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Grumman TF-  / C-1 Trader

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

In 1952 the United States Navy typed this aircraft the XS2F-1 Tracker and flew it for the first time on December 4th of that year. During the rest of the 1950s 3 major variants emerged, the C-1 Trader being one of them. The C-1 (originally the TF-1) was outfitted to carry nine passengers or 3500 pounds of cargo and first flew in January 1955.

 Through out the 1960s and 1970s the C-1 Trader carried mail and supplies to aircraft carriers on station in the Pacific Ocean during the Vietnam War and also served as a trainer for all weather carrier operations.

Over its production life 83 C-1 Traders were built plus four EC-1A Tracers which were converted into electronic countermeasure aircraft. The last C-1 was retired from US Navy service in 1988.

Am 4. Dezember 1952 flog die  XS2F-1 Tracker als U-Bootjäger zum ersten Mal. Im Lauf der 1950er Jahre entwickelten sich aus dieser Maschine die C-1 Trader selber und die Luftraumüberwachungs-variante E-1 Tracer. Die C-1 Trader, die erste Bezeichnung war TF-1, war ausgelegt um 1750 kg Fracht oder neun Passagiere aufzunehmen. Ihr Erstflug war im Jahr 1955.

Jahrzehnten 1960 und 1970 flogen diese Maschinen hauptsächlich Post und dringend benötigte Ersatzteile zu den Flugzeugträger-Verbänden auf See vor der Küste Vietnams und wurden als Trainingsmaschine für All-Wetter-Flugzeugträgerlandungen genutzt.

Es wurden insgesamt 83 Maschinen der C-1 Trader gebaut, plus vier EC-1A für die elektronische Kriegführung. Die letzte Maschine wurde 1988 außer Dienst gestellt.

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Variants

Versionen

  TF-1
C-1A

Carrier Onboard Delivery version of the S2F Tracker with enlarged fuselage for 9 passengers, 87 built.

  TF-1
C-1A
Carrier Onboard Delivery Version der S2F Tracker mit vergrössertem Rumpf für 9 Passagiere, 87 Maschien.
  TF-1Q
EC-1A

Electronic Countermeasures conversion of the TF-1, four conversions.

  TF-1Q
EC-1A
Version für die elektronische Kriegführung, vier umgabeute Maschinen.
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The C-1A served with the Transport Squadrons VR-21, VR-22, VR-23, VR-24, VR-30, VRC-40 and VRC-50. Most carrier in the UIS Navy had its own transport plane called COD Carrier on Bord Delivery. 

Die C-1A dienten in den Transportstaffeln VR-21, VR-22, VR-23, VR-24, VR-30, VRC-40 and VRC-50. Fast jeder träder der US Navy hatte sein eigenes Transportflugzueg das COD genannt wurde (Carrier on Bord Delivery).

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Drawings

Zeichnungen

 

Transport Squadrons

  USN C-1A VR-21.png (82611 Byte) Grumman C-1A VR-22.png (84139 Byte)  VR-23-01.png (84091 Byte)
  VR-21 VR-22 VR-23
  USN C-1A VR-24 01.png (84006 Byte) USN C-1A VR-24 02.png (84666 Byte) VR-24-04.png (86085 Byte)
  VR-24 VR-24 VR-24
  USN C-1A VR-24 03.png (90173 Byte) VR-30-01.png (86663 Byte)
  VR-24 VR-30
 

Anti Submarine Squadrons

  Grumman C-1A VS-31.png (104728 Byte)
  VS-31
 

Carrier COD

  CVA-10-01.png (89955 Byte) CVA-19-01.png (90495 Byte) USN C-1A CVA-33.png (87904 Byte)
  CVA-10 USS Yorktown CVA-19 USS Hancock CVA-31 USS B. H. Richard
  USN C-1A CVA-43.png (84059 Byte) USN C-1A CVA-60.png (85331 Byte) USN C-1A CVA-62.png (88631 Byte)
  CVA-43 USS Coral Sea CVA-60 USS Saratoga CVA-62 USS Indeendence
  CVA-62-02.png (90655 Byte) Grumman C-1A CVA-63.png (90331 Byte) USN C-1A CVA-67.png (88609 Byte)
  CVA-62 USS Indeendence CVA-63 USS Kitty Hawk CVA-67 USS J. F. Kennedy
 

Naval Air Station

  USN C-1A Mildenhall.png (85297 Byte)  
  NAF  
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Specifications

C-1A

Wingspan

Spannweite

 21.2 m

Length

Länge

 12.9 m

Height

Höhe

4.9 m

Wing area

Flügelfläche

 ?

Engine

Motor

 2× Wright R-1820-82WA Cyclone 9-cylinder radial  engine, 1,525 hp  each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

 462 km/h

Empty weight

Leergewicht

 8,504 kg

Loaded weight

Startgewicht

 13,222 kg

Climb Rate

Steigrate

 ?

Service ceiling

Gipfelhöhe

 ?

Range

Reichweite

 2,092 km

Armament

Bewaffnung

 ?

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Serial, Grumman C-1 Trader

C-1A

136748 - 136782

35

C-1A

136784

1

C-1A

136786

1

C-1A

136789 - 136792

4

C-1A

146016 - 146057

42

EC-1A

136783 + 136785
136787 + 136788

4

Total

87


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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