.

Grumman F8F- Bearcat

VF-112-02.png (71932 Byte)

Contents

Inhalt

  Development     Entwicklung  
  Variants     Versionen  
  Operational history     Einsatzgeschichte  
  Drawings / Markings     Zeichnungen / Markierungen  
  Specifications     Technische Daten  
  Serials     Seriennummern  
..

Development

Entwicklung

Designed for the interceptor fighter role, the design team's aim was to create the smallest, lightest fighter that could fit around the Pratt & Whitney R-2800 engine. In comparison with the Vought F4U Corsair, the initial Bearcat (F8F-1) was marginally slower but was more maneuverable and climbed more quickly. Its huge Aero Products four-bladed propeller required a long landing gear. An additional benefit of the inward retracting units was a wide track, which helped counter propeller torque on takeoff and gave the F8F good ground and carrier deck handling. For the first time in a production Navy fighter, a bubble canopy offered 360° visibility.

Für die Abfangjäger Rolle entworfen, hatte das Design-Team das Ziel, die kleinste, leichteste Maschine, die rund um den Pratt & Whitney R-2800-Motor passt zu entwerfen. Im Vergleich zur Vought F4U Corsair, war die erste Bearcat (F8F-1) nur geringfügig langsamer, aber manövrierbarer und stieg schneller. Der grosse Aero Products Vierblattpropeller erforderte ein langes Fahrwerk. Ein weiterer Vorteil des nach innen einziehenden Fahrwerks war die breite Spur, welche den grossen Drehmoment Propeller beim Start gut ausglich und der F8F eine guten Boden- und Träger-Deck Handhabung gaben. Zum ersten Mal in einem Navy Jagdflugzeug, wurde eine Vollglashaube die 360° Sicht bietet eingebaut.

Variants

Versionen

XF8F-1

Prototype aircraft, two built

  XF8F-1

Prototypen, zwei Maschinen

F8F-1

Standard version, armed with four 12.7 mm machine guns, powered by a Pratt & Whitney R-2800-34W radial piston engine.

F8F-1

Standard Version. bewaffnet mit vier 12.7 mm Maschinengewehren, angetrieben von einem Pratt & Whitney R-2800-34W Motor.

  F8F-1B

Fighter version, armed with four 20 mm cannons

  F8F-1B

Jägerversion, bewaffnet mit vier 20 mm Kanonen

 

F8F-1D

Small numbers of F8F-1s were converted into drone control aircraft.

F8F-1D

Einige F8F-1 Maschinen wurden zu Drohnenkontrollflugzeugen umgabaut. 

 

F8F-1N

Night fighter version, equipped with an APS-19 radar.

F8F-1N

Nachtjäger version, ausgerüstet mit dem APS-19 Radar

 

F8F-2

Improved version, armed with four 20 mm cannons, powered by a Pratt & Whitney R-2800-30W radial piston engine, 293 built.

F8F-2

Verbesserte Version. bewaffnet mit vier 20 mm Kanonen, angetrieben von einem Pratt & Whitney R-2800-30W Motor, 293 gebaut.

 

F8F-2D

Small numbers of F8F-2s were converted into drone control aircraft.

F8F-2D

Einige F8F-2 Maschinen wurden zu Drohnenkontrollflugzeugen umgabaut. 

 

F8F-2N

Night fighter version, equipped with an APS-19 radar.

F8F-2N

Nachtjäger version, ausgerüstet mit dem APS-19 Radar

 

F8F-2P

Photo-reconnaissance version, fitted with camera equipment, armed with two 20 mm cannons.

F8F-2P

Version für Fotoaufklärung, ausgerüstet mit Kameras, bewaffnet mit zwei 20 mm Kanonen.

       

Operational history

Einsatzgeschichte

The Grumman F8F- Bearcat was introduced in the US Navy in the final days of the WWII. Postwar, the F8F became a major U.S. Navy fighter plane, equipping 24 fighter squadrons. 1950 all frontline Squadrons had been reequipped with more modern Fighters and the Bearcat was relegated to the Naval Reserve. In the Naval Reserve the Bearcat was flown until 1957.

Die Grumman F8F-Bearcat wurde in der US-Marine in den letzten Tagen des Zweiten Weltkriegs eingeführt.Der Nachkriegszeit wurde die F8F das Kampfflugzeug US-Navy, rund 24 Jagdstaffeln flogen die Maschine. 1950 hatten alle Frontstaffeln auf modernere Jäger umgerüstet und die Bearcat wurde in die Naval Reserve verbannt. In der Naval Reserve wurde die Bearcat bis 1957 geflogen.

Drawings

Zeichnungen

Fighter Squadrons

VF-1L-01.png (70785 Byte) VF-11-01.png (67676 Byte) VF-11-02.png (71746 Byte)
VF-1L VF-1A (Later VF-11) VF-11

VF-11-03.png (71811 Byte) VF-12-01.png (68698 Byte) VF-12-02.png (71306 Byte)
VF-11 VF-2A (Later VF-12) VF-12

VF-13-01.png (70067 Byte) VF-31-01.png (67503 Byte) VF-31-02.png (71498 Byte)
VF-13 VF-3 (Later VF-31) VF-3A (Later VF-31)

VF-31-03.png (72471 Byte) VF-32-01.png (70810 Byte) VF-32-02.png (71582 Byte)
VF-31 VF-4A (Later VF-32) VF-32

VF-33-01.png (72006 Byte) VF-34-01.png (68143 Byte) VF-34-02.png (68472 Byte)
VF-33 VF-20 (Later VF-34) VF-9A (Later VF-34)

VF-34-03.png (69488 Byte) VF-34-04.png (71995 Byte) VF-51-01.png (68782 Byte)
VF-91 (Later VF-34) VF-34 VF-5A (Later VF-51)

VF-52-01.png (71262 Byte) VF-52-02.png (70515 Byte) VF-53-01.png (70615 Byte)
VF-6A (Later VF-52) VF-52 VF-53
VF-61-01.png (75470 Byte) VF-61-03.png (75385 Byte) VF-61-02.png (71123 Byte)
VF-17 (Later VF-61) VF-5B (Later VF-61) ..VF-61

..

