |
Startgewicht |
10,436
kg
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Climb Rate |
Steigrate |
37
m/s
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Service ceiling |
Gipfelhöhe |
14,664
m
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Range |
Reichweite |
3,520
km
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Armament |
Bewaffnung |
4×
20 mm cannon
up
to 2,500 kg Bombs
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