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The Kaiser-Fleetwings XBTK-1
was a dive and torpedo bomber developed for the US Navy starting
in 1944. It was entered in a US Navy
competition against the Douglas XBTD-1 Destroyer II, Martin XBTM-1
Mauler, and Curtiss
XBTC-1. To keep the airplane size down it was decided that all stores
would be carried externally.
The first XBTK-1 was finally completed in March 1945, making its first
flight on 12 April 1945. The flight testing revealed inadequate engine
cooling and severe fuselage vibration. Resolution of these problems and
the replacement of the R-2800-22W engine, which was already out of
production. After the end of the Second World War the US Navy cut orders
from 20 to 10 aircraft.
However, by early 1946 procurement of new planes was drastically cut
down and the BTK found its role already filled by the Douglas AD
Skyraider and Martin AM Mauler. In May 1946 it was decided to complete
three airframes already in production. Continued testing revealed
problems when the aircraft was spun, and the US Navy finally terminated
the contract on 3 September 1946, as there was no need for the aircraft
anymore. The five prototypes were scrapped. |
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Die Kaiser-Fleetwings XBTK-1 war
ein Sturzkampf/Torpedobomber der ab 1944 für die US Navy entwickelt
wurde. Die US Navy suchte
in einem Wettbewerb zwischen der Douglas XBTD-1 Destroyer II, Martin XBTM-1
Mauler, und Curtiss XBTC-1 die beste Maschine. Um die Flugzeuggröße zu
minimieren wurde beschlossen, dass alle Waffen extern getragen werden
würden.
Die erste XBTK-1 wurde schliesslich im März 1945 fertig gestellt, der
Erstflug fand am 12. April 1945 statt. Die Flugerprobung zeigte eine
unzureichende Motorkühlung und schwere Vibrationen im Rumpf . Die Lösung
dieser Probleme war der Austausch des R-2800-22W-Motors, der bereits aus der
Produktion war. Nach dem
Ende des Zweiten Weltkriegs kürzte die US-Navy die Bestellungen von 20 auf
10 Flugzeuge.
Allerdings wurde von Anfang 1946 die Beschaffung neuer Flugzeuge drastisch
gekürzt und die BTK fand ihre Rolle bereits von der Douglas AD Skyraider und
Martin AM Mauler besetzt. Im Mai 1946 wurde beschlossen, drei Flugzeugzellen
bereits in der Produktion waren fertig zu stellen. Test ergaben Probleme,
wenn das Flugzeug in eine Vrille geriet, die US Navy kündigte schliesslich
den Vertrag am 3. September 1946, da es keine Notwendigkeit für das Flugzeug
mehr mehr. Die fünf Prototypen wurden verschrottet |
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Specifications |
XBTK-1 |
Wingspan |
Spannweite |
14.83 m |
Length |
Länge |
11.86 m |
Height |
Höhe |
4.78 m |
Wing area |
Flügelfläche |
35.30 m2 |
Engine |
Motor |
1 × Pratt & Whitney
R-2800-34W 18-cylinder radial piston engine, 2,100 hp |
Maximum speed |
Höchstgeschwindigkeit |
600 km/h |
Empty weight |
Leergewicht |
4,517 kg |
Loaded weight |
Startgewicht |
7,159 kg |
Climb Rate |
Steigrate |
18.0 m/s |
Service ceiling |
Gipfelhöhe |
10,180 m |
Range |
Reichweite |
2,205 km |
Armament |
Bewaffnung |
2 x 20 mm
up to 910 of Bombs |
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