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Grumman S-2 Tracker

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

The Grumman G-89 Tracker was the first purpose-built, single airframe anti-submarine warfare (ASW) aircraft to enter service with the U.S. Navy. Designed and initially built by Grumman, the Tracker was of conventional design propeller-driven with twin radial engines, a high wing that could be folded for storage on aircraft carriers, and tricycle undercarriage. The type was exported to a number of navies around the world. Introduced in 1952, the Tracker and its E-1 Tracer derivative saw service in the U.S. Navy until the mid-1970s, and its C-1 Trader derivative until the mid-1980s, with a few aircraft remaining in service with other air arms into the 21st century. Argentina and Brazil are the last countries to still use the Tracker.

   

The Tracker was intended as a replacement for the Grumman AF- Guardian. The Guardian operated in two aircraft "hunter-killer" pairs, with one aircraft (the AF2-W) carrying the detection gear to find the submarine and to direct the second aircraft, the AF-2S, which carried weapons to attack and destroy the submarine. The Tracker combined both functions in one aircraft, saving deck space aboard carriers and making for more efficient operations.

Both the two XS2F-1 prototypes and 15 S2F-1 production aircraft were ordered at the same time, on 30 June 1950. The first flight was conducted on 4 December 1952, and production aircraft entered service with VS-26, in February 1954. Grumman produced 1,185 Trackers and another 99 aircraft were manufactured in Canada under license by de Havilland Canada.

Die Grumman G-89 Tracker war das erste speziell gebaute, einteilige U-Boot-Kriegsflugzeug (ASW), das bei der U.S. Navy in Dienst gestellt wurde. Die von Grumman entworfene und ursprünglich gebaute Tracker hatte ein konventionelles Design, Propeller-antrieb mit zwei Sternmotoren, einem hohen Flü-gel, der zur Lagerung auf Flugzeugträgern zusam-mengeklappt werden konnte, und einem Dreirad-fahrwerk. Der Typ wurde an zahlreiche Marinen auf der ganzen Welt exportiert. Die 1952 eingeführte Tracker und sein E-1 Tracer Derivat waren bis Mitte der 1970er Jahre bei der U.S. Navy im Einsatz, sein C-1 Trader-Derivat bis Mitte der 1980er Jahre, wobei einige Flugzeuge noch bei anderen Luftwaffen im Einsatz waren das 21. Jahrhundert. Argentinien und Brasilien sind die letzten Länder, die den Tracker noch nutzen.
Die Tracker war als Ersatz für den Grumman AF-Guardian gedacht. Die Guardian operierte mit zwei „Jäger-Killer“-Flugzeugpaaren, wobei ein Flugzeug (die AF-2W) die Erkennungsausrüstung trug, um das U-Boot zu finden und das zweite Flugzeug, die AF-2S, die Waffen trug um anzugreifen unddas U-Boot zu zerstören. Die Tracker kombinierte beide Funktionen in einem Flugzeug, was an Bord von Flugzeugträgern Platz an Bord sparte und einen effizienteren Betrieb ermöglichte.
Sowohl die beiden XS2F-1-Prototypen als auch 15 S2F-1-Serienflugzeuge wurden gleichzeitig am 30. Juni 1950 bestellt. Der Erstflug war am 4. Dezember 1952, und im Februar 1954 wurden Serienmaschinen bei der VS-26 in Dienst gestellt. Grumman produzierte 1.185 Tracker und weitere 99 Flugzeuge wurden in Kanada unter Lizenz von de Havilland Canada hergestellt.

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Variants

Versionen

 

XS2F-1

Two prototype anti-submarine warfare aircraft powered by 1,450 hp R-1820-76WA engines

 

XS2F-1

Zwei Prototypen des U-Jagdflug-zeuges mit zwei 1,450 PS R-1820-76WA  Motoren

 

S2F-1
S-2A

Initial production variant with two 1,525 hp R-1820-82WA engines, 740 built.

 

S2F-1
S-2A

Erste  Produktionsvariante mit zwei 1,525 PS R-1820-82WA Motoren, 740 Maschinen gebaut.

 

S2F-1T
TS-2A

Trainer conversion of S2F-1

 

S2F-1T
TS-2A

Trainerversion der S2F-1

  S2F-1U
US-2A

Utility conversion of S2F-1

  S2F-1U
US-2A

Mehrzweckversion der S2F-1

 

S2F-1S

S-2B

S2F-1 conversion with Julie - Jezebel detection equipment

 

S2F-1S

S-2B

S2F-1 mit der Julie - Jezebel Ausrüstung

  US-2B

Utility conversion of S2F-1S

  US-2B

Mehrzweckversion der S2F-1S

 

S2F-2
S-2C

S2F-1 with asymmetrical (port-side) extension of bomb bay, slightly enlarged tail surfaces, 77 built

 

S2F-2
S-2C

S2F-1 mit asymmetrischen Bombenschacht und vergrösserten Höhenrudern, 77 Maschinen gebaut. 

 

S2F-2P
RS-2C

Photo reconnaissance conversion of S2F-2

 

S2F-2P
RS-2C

Photoaufklärungsvariante der S2F-2

 

S2F-2U

US-2C

Utility conversion of S2F-2

 

S2F-2U

US-2C

Mehrzweckversion der S2F-2

 

S2F-3

S-2D

Version with enlarged forward fuselage, enlarged tail surfaces, additional fuel capacity, and enlarged engine nacelles bays for 32 sonobouoys, 100 built.

 

S2F-3

S-2D

Version mit verlängertem Rumpf, vergrösserten Höhenrudern höherer Treibstoffkapazität sowie  grösseren Treibwerksgondeln mit 32 Sonarbojen. 100 Maschinen gebaut.

 

RS-2D

Photo reconnaissance conversion of S2F-3

 

RS-2D

Photoaufklärungsvariante der S2F-3

 

ES-2D

Electronic trainer conversion of the S-2D

 

ES-2D

Elektronischer Trainer der S-2D

 

US-2D

Utility conversion of S2F-2

 

US-2D

Mehrzweckversion der S2F-2

 

S2F-3S

S-2E

As S2F-3 but with Julie - Jezebel equipment, 252 built.

 

S2F-3S

S-2E

S2F-3 mit der Julie - Jezebel Ausrüstung, 252 Maschinen gebaut.

 

S2F-1S1
S-2F

S2F-1S fitted with updated Julie - Jezebel equipment

 

S2F-1S1
S-2F

S2F-1S mit der verbesserten Julie - Jezebel Ausrüstung

 

US-2F

Utility conversion of S2F-1S1

 

US-2F

Mehrzweckversion der S2F-1S1

 

S-2G

S-2E conversions with updated electronics.

 

S-2G

S-2E mit verbesserter elektronischer Ausrüstung

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

O

G

.
 

Drawings

Zeichnungen

 

Anti Submarine Squadrons

 
 

 

 

  VS-20 (1955) VS-20 (1956) VS-20 (1956)
 

 

 

  VS-20 (1962) VS-21 (1955) VS-21 (1956)
 

 

 

  VS-21 (1956) VS-21 (1957) VS-21 (1958)
 

 

 

  VS-21 (1958) VS-21 (1959) VS-21 (1961)
 

 

 

  VS-21 (1963) VS-21 (1964) VS-21 (1966)
 

 

 

  VS-21 (1967) VS-21 (1969) VS-21 (1970)
 

 

 

  VS-21 (1973) VS-22 (1955) VS-22 (1956)
 

 

 

  VS-22 (1956) VS-22 (1960) VS-22 (1962)
 

 

 

  VS-22 (1964) VS-22 (1965) VS-22 (1967)
 

 

 

  VS-22 (1968) VS-22 (1970) VS-22 (1971)
 

 

 

  VS-22 (1972)

VS-23 (1954)

VS-23 (1955)

 

 

 

 

VS-23 (1956)

VS-23 (1956)

VS-23 (1957)

 

 

 

 

VS-23 (1958)

VS-23 (1960)

VS-23 (1961)
 

 

 

  VS-23 (1961) VS-23 (1962) VS-23 (1963)
 

 

 

  VS-23 (1964) VS-23 (1964) VS-23 (1966)
 

 

 

  VS-23 (1967) VS-23 (1968) VS-23 (1968)
 

 

 

  VS-24 (1956) VS-24 (1961) VS-24 (1962)
 

 

 

  VS-24 (1963) VS-24 (1964) VS-24 (1964)
 

 

 

  VS-24 1965 VS-24 (1966) VS-24 (1968)
 

 

 

 

VS-24 (1969)

VS-24 (1971) VS-24 (1972)
 

 

 

  VS-24 (1973) VS-24 (1974) VS-24 (1974)
 

 

 

  VS-25 (1956) VS-25 (1961) VS-25 (1962)
 

 

 

  VS-25 (1963) VS-25 (1964) VS-25 (1965)
 

 

 

  VS-25 (1966) VS-25 (1967) VS-25 (1968)
 

 

 

  VS-26 (1954) VS-26 (1955) VS-26 (1955)
 

 

 

  VS-26 (1956) VS-26 (1961) VS-26 (1962)
 

 

 

  VS-26 (1964)

VS-27 (1955)

VS-27 (1956)

 

 

 

 

VS-27 (1957)

VS-27 (1959)

VS-27 (1960)

 

 

 

 

VS-27 (1961)

VS-27 (1962)

VS-27 (1965)
 

 

 

 
 

VS-27 (1969)

