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Douglas SBD- Dauntless

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

The Douglas SBD Dauntless is a World War II American naval scout plane and dive bomber that was manufactured by Douglas Aircraft from 1940 through 1944. The SBD was the United States Navy's main carrier-based scout/dive bomber from mid-1940 through mid-1944.

The Northrop BT-2 was developed from the BT-1 by modifications ordered in November 1937, and provided the basis of the SBD, which first entered service in mid-1939. In 1937, the Northrop Corporation was taken over by Douglas, and the active Northrop projects continued under Douglas Aircraft Corporation. Ed Heinemann led a team of designers who considered a development with a 1,000 hp Wright Cyclone engine.

During its combat service, the SBD proved to be an excellent naval scout plane and dive bomber. It possessed long range, good handling characteristics, maneuverability, potent bomb load, great diving characteristics from the perforated dive brakes, good defensive armament, and ruggedness.

Die Douglas SBD Dauntless ist ein amerika-nisches Marineaufklärungsflugzeug und Sturz-bomber aus dem Zweiten Weltkrieg, das von 1940 bis 1944 von Douglas Aircraft hergestellt wurde. Die SBD war von Mitte 1940 bis Mitte 1944 der wichtigste trägergestützte Scout/Sturzbomber der United States Navy.
Die Northrop BT-2 wurde aus der BT-1 im Novem-ber 1937 auf bestellte Modifikationen entwickelt und bildete die Grundlage der SBD, die erstmals Mitte 1939 in Dienst gestellt wurde. 1937 wurde die Northrop Corporation von Douglas übernommen, und die aktiven Northrop Projekte wurden unter der Douglas Aircraft Corporation fortgesetzt. Ed Heine-mann leitete ein Team von Designern, die eine Entwicklung mit einem 1.000 PS starken Wright Cyclone-Motor in Erwägung zogen.
Während ihres Kampfeinsatzt erwies sich die SBD als hervorragendes Aufklärungsflugzeug und Sturzbomber der Marine. Es besass eine grosse Reichweite, gute Flugeigenschaften, Manövrier-fähigkeit, starke Bombenlast, grossartige Eigen-schaften durch die perforierten Sturzflugbremsen, eine gute Verteidigungsbewaffnung und Robustheit.

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Variants

Versionen

  SBD-1

First version for the USMC, 57 build

SBD-1

Erste Version für die USMC, 57 gebaut,

  SBD-2

U.S. Navy version with increased fuel capacity and different armament, 87 build

SBD-2

Version der U.S. Navy mit mehr Treibstoff und anderer Bewaffnung, 87 gebaut

SBD-3

Improved version with self-sealing fuel tanks, and four machine guns und 1.000 PS R-1820-52-engine. 584 build

SBD-3

Verbesserte Version mit selbstabdichtenden Tanks und vier Maschinengewehren und 1.000 PS R-1820-52-Motor. 584 gebaut

SBD-3A
A-24

Version of the SBD-3 for the USAAF, 168 build

SBD-3A
A-24

Version der SBD-3 für die USAAF, 168 gebaut

SBD-4

Version with an 12-volt  electrical system, 780 build

SBD-4

Version mit einem 12 Volt Elektrosystem, 780 gebaut

SBD-4A
A-24A

Version of the SBD-4 for the USAAF, 170 build

SBD-4A
A-24A

Version der SBD-4 für die USAAF, 170 gebaut

SBD-4P

Small numbers of SBD-4s were converted into photo-reconnaissance aircraft.

SBD-4P

Eine geringe Anzahl SBD-4 wurden zu Photoaufklärern umgebaut.

SBD-5

Version with an 1,200 PS R-1820-60 engine and increased ammunition, 2.409 build

SBD-5

Version mit einem 1'200 PS R-1820-60 Sternmotor und erhöhtem Munitionsvorrat. 2.409 gebaut,

SBD-5A
A-24B

Version of the SBD-5 for the USAAF, 615 build

SBD-5A
A-24B

Version der SBD-5 für die USAAF, 615 gebaut

SBD-6

Final version with an 1,350 PS R-1820-66 engine,  451 build

SBD-6

Letzte Version mit einem 1'350 PS  R-1820-66 Motor, 451 gebaut

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

O

G

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

   
  VB-1

VB-2 (1941)

VB-3
 

 

 

     
  VB-5 VB-6 VB-8
 

 

 

     
  VB-9 VB-10 VB-16
 

 

 

     
  VB-17 VB-98 VB-305
 

 

 

     
  VB-306    

Composite Squadrons

 

 

 

     
  VC-22 VC-28 VC-29
 

 

 

     
  VC-40 VB-98 VB-305

Escort  Squadrons

 

 

 

     
  VGS-26 VGS-39  

Scout Squadrons

 

 

 

     
  VS-2 VS-3 VS-5
 

 

 

   
  VS-6

VS-37 (1944)

VS-41
 

 

 

     
  VS-51 VS-71 VS-72
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Specifications

SBD-5

Wingspan

Spannweite

12.65 m

Length

Länge

10.08 m

Height

Höhe

4.14 m

Wing area

Flügelfläche

30.19 m²

Engine

Motor

1× Wright R-1820-60 radial engine, 1,200

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

410 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,905 kg

Loaded weight

Startgewicht

4,853 kg

Climb Rate

Steigrate

8.6 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,780 m

Range

Reichweite

1,240 km

Armament

Bewaffnung

2 × 12.7 mm machine guns
1 × 7.62 mm flexible  machine guns
1,020 kg of Bombs
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Serials Douglas SBD- Dauntless
SBD-1 1596 - 1631 36
SBD-1 1735 - 1755 21
SBD-2 2102 - 2188 87
SBD-3 4518 - 4691 174
SBD-3 03185 - 03384 200
SBD-3 06492 - 06701 210
SBD-4 06702 - 06991 290
SBD-4 10317 - 10806 490
SBD-5 10807 - 10956 150
SBD-5 10957 - 11066 110
SBD-5 28059 - 28829 771
SBD-5 28831 - 29213 383
SBD-5 35922 - 36421 500
SBD-5 36433 - 36932 500
SBD-5 54050 - 54599 550
SBD-5A 09693 - 09752 60
XSBD-6 28830 1
SBD-6 54600 - 55049 580

Total

4563


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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