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Douglas R2D-

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

The Douglas DC-2 is a 14-passenger, twin-engined airliner that was produced by the American company Douglas Aircraft Company starting in 1934. It competed with the Boeing 247. In 1935, Douglas produced a larger version called the DC-3, which became one of the most successful aircraft in history.

United Airlines had exclusive right to the all metal twin-engine Boeing 247; rival TWA issued a specification for an all-metal aircraft. The Douglas response was more radical. When it flew on July 1, 1933, the prototype DC-1 had a robust tapered wing, retractable landing gear, and two 690 hp Wright radial engines driving variable-pitch propellers. It seated 12 passengers.An improved version for 14 passengers with more powerful engines made its first test flight on May 11, 1934. The DC-2 was born.

TWA was the launch customer for the DC-2 ordering twenty. The design impressed American and European airlines and further orders followed. A total of 130 civil DC-2s were built with another 62 for the United States military.

Die Douglas DC-2 ist ein zweimotoriges Verkehrs-flugzeug für 14 Passagiere, das ab 1934 von der amerikanischen Firma Douglas Aircraft Company hergestellt wurde. Sie konkurrierte mit der Boeing 247. Im Jahr 1935 produzierte Douglas eine größere Version, die DC-3, die zu einem der erfolgreichsten Flugzeuge der Geschichte wurde.

United Airlines hatte das Exklusivrecht für die zweistrahlige Boeing 247 in Ganzmetallbauweise; der Konkurrent TWA gab eine Spezifikation für ein Ganzmetallflugzeug heraus. Die Antwort von Douglas war radikaler. Der Prototyp der DC-1, der am 1. Juli 1933 in die Luft ging, hatte einen robusten, konischen Flügel, ein einziehbares Fahrwerk und zwei 690 PS starke Wright-Sternmotoren, die Verstellpropeller antrieben. Sie bot 12 Passagieren Platz. Eine verbesserte Version für 14 Passagiere mit stärkeren Motoren absolvierte ihren ersten Testflug am 11. Mai 1934. Die DC-2 war geboren.
TWA war der erste Kunde, der zwanzig DC-2 bestellte. Das Design beeindruckte amerikanische und europäische Fluggesellschaften, und es folgten weitere Aufträge. Insgesamt wurden 130 zivile DC-2 gebaut und weitere 62 für das US Militär.

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Variants

Versionen

  R2D-1

DC-2 for the U.S. Navy, five build

R2D-1

DC-2 für die U.S. Navy, fünf gebaut

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

Five standard airliners were ordered by the U.S. Navy, and were used as staff transport aircraft. Three went to the Navy, and were based at Anacostia, Pensacola and San Diego, while two went to the Marine Corps, and were based at Quantico, where they were operated by squadron VJ-6M. 

Fünf Standard-Flugzeuge wurden von der U.S. Navy bestellt, und wurden als Transportflugzeug eingesetzt. Drei ging an die Navy, und wurden  in Anacostia, Pensacola und San Diego verwendet, während zwei an das Marine Corps gingen und auf Basis von Quantico, wo sie von Staffel VJ-6M betrieben wurden.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 
 

VMJ-1

NAS Pensacola

 
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Specifications

R2D-1

Wingspan

Spannweite

25.90 m

Length

Länge

19.10 m

Height

Höhe

4.80 m

Wing area

Flügelfläche

87.30 m²

Engine

Motor

2 × Wright GR-1820-F53 Cyclone 9-cylinder radial engines, 730 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

338 km/h

Empty weight

Leergewicht

5,650 kg

Loaded weight

Startgewicht

8,420 kg

Climb Rate

Steigrate

310 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,930 m

Range

Reichweite

1,750 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity Zuladung

14 Passengers

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Douglas R2D-
R2D-1 9620 - 9621 2
R2D-1 9992 - 9994 3

Total

5


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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