VS-27 (1969)

 

 

 

 

 

VS-27 (1971)

VS-27 (1972)

VS-27 (1973)

 

 

 

USN VS-27 2 S-2E.png (69291 Byte) USN VS-27 3 S-2E.png (69071 Byte) USN VS-28 01 S-2A.png (68542 Byte)
  VS-27 VS-27 VS-28
 

 

 

USN VS-28 02 S-2E.png (68856 Byte) USN VS-28 03 S-2E.png (69512 Byte) USN VS-28 05 S-2E.png (68643 Byte)
  VS-28 VS-28 VS-28
 

 

 

USN VS-28 04 S-2G.png (68098 Byte)
  VS-28 VS-28 (1974) VS-28 (1974)
 

 

 

USN VS-29 1 S-2B.png (62304 Byte) USN VS-29 2 S-2E.png (62204 Byte) USN VS-29 4 S-2E.png (61675 Byte)
  VS-29 VS-29 VS-29
 

 

 

USN VS-29 3 S-2E.png (62118 Byte) USN VS-30 1 S-2F.png (75310 Byte) USN VS-30 2 S-2D.png (74918 Byte)
  VS-29 VS-30 VS-30
 

 

 

USN VS-30 3 S-2D.png (73647 Byte) USN VS-30 4 S-2E.png (73461 Byte) USN VS-30 5 S-2G.png (76141 Byte)
  VS-30 VS-30 VS-31
 

 

 

VS-31-01.png (92679 Byte) USN VS-31 3 S-2A.png (68885 Byte) USN VS-31 4 S-2A.png (68912 Byte)
  VS-31 VS-31 VS-31
 

 

 

USN VS-31 7 S-2E.png (72813 Byte) USN VS-31 6 S-2E.png (72376 Byte) USN VS-31 5 S-2E.png (71305 Byte)
  VS-31 VS-31 VS-31
 

 

 

USN VS-31 9 S-2G.png (70960 Byte) VS-32-01.png (93380 Byte)
  VS-31 (1973) VS-31 VS-32
 

 

 

USN VS-32 02 S-2B.png (71404 Byte) USN VS-32 03 S-2B.png (71362 Byte) USN VS-32 04 S-2F.png (72304 Byte)
  VS-32 VS-32 VS-32
 

 

 

USN VS-32 05 S-2E.png (72158 Byte) USN VS-32 06 S-2E.png (71550 Byte) USN VS-33 01 S-2B.png (67860 Byte)
  VS-32 VS-32 VS-33
 

 

 

USN VS-33 02 S-2E.png (66857 Byte) USN VS-33 03 S-2E.png (67463 Byte) USN VS-33 04 S-2E.png (69768 Byte)
  VS-33 VS-33 VS-33
 

 

 

USN VS-33 05 S-2E.png (68783 Byte) USN VS-34 1 S-2C.png (67382 Byte) USN VS-34 2 S-2D.png (65658 Byte)
  VS-33 VS-34 VS-34
 

 

 

USN VS-34 3 S-2D.png (66725 Byte) USN VS-35 01 S-2F.png (71653 Byte) USN VS-35 02 S-2D.png (73821 Byte)
  VS-34 VS-35 VS-35
 

 

 

USN VS-35 03 S-2D.png (72013 Byte) USN VS-35 04 S-2E.png (68644 Byte) USN VS-35 05 S-2E.png (69689 Byte)
  VS-35 VS-35 VS-35
 

 

 

VS-36-01.png (95995 Byte) USN VS-36 1 S-2A.png (72149 Byte) USN VS-36 2 S-2A.png (74008 Byte)
  VS-36 VS-36 VS-36
 

 

 

USN VS-36 3 S-2D.png (74339 Byte) VS-37-01.png (91225 Byte) VS-37-02.png (98129 Byte)
  VS-36 VS-37 VS-37
 

 

 

USN VS-37 03 S-2A.png (66790 Byte) USN VS-37 04 S-2D.png (71670 Byte) USN VS-37 05 S-2E.png (73377 Byte)
  VS-37 VS-37 VS-37
 

 

 

USN VS-37 06 S-2E.png (74183 Byte) USN VS-37 07 S-2G.png (74408 Byte) USN VS-37 08 S-2G.png (73939 Byte)
  VS-37 VS-37 VS-37
 

 

 

USN VS-37 09 S-2G.png (73012 Byte) VS-38-01.png (90298 Byte) USN VS-38 02 S-2A.png (68079 Byte)
  VS-37 VS-38 VS-38
 

 

 

USN VS-38 03 S-2D.png (69155 Byte) USN VS-38 04 S-2E.png (71704 Byte) USN VS-38 05 S-2E.png (69011 Byte)
  VS-38 VS-38 VS-38
 

 

 

USN VS-38 06 S-2E.png (69010 Byte) VS-39-01.png (94184 Byte)
  VS-38 VS-38 (1975) VS-39
 

 

 

VS-39-02.png (93889 Byte) USN VS-39 3 S-2C.png (70678 Byte) USN VS-39 4 S-2A.png (71316 Byte)
  VS-39 VS-39 VS-39
 

 

 

USN VS-39 5 S-2D.png (70207 Byte) USN VS-39 6 S-2E.png (71363 Byte) USN VS-41 01 S-2F.png (67269 Byte)
  VS-39 VS-39 VS-41
 

 

 

USN VS-41 03 S-2D.png (66066 Byte) USN VS-41 02 S-2D.png (66734 Byte) USN VS-41 05 S-2E.png (67642 Byte)
  VS-41 VS-41 VS-41
 

 

 

USN VS-41 04 S-2E.png (68016 Byte)

  VS-41 VS-42 (1962) VS-70 (1970)
 

 

 

..
  VS-71 (1971) VS-71 (1973) VS-72 (1972)
 

 

 

  VS-72 (1975) VS-73 (1973) VS-73 (1973)
 

 

 

  VS-81 (1972) VS-81 (1974) VS-82 (1972)
 

 

 

  VS-82 (1974) VS-83 (1972) VS-83 (1974)
 

Training Squadrons

 
 

 

 

     
 

VT-27

VT-28

VT-31

 

 

 

 

VT-86 (1973)

NTTU-Glynco

NATTU Memphis

 

Composite Squadrons

 
 

 

 

 

VC-1 1966

VC-1 1969

VU-2 1964

 

 

 

 

VU-2 1964

VC-2 1968

VC-2 1969

 

 

 

..
 

VC-2 1971

VC-2 1973

VC-2 1974

 

 

 

 

VU-3 1963

VU-3 1964

VC-3 1967

 

 

 

   
 

VC-3 1969

VC-4

VC-5

 

 

 

     
 

VC-7

VC-8

VC-10

 

Misc Units

 
 

 

 

  VX-1 (1955) VX-1 (1956)

VX-1 (1957)

 

 

 

  VX-1 (1967) VX-1 (1968)

VX-1 (1970)

 

 

 

   
  VAW-11 (1960)

VX-4

VX-5

 

 

 

     
 

VAQ-33

VA-AW-33

VA-AW-35

 

Naval Reserve

 
 

 

 

 

NARW-66 1959

NARW-66 1960

NARW-66 1968
 

 

 

  NARW-66 1970 NARW-74 1970 NARW-75 1956
 

 

 

  NARW-75 1965 NARW-75 1969 NARW-87 (1956)
 

 

 

  NARW-87 (1956) NARW-87 (1957) NARW-87 VS-872 1961
 

 

 

  NARW-87 VS-873 1961 NARW-87 VS-873 1962 NARW-87 1965
 

 

 

  NARW-87 1966 NARW-87 1969 NARW-87 1969
.
Specifications

S-2A

Wingspan

Spannweite

21.23 m

Length

Länge

12.88 m

Height

Höhe

4.95 m

Wing area

Flügelfläche

?

Engine

Motor

2× Wright R-1820-82WA radial engines, 1,525 PS each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

450 km - h

Empty weight

Leergewicht

8,310 kg

Loaded weight

Startgewicht

11,860 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,700 m

Range

Reichweite

2,170 km

Armament

Bewaffnung

2× homing torpedoes , depth charges, or mines in the bomb bay

6× underwing hardpoints for torpedoes, depth charges, or rockets

.

Serial, Grumman S-2 Tracker

XS2F-1

129137 - 129138

2

YS2F-1

129139 - 129153

15

S2F-1

133045 - 133328

284

S2F-2 133329 - 133388 60

S2F-1

136393 - 136747 355
S2F-2 140103 - 140120  (18)

S2F-1

144696 - 144731 38
S2F-1 147549 - 147561 

13

S2F-1 147577 1
S2F-1 147636 - 147645  10
S2F-1 148278 - 148303  26
S2F-1 149037 - 149049  13
S2F-1 149843 - 149844  2

S2F-3

147531 - 147537 

7

S2F-3

147538

(1)

S2F-1 147646 - 147647 (2)
S2F-3 147868 - 147895  28
S2F-3 148717 - 148752  36
S2F-3 149228 - 149256  29
S-2E 149257 - 149275  19
S-2E 149845 - 149892  48
S-2E 150601 - 150603  3
S-2E 151638 - 151685  48
S-2E 152332 - 152379  48
S-2E 152798 - 152845  48
S-2E 153559 - 153582  24
S-2E 153583 - 153594 (12)
S-2E 153595 - 153608 14

Total

1'169


- Last update: 14. August 2023 Writen: 1. September 2010 - -
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