..

VF-62 VF-63 VF-63

VF-71-01.png (68864 Byte) VF-71-02.png (68096 Byte) VF-71-03.png (67555 Byte)
VF-18 (Later VF-71) VF-7A (Later VF-71) VF-71

VF-72-02.png (68957 Byte) VF-72-03.png (73168 Byte) .VF-73-01.png (69153 Byte)
VF-8A (Later VF-72) VF-72 VF-73

VF-74-02.png (71493 Byte) VF-74-03.png (69549 Byte) VF-74-04.png (75108 Byte)
VF-10A (Later VF-74) VF-92 (Later VF-74) VF-74

? VF-111-01.png (70652 Byte) VF-111-02.png (71207 Byte)
VF-93 VF-11A (Later VF-111) VF-111
VF-112-01.png (72224 Byte) VF-112-02.png (71932 Byte) VF-113-01.png (72511 Byte)
VF-12A (Later VF-112) VF-112 VF-113

VF-131-01.png (70477 Byte) VF-131-02.png (68804 Byte) VF-132-01.png (69616 Byte)
VF-13A (Later VF-131) VF-131 VF-14A (Later VF-151)

VF-132-02.png (70002 Byte) VF-133-01.png (70707 Byte) VF-151-01.png (69433 Byte)
VF-132 VF-133 VF-15A (Later VF-151)

VF-151-02.png (68745 Byte) VF-152-01.png (69467 Byte) VF-152-02.png (72140 Byte)
VF-151 VF-16A (Later VF-152) VF-152

VF-171-01.png (69925 Byte)
  VF-17A (Later VF-171) VF-171

VF-191-01.png (69395 Byte) VF-191-02.png (72108 Byte) VF-191-03.png (71750 Byte)
VF-19 (Later VF-191) VF-19 (Later VF-191) VF-19 (Later VF-191)

VF-191-04.png (74572 Byte) VF-191-05.png (71389 Byte) VF-191-06.png (74702 Byte)
VF-19A (Later VF-191) VF-19A (Later VF-191) VF-191

VF-192-02.png (70185 Byte) VF-192-03.png (72454 Byte) VF-192-04.png (75486 Byte)
VF-20A (Later VF-192) VF-20A (Later VF-192) VF-192

VF-80 VF-193 VF-153 (Later VF-194)

..

..

VF-194    

Bomber Fighter Squadrons

VF-72-01.png (71067 Byte) VF-192-01.png (67775 Byte) VF-74-01.png (69530 Byte)
VBF-18 (Later VF-72) VBF-19 (Later VF-192) VBF-20 (Later VF-74)

Photographic Composite Squadrons

VC-61-01.png (74951 Byte)
VC-61 VC-62

Utility Squadrons

VC-2-01.png (74892 Byte) ? VC-4-01.png (80160 Byte)
VU-2 VU-3 VU-4

VC-5-01.png (78980 Byte) VC-7-01.png (76760 Byte) ?
VU-5 VU-7 VU-10

Misc.  Squadrons

VCN-1-01.png (72528 Byte) ..

..

VCN-1

Test and Evaluation Squadrons

VX-2-01.png (78981 Byte) ..

..

VX-2

Training Squadrons

ATU-002-01.png (72355 Byte) ATU-100-01.png (72345 Byte) CASU-1-01.png (70483 Byte)
ATU-2 ATU-100 CASU-1

CASU-5-01.png (65766 Byte) CASU-6-01.png (66988 Byte) CQTU-4-01.png (71976 Byte)
CASU-5 CASU-6 CQTU-4

NATTU-01.png (72020 Byte) NATTU-02.png (73060 Byte)
NATTU NATTU

Marines Training Squadrons

..

..

VMFT-10

Naval Reserve

NARW-66-01.png (78784 Byte) NARW-66-02.png (80462 Byte) ..NARW-71-01.png (70741 Byte)
NARW-66 NARW-66 NARW-71
NARW-71-02.png (77898 Byte) NARW-88-01.png (78672 Byte)
NARW-71 NARW-88 NARW-72
NARW-86-01.png (74537 Byte) ..

..

NARW-72 NARW-85 NARW-92
NARW-89-01.png (69054 Byte)
NARW-92 NARW Spokane NARW Birmingham
NARW-89-02.png (78004 Byte)
NARW Birmingham

Specifications

Technische Daten

 
Specifications F8F-2

Wingspan

Spannweite

10.92 m

Length

Länge

8.61 m

Height

Höhe

4.21 m

Wing area

Flügelfläche

22,67 m²

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney R-2800-34W "Double Wasp"  2,100 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

678 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,207 kg

Loaded weight

Startgewicht

5,873 kg

Climb Rate

Steigrate

23.2 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

11,796 m

Range

Reichweite

1,778 km

Armament

Bewaffnung

4 × 12.7 mm machine guns  454 kg of bombs

...

Serials

Seriennummern

Grumman Bearcat

XF8F-1

90460 - 90461

2

XF8F-1

94753

1

F8F-1

90437 - 90459

23

F8F-1

94752

1

F8F-1

94754 - 95498

745

XF8F-2 95049 + 95330 2

F8F-1B

122087 - 122152

66

F8F-1B 121463 - 121522 60
F8F-2 -2N -2P 121523 - 121792 270
F8F-2 -2N -2P 122614 - 122708 95

Total

..

1265


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -