.

Grumman AF- Guardian

.

Aircraft of the U.S. Navy

.
.
.
 

Development

Entwicklung

The Grumman AF Guardian was the first purpose-built anti-submarine warfare (ASW) aircraft system to enter service in the United States Navy. It consisted of two airframes, one for detection gear, the other for weapons. Designed as mixed-power aircraft, with a Pratt & Whitney Double Wasp radial engine in the nose and a Westinghouse turbojet in the tail. This was found to be unsuitable and the jet engine was removed without ever having been used in flight. The Guardian entered service in October 1950 as the largest single-engine, piston-engined aircraft ever used by the US Navy.
All the required equipment could not be fitted into a single aircraft, consequently two variants would be produced, one as a "hunter" and another as a "killer." The "hunter" aircraft would not carry any armament,but instead two additional crew members and a ventral radome for APS-20 search radar. This aircraft, the XTB3F-1S, first flew in November 1948.
The "killer" deleted the cannon of the torpedo bomber, but retained the bomb bay, added a third crewmember, a searchlight, and short-range radar, and (as the XTB3F-2S) first flew in January 1949.
In 1952, the "hunter" AF-3S was introduced, fitting a magnetic anomaly detector (MAD) for the detection of submerged submarines; 40 of this variant were built. The last Guardian was delivered to the Navy in March 1953, with a total of 389 built.

Die Grumman AF Guardian war der erste speziell für die U-Bootjagd (ASW) entwickelte Flugzeug für die United States Navy.Die AF Guardian wurde ursprünglich als Torpedobomber mit Strahl- und Propellertriebwerk geplant, um sich Angriffen schneller entziehen zu können. Das Strahltriebwerk machte aber große Probleme, und es wurde nie im Flug eingesetzt.Die Guardian ist bis heute das größte jemals in Serie produzierte einmotorige Kolbenmotorflugzeug
Alle erforderlichen Geräte konnte nicht in einem einzigen Flugzeug eingebaut werden, es wurden daher zwei Varianten hergestellt, eine als "Hunter = Jäger" und anderen als "Killer = Zerstörer". Dabei suchte ein Flugzeug U-Boote mittels APS-20 Radar, während ein zweites Flugzeug dazu diente, die U-Boote anzugreifen. Dieses Flugzeug, flog die XTB3F-1S, erstmals im November 1948.
Der "Killer" hatte keine Kanonen und Torpedos an Bord, doch den Bomenschacht. Ein drittes Besatzungsmitglied für das Angriffsradar und den Suchscheinwerfer, sie flog (als XTB3F-2S)  erstmals im Januar 1949.
Im Jahre 1952 wurde die AF-3S "Hunter"  eingeführt, ausgerüstet mit einem magnetischen Anomalie-Detektor (MAD) zum aufspüren von getauchten U-Booten, 40 dieser Variante wurden gebaut.
Die letzte Guardian wurde im  März 1953 an die Marine ausgeliefert, insgesamt wurden 389 Maschinen gebaut.

.
 

Variants

Versionen

  XTB3F-1

Three prototypes of two-seat torpedo bomber

XTB3F-1

Prototyp eines Torpedobombers, drei gebaut.

  XTB3F-1S

One XTB3F-1 with turbojet removed and ventral radome

XTB3F-1S

Prototyp mit großem Radar unter dem Rumpf und Strahltriebwerk

  AF-2S

Killer Production variant with 2400hp R-2800-48 engines, 190 built.

AF-2S

Killer Version Scheinwerfer AN/AVQ-2 und Bewaffnung 190 Flugzeuge gebaut

  AF-2W

Hunter variant with seaKiller variant similar to AF-2S, 156 built.

AF-2W

Version mit Radargerät AN/APS-20, 156 Flugzeuge gebaut

  AF-3S

Killer variant similar to AF-2S with retractable MAD boom, 40 built.

AF-3S

Verbesserte Version der AF-2S mit MAD-Ausleger, 40 gebaut.

.
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

The Guardian saw service in the patrol role during the Korean war, however, shortly afterwards, it began to be replaced by the Grumman S2F Tracker, with the last AF retired on 31 August 1955.

Die Guardian wurde im Korea-Krieg als Seeaufklärer eingesetzt, aber kurz danach durch die Grumman S2F Tracker ersetzt. Die letzte AF ging am 31. August 1955 in den Ruhestand.

.
 

Drawings

Zeichnungen

 

Air Anti-Submarine Squadrons

 
 
  VS-20 (1953) VS-21 (1953) VS-21 (1954)
 
  VS-22 (1952) VS-24 (1951) VS-24 (1953)
 
  VS-25 (1950) VS-25 (1951) VS-27 (1953)
 
  VS-30 (1953) VS-30 (1954) VS-31 (1953)
 
  VS-31 (1953) VS-36 (1953) VS-37 (1955)
 
  VS-39 (1954) VS-801 (1952) (later VS-30) VS-831 (1952) (later VS-36)
   
  VS-931 (1952) (later VS-20) VS-931 (1952) (later VS-20)  
 

Test an Evaluation Squadrons

 
     
  VX-1 (1950)    
 

Naval Reserve

 
 
  NARW-65 Akron NARW-71 Denver NARW-74 Jacksonville
 
  NARW-77 Los Alamitos NARW-77 Los Alamitos NARW-77 Los Alamitos
 
  NARW-82 New Orleans NARW-83 New York NARW-83 New York
 
  NARW-87 Oakland NARW-87 Oakland NARW-91 South Weymouth
     
  NARW-93 Willow Grove    
.
Specifications

AF-2S

Wingspan

Spannweite

18,49 m

Length

Länge

13,21 m

Height

Höhe

4,93 m

Wing area

Flügelfläche

52,02 m²

Engine

Motor

18-Zylinder-Sternmotor Pratt & Whitney R-2800-48W, 2420 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

510 km/h

Empty weight

Leergewicht

6'613 kg

Loaded weight

Startgewicht

11'567 kg

Climb Rate

Steigrate

9.4 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

9'905 m

Range

Reichweite

2414 km

Armament

Bewaffnung

907-kg-Torpedo / 2 907-kg-Bomben / 2 726-kg-Wasserbomben

.
Serial, Grumman AF- Guardian
XTB3F-1 90504 - 90506 2
AD-2W / AD-2S 123088 - 123117 30
AD-2W / AD-2S 124188 - 124209 22
AD-2W / AD-2S 124778 - 124849 72
AF-2S 126720 - 126737 18
AF-2W 126738 - 126755 18
AF-2S 126756 - 126821 66
AF-2W 126822 - 126835 14
AF-2S 129196 - 129242 47
AF-2W 129258 - 129299 104
AF-3S 129243 - 129257 15
AF-3S 130364 - 130388 25
AF-2W 130389 - 130404 16

Total

449


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -