.

Lockheed TV-2 / T-33A Seastar

.

Aircraft of the U.S. Navy & U.S: Marines Corps

.
.
.
 

Development

 

Entwicklung

The Lockheed P-80 Shooting Star was the first jet fighter used operationally by the United States Army Air Forces during World War II. Designed and built by Lockheed in 1943 and delivered just 143 days from the start of design, production models were flying.

The XP-80 had a conventional all-metal airframe with a slim, low wing and tricycle landing gear. It was the first operational jet fighter in which the engine was recessed into the fuselage, a format already used on the German Heinkel He 178 V1 of 1939 and the later British Gloster E.28/39 Demonstrator of 1941. The first prototype with the Halford H1 engine flew for the first time on 8 January 1944, with Lockheed test pilot Milo Burcham at the controls.

The Shooting Star entered service at the end of 1944 with 12 pre-production YP-80A aircraft. A 13th YP-80A was converted into the only F-14 photo reconnaissance model and was lost in a crash in December 1944. 1714 production aircraft were delivered to the U.S. Air Force.

Die Lockheed P-80 Shooting Star war der erste Düsenjäger, der während des Zweiten Weltkriegs von den United States Army Air Forces eingesetzt wurde. Die von Lockheed 1943 entworfene und gebaute Maschine wurde nur 143 Tage nach ihrer Entwicklung ausgeliefert und ging in Produktion.
Die XP-80 hatte eine konventionelle Ganzmetall-Zelle mit einem schlanken, niedrigen Flügel und einem Dreiradfahrwerk. Sie war das erste einsatzfähige Düsenjagdflugzeug, bei dem das Triebwerk im Rumpf versenkt war, ein Format, das bereits bei der deutschen Heinkel He 178 V1 von 1939 und dem späteren britischen Gloster E.28/39 Demonstrator von 1941 verwendet wurde. Der erste Prototyp mit dem Halford-H1-Triebwerk flog erst-mals am 8. Januar 1944, mit Lockheed-Testpilot Milo Burcham am Steuer.
Die Shooting Star wurde Ende 1944 mit 12 Vorserienflugzeugen vom Typ YP-80A in Dienst gestellt. Eine 13. YP-80A wurde zum einzigen F-14-Fotoaufklärungsmodell umgebaut und ging bei einem Absturz im Dezember 1944 verloren. 1714 Serienflugzeuge wurden an die U.S. Air Force ausgeliefert.

 

The Lockheed T-33 Shooting Star (or T-Bird) is a subsonic American jet trainer aircraft. It was produced by Lockheed and made its first flight in 1948. The T-33 was developed from the Lockheed P-80/F-80 starting as TF-80C in development, then designated T-33A. The two-place T-33 jet was designed for training pilots already qualified to fly propeller-driven aircraft.

Der Lockheed T-33 Shooting Star (oder T-Bird) ist ein subsonisches amerikanisches Jet-Trainer-Flugzeug. Es wurde von Lockheed hergestellt und machte seinen ersten Flug im Jahr 1948. Die T-33 wurde von der Lockheed P-80 / F-80 als TF-80C in der Entwicklung entwickelt, dann T-33A bezeich-net. Die T-33 Jet wurde für das Training von Piloten entwickelt, die bereits für das Fliegen von Propellerflugzeugen qualifiziert waren.

.
 

Variants

 

Versionen

  TV-1 (TO-1)
F-80B

U.S. Navy designation of P-80B, 50 transferred to USN in 1949

TV-1 (TO-1)
F-80B
US Navy Bezeichnung der P-80B, 50 an die USN übergeben
  TV-2 (TO-2)
T-33B

Two-seat land-based jet training aircraft for the US Navy

  TV-2 (TO-2)
T-33B
Zweisitziger landgestützter Strahl-trainer der US Navy
  TV-2KD

TV-2s converted into drone directors

  TV-2KD TV-2 die zu Drohnenkontrollflug-zeugen umgebaut wurden.
  QT-33A

T-33As converted into target drones.

QT-33A T-33A die als Drohnen eingesetzt wurden.
.
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

O

G

.
 

Drawings

Zeichnungen

TO-1, TV-1

 

 

 

  Prototype (1946) NATC (1950) Point Mugu (1950)
 

 

 

  Point Mugu (1951)

VMF-311 (1948)

VMF-311 (1949)

 

 

 

 

VMF-311 (1950)

VF-52 (1949) VF-52 (1950)
 

 

 

  NARW-69 (1954)

NARW-70 (1955)

NARW-87 (1957)

 

 

 

  NARW-92 (1954)

FAWTUPac (1949)

NAS Moffett Flied (1949)

 

 

 

  ATU-3 (1951 ATU-3 (1951)

ATU-200 (1957)

.

TV-2 & TV-3

 

 

 

 
  ATU-200 (1956)

ATU-200 (1957)

VC-3 (19557)
 

 

 

   
 

Hedron-12 (1957)

   
.
 

Specifications

Technische Daten

Specifications

T-33A

Wingspan

Spannweite

11,49 m

Length

Länge

12,93 m

Height

Höhe

3,57 m

Wing area

Flügelfläche

?

Engine

Motor

Allison J33-A-35 mit 24,1 kN Schub

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

850 km/h

Empty weight

Leergewicht

3'800 kg

Loaded weight

Startgewicht

7'630 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

14'000 m

Range

Reichweite

700 km

Armament

Bewaffnung

none
.
 

Serials

Seriennummern

Lockheed TV- (T-33)
P-80A/B 29667 + 29668
29689
3

TV-1 / P-80C

33821 - 33870

50
TV-2 / T-33B 124570 - 124585 16
TV-2 / T-33B

124930 - 124939

10
TV-2 / T-33B 126583 - 126626 44
TV-2 / T-33B

128661 - 128722

62
TV-2 / T-33B 131725 - 131888 164
TV-2 / T-33B

136793 - 136886

94
TV-2 / T-33B 137934 - 138097 164
TV-2 / T-33B

138977 - 139016

40
TV-2 / T-33B 141490 - 141558 69
TV-2 / T-33B 143014 - 143049 36

QT-33A

155918 - 156169

252

Total

1004


- Last update: 1. January 2024 Writen: 1. September 2010 - -
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -